Rijtest: Kia Ceed SW 1.4 T-GDi 7DCT (2019)

Kia Ceed SW Rijtest 7DCT T-GDI 2019

Met voor de hand liggende keuze Ceed hatchback, stijlrakker ProCeed en op til staande crossover XCeed zou je bijna vergeten dat Kia ook deze generatie een stationwagenversie aanbiedt van haar Ceed. We gaan op pad met een miskende held uit Zuid-Korea.

Feit: Steeds minder merken wagen zich aan een driedeurs-hatchback in het segment van de Volkswagen Golf en co. Feit 2: ook de stationwagenversies staan steeds meer onder druk in dat segment. Het marktaandeel van de crossovers en SUV heeft namelijk zo'n vlucht genomen dat het vaak niet meer te verantwoorden valt. Of anders gezegd? Mijnheer zoekt een ruimere hatchback? Hierzo; een crossover! Marketinggeneuzel natuurlijk, want een stationwagen komt in zowat alle gevallen praktischer voor de dag. Waardoor deze Ceed S(ports)W(agon) een miskende held is van het C-segment.

Kia A6 Avant

Laat ons alvast beginnen over de styling. Onmiskenbaar Ceed natuurlijk. Met de zelfverzekerde snuit die bewijst dat Kia steeds meer gelooft in haar eigen designverhaal. Vanaf de B-stijl beginnen de verschillen met de hatchback op te vallen. Niet enkel loopt het dak een stuk verder door vooraleer een duik te nemen, ook de complete carrosserie neemt toe met zo'n 30 centimeter. Het geeft de Koreaan - letterlijk - een stuk meer body en zorgt er voor dat de achterzijde best imposant voor de dag weet te komen door zijn nogal gesculpteerde kofferklep.

Kia Ceed SW Rijtest 7DCT T-GDI 2019

Kijk je in de verte op de bips van deze Ceed, je zou zo denken dat het een auto uit een veel groter segment is. Iemand verwarde deze Ceed SW vanop een afstand zelfs kortelings met een Audi A6 Avant. Al hebben we die subtiel doorverwezen naar de lokale brillenmarchand. Hoe dan ook, designtechnisch staat deze Ceed SW er, zonder twijfel.

Kofferkoning

Dat is belangrijker dan je denkt, want deze "SportsWagon" (SW) heeft uit eigen stal serieuze concurrentie te duchten. Kia biedt namelijk ook de ProCeed aan, een shooting brake die - laat ons eerlijk zijn - deze Ceed SW designtechnisch dan weer terug in de schaduw zet. Waar die ProCeed echter een product van compromissen is, heeft deze Ceed SW niet de intentie om al te hard in te boeten op de zaken die 'm sterk maakt. Je weet wel; koffervolume. Zo pakt deze Zuid-Koreaan uit met een koffer die maar liefst 625 liter kwijt weet te geraken.

Kia Ceed SW Rijtest 7DCT T-GDI 2019

Daarmee doet deze Ceed SW het beter dan - jawel - de Skoda Octavia Combi. Het is enkel wanneer de achterbank neer gaat dat je in de Tsjech weer net wat meer kwijt geraakt dan in de Koreaan. Al is een maximaal laadvolume van 1.694 liter alles behalve behelpen in deze Ceed SW. Om je een idee te geven; de duurdere Kia Sportage SUV doet het met 503 liter en 1.492 liter niet beter. Dus: nee mijnheer, een SUV is de facto niet ruimer.

Zee van zwart

Binnenin trekt Kia haar gestegen zelfvertrouwen door. Nee, frivool is het niet maar de gebruikte materialen zijn op en top voor het segment. Spijtig dan ook dat het zo... zwart moet zijn. Echt gelukkig word je daardoor niet in het interieur. Het enige accentstreepje dat je krijgt is een nogal misplaatste lap metaal rond de keuzehendel van de automaat. Het oogt zelfs wat misplaatst in de zee van zwarte en al dan niet blinkende plastic.

Kia Ceed SW Rijtest 7DCT T-GDI 2019

Nu goed, wil je hoofdpijn door een warboel van designelementen, dan koop je een Honda Civic. Wil je gadgetery, dan kan je terecht bij Mercedes met een breedbeeldscherm op de boordplank van de A-Klasse waar zelfs je lokale cinema jaloers op is. Deze Ceed SW wil binnenin vooral zakelijk overkomen. Zonder al te veel franjes maar wel met genoeg beenruimte voor en achter en een stevige koffer. Daar valt best iets voor te zeggen...

Automaat niet automatisch aanvinken

Met de focus op de koffer zou je bijna vergeten dat een auto ook nog een motor nodig heeft om vooruit te geraken. Kia biedt helemaal onderaan een compleet verouderde atmosferische 1.4 benzine met 100 pk aan. Mijd dat blok echter maar als de pest. Daarboven staat een 1-liter driecilinder turbobenzine met 120 pk en een 1.4 turbobenzine met 140 pk. Tegelijk heeft Kia ook nog een 1.6-liter turbodiesel in het schap, met 115 of 135 pk. De 204 pk sterke 1.6 T-GDi benzine vanuit de Ceed GT en Proceed GT is in deze stationwagen niet te bespeuren.

Kia Ceed SW Rijtest 7DCT T-GDI 2019

Wij gingen alvast op pad met de 1.4 turbobenzine gekoppeld aan de 7-trapsautomaat met dubbele koppeling. Het summum in Ceed SW-land zeg maar. Die veertienhonderd kennen we al uit een rits andere producten van Hyundai en Kia en doet zijn werk zonder echt uit te blinken. Zeker in combinatie met de automaat wordt de manier hoe deze station zijn kracht neerzet wat zoutloos. Een toptip dan ook; zit je er heus niet mee in om zelf te roeren, steek dan geen extra geld in de automaat. Die kost zowat 1.500 euro meer dan de versie met handbak. Voor dat geld kan je evengoed je Ceed SW met handbak upgraden van de More-uitvoering naar de GT Line. Waar je voor die prijs een stuk nuttigere opties krijgt

Niet zachtaardig

Al is het de vraag of zo'n GT Line je ding is. Want het valt op dat zelfs de "gewone" Ceed SW opvallend hard afgeveerd is. Komt het door het vooruitzicht van extra gewicht in de koffer? Dat is niet helemaal duidelijk maar overdreven comfortabel is 'ie niet. Het één en ander kan er ook me te maken hebben dat we op pad waren met de optionele 17-duims velgen. Die hebben beduidend minder rubber rondom dan de standaard 16-duims exemplaren.

Kia Ceed SW Rijtest 7DCT T-GDI 2019

Het hangt er dus wat vanaf hoe je jouw Ceed SW wil. Mag het wat comfortabeler, ga voor die 16-duims. Staat "sportiviteit" centraal? Ga gerust voor de GT Line. Die krijgt zelfs extreem potent rubber, met Michelin Pilot Sport 4's rondom. Waardoor het verschil niet groter kan zijn. Los daarvan; de Ceed wordt tegenwoordig grotendeels in Duitsland ontwikkeld en dat voel je ook. Want deze Ceed SW rijdt als een Duitser. Correct maar ook wat droog.

Amper meerprijs

30 extra centimeter aan Ceed, wat moet dat extra kosten? Wel, afhankelijk van de gekozen motor en uitvoering zo'n 1.200 tot 1.600 euro. Gezien de gewonnen ruimte eigenlijk verwaarloosbaar geld. Het wil dan iets specifieker zeggen dat de prijzen voor deze Ceed SW starten aan 21.190 euro en doorlopen tot net geen 37.000 euro voor het duurste exemplaar. Of je die 37.000 neer moet leggen voor een deftige Ceed SW? Hoegenaamd niet. Voor net geen 23.500 euro ben je eigenlijk al gesteld. Want voor dat geld heb je een Ceed met de 120 pk sterke driecilinder benzine, navigatie, parkeercamera, automatische noodrem en rijstrookassistent.

Kia Ceed SW Rijtest 7DCT T-GDI 2019

De door ons geteste versie tikte af op 32.610 euro. Al zouden we dus die automaat op het schap laten liggen. Kijk je dan nog eens kritisch naar enkele opties, dan daalt de prijs onder de psychologisch grens van 30.000 euro. Op zich best wel wat geld voor een station uit het C-segment maar je krijgt opmerkelijk veel ruimte in de plaats.

Conclusie

Kia heeft er goed aan gedaan door de Ceed SW een duidelijk karaktertrek te geven. Niet enkel is de koffer van de Ceed SW groter dan die van m'as-tu-vu-broertje ProCeed, hij is ook nog eens groter dan die van zowat alle concurrenten in het segment. Nog eens een auto voor de echte gezinnen dus, deze Ceed SW. Al kan binnenkort ook de fleetmarkt er wel eens voor vallen, want Kia belooft een versie met stekker. De Skoda Octavia mag op haar tellen beginnen passen!

Kia Ceed SW Rijtest 7DCT T-GDI 2019

Specificaties

Motor

1.4 turbobenzine, vier-in-lijn

Vermogen

140pk

Koppel

242 Nm

Overbrenging

7-trapsautomaat

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 282 kg

Topsnelheid

206 km/u

Prijs basismodel

€ 21 190.00

0 tot 100 km/u

9.40 sec

Min. kofferinhoud

625 L

Max. kofferinhoud

1 694 L

CO2-uitstoot

127 g/km

BIV

€ 344.00

Rijtaks

€ 211.00

Bereken HIER de VAA en aftrekbaarheid van jouw Kia Ceed SW!

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws