
Na de Ceed, Ceed StationWagon en ProCeed verwelkomt Kia een vierde familielid in haar C-segmentnest. De XCeed is een compacte crossover à la Mercedes GLA, bomvol design en met motoren die tot 204 pk sterk zijn.
We weten niet wat het is bij Kia maar we krijgen het gevoel dat de productiebenkers van het merk stevig Mercedes in het oog hadden bij de nieuwe generatie van de Ceed. Zo rijdt de ProCeed verrekt hard op het paadje van de Mercedes CLA Shooting Brake en heeft deze XCeed een gelijke denkpiste als die van de GLA. Geen domme zet natuurlijk van de Zuid-Koreanen, want de CLA SB en GLA hebben Mercedes geen windeieren gelegd.
XCeedment
Nu goed, de Kia XCeed. Het crossoverbroertje van de Ceed-familie zeg maar. Eentje waar design op het iets hoger schavotje stond dan gebruiksgemak. Case in point; de sterk dalende daklijn. Volgens Kia oogt hij daardoor wat als een Shooting Brake op hoge pootjes, wij omschrijven 'm liever als relatief bol. Een designrichting die steeds meer automerken uit lijken te varen. Kijk maar naar de nieuwe Ford Puma. Kia maakte de XCeed dan ook 8 centimeter langer dan de reguliere Ceed om plaats te geven aan het aangepast lijnenspel.

Ga echter niet denken dat deze XCeed daardoor een stuk groter is dan de Ceed. Want hoewel 2,6 centimeter breder dan zijn stalgenoten blijft de wielbasis tussen Ceed, ProCeed en XCeed identiek. De extra interieurruimte zal je dus in de hoogte moeten gaan zoeken. Al is ook dat relatief. Want hoewel de carrosserie 4,3 centimeter hoger is dan die van de Ceed, staan de stoelen ook 4,2 centimeter hoger. Een nuloperatie dus. Hoe dan ook, de interieurs van Kia zijn tegenwoordig best fraai om in te vertoeven - deze XCeed krijgt optioneel zelfs een digitale instrumentencluster - en als de ruimte identiek is als in een Ceed, dan heb je niet meteen te klagen.
Breed scala
Onder de kap voorziet Kia de gekende motoren van het Ceed-gamma. Te beginnen met een 120 pk sterke 1-liter driecilinder turbobenzine. Daarboven staat een 140 pk sterke viercilinder met turbo en daarboven staat dan nog eens een maar liefst 204 pk sterke 1.6 turbobenzine. Een blok dat momenteel furore maakt in de Proceed GT. Dieselen kan ook, met een 1.6-liter grote viercilinder turbodiesel met 115 dan wel 136 pk. Volgend jaar wordt er een mild hybrid toegevoegd aan het gamma, net zoals een plug-inhybride.

Voor wie deze XCeed dan juist is? Voor klanten die net iets spannender als een Ceed op de oprit willen parkeren. Maar eerlijk, dan kan je evengoed voor de ProCeed gaan. Argh, die crossover-hype toch...
Recente reacties
Fisker landt in België: orderboekjes voor elektrische Ocean geopend (2023)
Al ze prijs onder de 40000€ is dit een leuk alternatief voor al die Chinese EV brol, de Vlaamschen...
Door Vigor Mortsen 2 dagen geleden
EV-premie tot 5.000 euro: Vlaamse Regering wil particulier in elektrische auto krijgen
Zoals THIS ook al aangaf zal het zeker duurder worden. Een paar jaar geleden bracht de auto-branche...
Door John 2 dagen geleden
EV-premie tot 5.000 euro: Vlaamse Regering wil particulier in elektrische auto krijgen
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen denken dat elektrisch rijden goedkoop moet blijven. Het enige...
Door this 2 dagen geleden
Nieuwe BMW X2 plaagt met langer silhouet... o ja, en verlichte neusgaten
Nog ff en hij kan ook niezen :-)
Door Jos D. 3 dagen geleden