Rij-impressie: Nissan X-Trail (2014)

Rijtest-Nissan-XTrail-2014

De laatste iteratie van de X-Trail verlaat de hobbelige wegen om zich te vervoegen op de baan van de concurrenten. De snelweg van de gelikte, brave softroad SUV's is vanaf nu zijn natuurlijke habitat.

Sinds de lancering in 2001 wist Nissan wereldwijd 1.7 miljoen exemplaren van de X-Trail aan de man te brengen. Een stevig cijfer, maar Nissan heeft de gewoonte om sterkere nummers te draaien met hun modellen op hoge poten. Van de Qashqai werd vanaf 2007 al zo'n 2 miljoen modellen geproduceerd en ook de Juke (vanaf 2010) ging al 500.000 keer over de toonbank. De nieuwe X-Trail moet de verkoop ervan terug aanzwengelen. Eentje die in België de laatste jaren op een lager pitje draaide. Het Japanse merk kiest om de hoekige styling van de vorige twee generaties overboord te gooien en trekt de kaart van zekerheid. Of in Nissan-taal: die van het Qashqai-design.

Rijtest-Nissan-XTrail-2014

Qashqai 1UP

Je herkent dan ook onmiskenbaar het Crossover-DNA van Nissan in de nieuwe X-Trail. De typerende 'V-grille', glooiende lijnen aan de wielbogen en scherpe koplampen, allemaal zijn ze present. Niet eens zo gek trouwens, want in één slag vervangt hij de Qashqai+2 van weleer. Dat het daardoor een stuk braver wordt qua styling, is een onoverkomelijk euvel.

Niet dat er iets mis is met uiterlijk van de X-Trail (en bij uitbreiding de Qashqai). Het ziet er gewoonweg wat als een dertien-in-een-dozijn-Japanner uit. Dat is zonde, want de vorige generatie was een karakterkop in het verkeer. Met de nieuwe generatie heb je moeite om de SUV te onderscheiden van zijn kleiner broertje of elke andere Crossover op de hoek van de straat.

Rijtest-Nissan-XTrail-2014

Ruimtewonder

De X-Trail kan je dan ook best omschrijven als een Qashqai voor mensen die toch wat extra beenruimte willen. Dat kan je trouwens letterlijk nemen, want door de SUV op het platform van de Qashqai te plaatsen (het samenspel tussen beide modellen blijft een rode draad doorheen de test) stijgt die plaats aanzienlijk.

Hoewel de X-Trail tegenover de vorige generatie maar 8 mm langer meet, stijgt de wielbasis een gezonde 76 mm. Belangrijke eenheden die vooral de inzittenden van de tweede zitrij ten goede komt. Je zit er dan ook meer dan rijkelijk in de Qashqai+2, excuseer, de X-Trail. De extra zitrij in de koffer (optie: 800 euro) blijft - net zoals bij de vergelijkbare concurrentie - eerder een noodoplossing dan een lange reiskeuze.

Rijtest-Nissan-XTrail-2014

Plastic Fantastic

De rijkelijke plaats ten spijt voelt het interieur weinig inspirerend aan. Vooraan hebben de designers bij Nissan HQ nog moeite gedaan om het frivool te houden. Maar per zitrij die je opschuift naar achteren toe word je getrakteerd op meer en meer harde, zwarte plastic. Niet meteen een toonaard van weelde, anderzijds in zijn klasse meer regel dan uitzondering. Met een verkoop in zo'n 190 landen merk je wel dat er bepaalde keuzes zijn gemaakt. Amerikanen vallen bijvoorbeeld niet zo hard over het gebruik van plastic, wij zijn dan weer blij dat we geen bekerhouders krijgen voor kleine emmers.

Leuk weetje nog, in Amerika gaat de X-Trail door het leven als Nissan Rogue. Stiekem... hadden we liever gehad dat Nissan de X-Trail benaming even in de koelkast had geparkeerd en ook in Europa had geopteerd voor de 'Rogue' benaming.

Rijtest-Nissan-XTrail-2014

Googelen maar!

Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel in de crossover. Het navigatiesysteem - hoewel het display qua afmetingen anno 2014 bij de kleintjes hoort - is intuïtief en kan zelfs gekoppeld worden aan Google-zoekopdrachten. Maak je dus niet meer druk met het zoeken van het adres van de dichtstbijzijnde hobbyclub voor zoonlief. Gewoonweg de naam van de club intypen en de GPS weet (in de meeste gevallen) het adres.

Ander knappe feature in de X-Trail is de 'Divide & Hide'-koffer. Een systeem dat dankzij de twee aparte kleppen van de dubbele bodem ervoor zorgt dat je 8 verschillende kofferconfiguraties kan creëren. Een soort van Tetris achteraan die maakt dat je ten alle tijden het meest comfortabel goederen kan vervoeren. Door de voorste passagiersstoel die ook helemaal plat kan, heb je daarbij de mogelijkheid om voorwerpen van 2m80 mee te zeulen.

Rijtest-Nissan-XTrail-2014

Doet wat moet

Op dit moment is de enige motorkeuze de 1.6 dCi diesel met 130 pk en 320 Nm koppel. Volgend jaar maakt dan ook een 1.6 DIG-T benzine zijn opwachting. Al lijkt het enkel maar logisch dat de diesel het meest zal aangevinkt worden in de configurator. Aandrijving gebeurt via de voorwielen en optioneel op de vier wielen via het ALL-MODE 4X4-i-systeem. Wil je niet schakelen, dan moet je beroep doen op de XTRONIC CVT. Gek genoeg past die enkel op de voorwielaangedreven X-Trail.

Terug naar die diesel. De viercilinder laat zich zowel met de CVT als met de handmatige zesbak gezapig rijden. Verwacht geen flitsende hernemingen of stevig grunt. De 1.6 doet gewoon wat moet om de 1.500 kilogram van de X-Trail (in zijn lichtste vorm) in beweging te krijgen. Het verbruik van 7,8 liter per honderd kilometer op de glooiende Portugese kustwegen is daarbij ook niet helemaal representatief. Daarvoor moeten we hem hier in ons Belgenland eens onder de loep nemen.

Rijtest-Nissan-XTrail-2014

Comfort

Net zoals de motor rijdt de X-Trail ook voorspelbaar. Eerder een brave huisvader dan een dynamische rekel. Op een bepaalde manier zeker een pluspunt voor het koperspubliek, anderzijds een fluweelzachte slag in het gezicht voor eigenaars van de vorige generatie die helemaal verknocht zijn aan het model. De vierwielaandrijving is namelijk vooral ingesteld op veiligheid en kan - indien nodig - tot 50% van de kracht naar de achterwielen sturen. De tijden dat je met een X-Trail iets dieper het bos inging behoren vanaf nu tot het verleden.

De X-Trail staat dan ook vooral afgesteld om comfortabel over de wegen te zoemen. Zo krijgt de Japanner een handige gizmo die ervoor zorgt dat het deinen van de carrosserie na het afrijden van een drempel tot het minimum wordt herleid. Dit door heel subtiel de remmen te gebruiken. Het stuurgevoel is licht en geeft weinig feedback, de handbak schakelt correct zonder al te veel tegenzin.

Rijtest-Nissan-XTrail-2014

Conclusie

De nieuwe generatie X-Trail gaat niet diezelfde revolutie ontketenen die de Qashqai en de Juke wel op hun conto kunnen schijven. Al is dat ook helemaal het doel niet van deze wagen. Nissan smolt twee modellen, de Qashqai+2 & vorige generatie X-Trail, samen om tot deze nieuwe X-Trail te komen. Een sensibele keuze voor mensen die vooral plaats en gemak boven emotie plaatsen.

Specificaties

Motor

1.6 Dci diesel

Vermogen

130pk

Koppel

320 Nm

Gewicht

1 500 kg

Topsnelheid

188 km/u

Prijs basismodel

€ 27 490.00

0 tot 100 km/u

11.50 sec

Min. kofferinhoud

550 L

CO2-uitstoot

129 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
Dimitri 14:57
afbeelding van Dimitri

Zwakke test met enkele fouten, die niet in lijn ligt met de andere testen van deze auto. Plastic fantastic? Een zwaar overdreven titel, een BMW X3 gebruikt al meer plastic dan deze Nissan. En het 4x4 systeem is net hetzelfde als in de vorige X-Trail...

Voor de rest hoor ik niks of amper iets over het weggedrag, wat nochtans veel lof krijgt in de andere testen. Ook zie ik niks staan over de al bejubelde zetels en bouwkwaliteit.

Yvesw 16:53
afbeelding van Yvesw

Inderdaad hetzelfde 4X4 systeem, wordt ook nergens tegengesproken. Wel staat de nieuwe X-Trail op het platform van de Qashqai en heeft hij vooraan (achteraan ben ik niet zeker) meer overhang door de bumper. Daardoor is de afloophoek kleiner. Ingenieurs gaven zelf toe dat hij daarom iets minder terreinwaardig is.

Het gebruik van plastic blijft natuurlijk een persoonlijke kwestie. Ik vind in de Golf en X3 ook teveel plastic, maar de raamknopjes achteraan in de X-Trail hebben niet eens een logo erop staan. Gewoon een naamloos stuk plastic dus. Het is een klein detail maar geeft wel veel beleving. En achteraan de X-Trail zit je echt wel naar plastic te zien. Nogmaals, dit heb je ook bij andere merken. Vandaar ook de zin 'anderzijds in zijn klasse meer regel dan uitzondering'.

Omtrent de bouwkwaliteit en zetels... dit is gewoonweg een Qashqai. En als je onze andere tests erop naleest zijn we daarvan inderdaad ook best tevreden over.

Het weggedrag is moeilijk om te bepalen. In totaal hebben we - net zoals elke andere journalist die de wagen al heeft kunnen testen - +/- 100 km kunnen rijden met de wagen over Portugese wegen. Waarvan een groot deel autostrade, een stukje in de stad en heel kort op de onverharde weg. Onmogelijk om dan een oprecht oordeel te vellen. Daarom is het ook een 'impressie' en geen 'rijtest'. Mijn mening: het weggedrag is voorspelbaar en zeker comfortabel, zonder boven de concurrentie uit te schieten. Stuurgevoel is licht en vaag, maar de grip is zeker stevig.

Hopelijk heb ik hierbij antwoord kunnen geven op je vragen.

B4 20:21
afbeelding van B4

Hier ben ik best benieuwd naar; een mogelijke kanshebber als opvolger van mijn Mégane. Alleen zo spijtig van die achterlichten

Eyal 22:28
afbeelding van Eyal

Ik was op zoek naar een monovolume met 7 plaatsen en ik keek oorspronkelijk naar een saaie Touran, een S-Max of een Verso.
Toen dacht ik "wacht is even, de Qashqai+2 bestond vroeger, mss nu ook met de nieuwe?"
Spijtig genoeg niet maar deze X-trail valt volledig in dezelfde prijscategorie als een Touran, maar dan ineens véél beter uitgerust!
Wordt tijd dat ik deze in de showroom ga bezoeken!

Ben 12:21
afbeelding van Ben

Ik had de 2010 QQ en heb nu de Xtrail besteld. Ik was ZEER content van de QQ maar hij was iets te klein voor mijn gebruik. Aangezien ik maar 5 plaatsen nodig heb ik deze optie ideaal ! Ik kijk er naar uit (2mnd wachten)

Yannic 20:26
afbeelding van Yannic

Commentaar geven is één ding, en elk zijn mening. Als het nu over auto's gaat of over iets anders. Ik vind het alleen spijtig, als men een auto beoordeelt, en deze brengt het er niet echt goed vanaf (zoals de X-trail hierboven) dan verwacht je op z'n minst dat er een beter alternatief genoemd wordt.
Noem me dus een merk en type, voor ongeveer dezelfde aankoopprijs, die 'beter' is...

Geert 16:34
afbeelding van Geert

Ik heb verschillende wagens getest en blijven hangen bij deze X-trail CVT Jammer geen 4x4 in automaat, doch hoe dikwijls benut je dat. Zeker GOEDE wegligging, niet overhellend! Ik zet altijd eerst bestuurderszetel op mijn afstand ( 1.82) en ga dan even op tweede rij zitten-nog steeds een zee van comfort! Derde rij daareentegen alleen voor ( kleine)kids, dus niet mee besteld. De kofferruimte en rijgedrag overtuigden me zeker tov Kia Sportage. In januari 2015 laat ik u meer weten !

Gilbert Roels 08:22
afbeelding van Gilbert Roels

Ik ben nu aan mijn derde X-Trail toe. Wat is spijtig vind aan het nieuwe model is dat de koffer kleiner is geworden (550 i.p.v. 600 liter), dat de motor voor zo'n wagen wat licht uitvalt en dat er geen degelijke (Bose) geluidsinstallatie meer beschikbaar is. Ook het navigatiescherm zou groter mogen. En waarom automatisch een open dak vanaf het tweede uitrustingsniveau? Dat heel wat mensen niet nodig hebben en de hoofdruimte beperkt. Voorlopig doe ik dus verder met mijn huidige X-trail Elegance (2011) die vlot rijdt, terreincapaciteiten heeft en een degelijke Bose geluidsinstallatie.

Joris 18:17
afbeelding van Joris

Wij waren ook op zoek naar een wagen met 7 zitplaatsen (2 noodzitjes). Wij hebben tal van merken gezien en vergeleken. (Volkswagen Touran, Seat Alhambra, Ford S-Max, Opel Zafira Tourer, Mazda 5 en Nissan X-trail...). We zijn wel bewust weggebleven van Franse merken. (louter uit vooroordeel). Wij rijden al jaren met Seat (Alhambra, Altea XL) momenteel met Seat Alhambra (2011)
We hebben nu besloten om de Nissan X-trail te kopen (connect edition). De proefrit viel alvast goed mee. Hij doet wat wij nodig hebben. Onze Alhambra is weliswaar krachtiger, maar we vinden het niet nodig om er hard mee te rijden of hard op te trekken. Wij zijn nogal defensieve chauffeurs. Bij ons heeft ruimte, prijs en uitstraling de doorslag gegeven. We namen onze drie kinderen mee naar zowel de Touran, de Opel Zafira Tourer en de deze Nissan X-trail. De Nissan haalde het qua ruimte voor hen. Wij zijn supertevreden geweest van onze Seat Alhambra, maar de basisprijs voor een nieuwe Alhambra (33.000 euro) vonden we deze keer iets te veel. Binnen 4 maanden weten we meer!

Joris 22:37
afbeelding van Joris

Ondertussen rijden we een drietal weken met de nieuwe Xtrail rond. (connect edition)
De minpunten: Het Connect-systeem vind ik persoonlijk wat overroepen. Er is iets minder ruimte dan onze vorige wagen (Seat Alhambra), en minder opbergvakjes, maar voor de rest zijn we heel tevreden.
De pluspunten: De Xtrail rijdt vinniger en minder stug dan de Seat Alhambra (2,0). We rijden er liever mee. De 1,6 motor doet wat we verlangen. Het camerasysteem (360° view) is een meerwaarde. We hebben de 2 extra zeteltjes. Niet veel ruimte maar ze dienen als noodoplossing en zijn zeer makkelijk op te zetten en weer weg te krijgen. We krijgen positieve reacties over de looks! De bekerhouders worden gekoeld. Echt luxe! Wij hebben nog geen moment spijt van onze aankoop!

scheers 10:23
afbeelding van scheers

Ben in bezit van X-trail
Nu bijna 2 jaar oud 16000km
Roest aan rechterbovenzijde van de voorruit
Wordt wel verholpen onder garantie
Vind dit niet ok
Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen met de herstelling

Erik

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws