In onze ‘Optiefans’-rubriek schuimen we de optielijsten af op zoek naar de valkuilen der verraderlijke pakketten of net naar die begeerlijke basismodelletjes. Deze keer zoeken we een antwoord op de vraag die op de lippen van vrijwel voltallig autokopend Europa lijkt de liggen: “Hoeveel betaal ik voor een Volkswagen T-Roc?”
Ooit trapten we deze ‘Optiefans’-rubriek af met de Volkswagen Golf, want die gold toen nog als de maatstaf voor de gewone gezinswagens. Het kan echter snel keren, want de Golf werd inmiddels ingehaald door zijn SUV-broertjes met op kop deze Volkswagen T-Roc. Sterker nog: de T-Roc is momenteel de populairste compacte SUV van Europa met alvast meer dan 100.000 verkopen in de eerste helft van dit jaar… Dus hoeveel hebben al die eigenaars dan voor hun exemplaar moeten betalen?
Kleurtje dabei
Om dat te becijferen moeten we terug naar ons favoriete doolhof: de Volkswagen-configurator. Daar krijg je op de T-Roc-pagina van de VW-website namelijk de keuze uit vier uitrustingsniveaus, en om het leven spannend te houden staan daar geen prijzen bij vermeld. Start je echter van de algemene configuratorpagina en selecteer je daar pas de T-Roc, dan krijg je plots zeven uitrustingsniveaus te zien aangezien daar ook de ‘Life Business’, ‘Style Business’ en ‘R-Line Business’ getoond worden. Die bieden wat extra uitrusting die vooral zakelijke klanten over de streep moet trekken, maar we zullen straks zien dat die versies ook voor particulieren best interessant kunnen zijn. Als zevende uitrustingsniveau biedt Volkswagen de potente T-Roc R aan en die moet je vooral aanvinken als je 300 pk onder je crossover wil, maar daarvoor zijn wij jammer genoeg even niet hier.
Wij zijn hier om de goedkoopst mogelijke T-Roc te vinden die ook alle uitrusting biedt die onze lezers eerder als relevant aangaven, en we wagen een eerste poging met het ‘Life’-basisniveau. Vink je dat aan, dan verschijnt er voor het eerst een prijs op je scherm: 31.305 euro. Om de echte basisprijs van de T-Roc te weten moet je echter de Indium Grey Metallic-lak verwijderen die de Duitsers je ongevraagd aangerekend hebben, want die kost 735 euro. Zo komt de allergoedkoopste, greige T-Roc uit op 30.570 euro. Voor dat geld beschikt hij over een 1.0-liter driecilinder turbobenzinemotor met 110 pk en een handgeschakelde zesbak.
Business voor iedereen
Daar nemen we in dit geval genoegen mee voor een compacte SUV, maar aan de basisuitrusting moeten we nog het één en ander toevoegen om tot ons ideale exemplaar te komen. Zo krijgt de goedkoopste T-Roc standaard al airco, automatisch dimmende spiegels, Apple CarPlay en Android Auto, een in delen neerklapbare achterbank, 16-inch lichtmetalen velgen, licht- en regensensoren, parkeersensoren voor- en achteraan en een rijstrookassistent mee en zelfs adaptieve cruisecontrol is meteen van de partij — wie zegt dat Duitsers altijd gierig zijn met de uitrusting? De enige zaken die we dus nog missen zijn automatische klimaatregeling, een navigatiesysteem en metalliclak.
Laat dat nu net drie zaken zijn die één van die verborgen ‘Business’-uitrustingsniveaus toevoegt, meer specifiek de ‘Life Business'. En of ze nu gericht zijn op zakelijke klanten of niet; na een belletje naar de lokale VW-dealer blijkt dat je die 'Business'-versies ook als particulier gewoon kan bestellen. Voor de 'Life Business' vraagt Volkswagen dus 31.665 euro en dat komt goedkoper uit dan individueel automatische klimaatregeling (450 euro), navigatie (905 euro) en metalliclak (735 euro) toevoegen aan je basis-‘Life’ van 30.507 euro. Als kers op de T-Roc-taart voegt het 'Business'-pakket er ook nog een achteruitrijcamera en verwarmde voorzetels aan toe, en kan je gratis kiezen uit meerdere metallickleurtjes. Wij gingen voor het opvallende Ravenna Blue Metallic, kwestie van toch een iéts andere T-Roc dan je buren te hebben.
De totaalprijs voor onze ideale Volkswagen T-Roc: 31.665 euro.
Verklaart die prijs helemaal waarom er zoveel T-Rocs op onze wegen rondrijden? Of kies je voor dat geld liever iets anders? Laat het ons weten in de comments!
Reacties
door GLENN
door Geert Lippens
door Jos D.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen