Plezier op poten: vijf compacte SUV’s met hothatch-genen

Ford Puma ST 2023

Heerlijk toch, zo’n hothatch: je krijgt er je complete kroost in en eens je ze afgezet hebt, kan je als een bezetene over de achterwegels naar huis knetteren. Er is echter één probleem: hatchbacks zijn niet meer helemaal in… Dus dan rijst de vraag: welke compacte SUV’s bieden hothatch-plezier?

De hatchback is dood; leve de SUV want terwijl gezin na gezin zijn vijfdeurs berlines vervangt door een hoogpotiger model, zien we hetzelfde gebeuren in de gamma’s van de fabrikanten. Dat geldt niet alleen voor de reguliere modelletjes maar ook voor sportieve auto’s. Zo is het anno 2023 steeds moeilijker om een klassieke hothatch op de kop te tikken, en in de plaats daarvan vind je meer en meer potente SUV’s. Wij pikten er vijf compacte exemplaren uit die een alternatief kunnen zijn voor hun lagere broertjes.

Volkswagen T-Roc R

Volkswagen T-Roc R 2023

Zeg je “compacte SUV” dan zeg je bijna in één adem “Volkswagen T-Roc” want dat is met enige voorsprong het populairste model in dat segment. De T-Roc verzoent dan ook zijn hogere zitpositie met al het goede van de Golf, inclusief zijn motoren… En daar hoort ook de 2.0-litermotor van de machtige Golf R bij, die maar liefst 300 pk en 400 Nm koppel over de vier wielen verspreidt dankzij 4Motion-vierwielaandrijving. Je T-Roc R snelt ermee naar de 100 km/u in 4,9 seconden, en dat terwijl hij met zijn 50.490 euro dik 7.000 euro minder duur is dan een Golf R. Steek je T-Roc Cabrio dus maar daar waar de zon niet schijnt; dit is de versie die wij zouden kiezen.


Mercedes-AMG GLA 35 4MATIC

Mercedes-AMG GLA 35 2023

Voor dat geld rijdt je T-Roc’je er zelfs een heuse Mercedes-AMG af, of toch als dat een GLA 35 4MATIC is. Dat is namelijk de auto die je koopt als een A-Klasse AMG je wat te laag geworden is, want de Mercedes-AMG GLA 35 4MATIC neemt het onderstel, de vierwielaandrijving en de motor over van de A 35 4MATIC. Dat geeft hem 306 pk en 400 Nm koppel, goed voor een 0-naar-100-sprint in 5,2 seconden. Dat is dus nipt trager dan de T-Roc terwijl je er toch minstens 66.429 euro voor over moet hebben, maar goed: dan rij je wel in een SUV van Mercedes-AMG.


Ford Puma ST

Ford Puma ST 2023

Geen nood, want zoveel geld hoef je helemaal niet uit te geven om je te amuseren achter het stuur van een SUV. Zo kan je ook eens bij Ford gaan luisteren voor een Puma ST, want die krijg je mee vanaf 37.900 euro. Vergis je echter niet, want daarvoor beschik je over allesbehalve een minder plezante auto. Zo deelt de Puma ST zijn techniek met wijlen de Ford Fiesta ST, en die stond te boek als één van de leukste B-segment hothatches op de markt. Reken dus op een levendige 1.5-liter driecilindermotor met 200 pk en een 0-naar-100-tijd van 6,7 seconden… Tenzij je hem met automaat bestelt, want dan moet je het stellen met een 1.0-litermotortje met ocharme 160 pk.


Hyundai Kona N

Hyundai Kona N 2023

De Puma ST heeft nochtans elk van zijn pk’s nodig om zich te verdedigen tegen deze Hyundai Kona N, want dat is een valsspeler. Ook dit is namelijk een hete SUV in het B-segment, maar die leent zijn techniek niet zomaar van Hyundai’s B-segment hothatch — de i20 N — maar wel van hun C-segment hothatch: de i30 N. Dat geeft hem een 2.0-litermotor met 280 pk en 392 Nm koppel, waarmee hij naar de 100 km/u sprint in 5,5 seconden. Toch is de Kona N niet zo absurd veel duurder dan een Ford Puma ST met zijn vanafprijs van 40.499 euro, al moet je dan wel snel zijn. Hyundai is namelijk al begonnen met de verkoop van de volgende generatie van de Kona, en die beschikt voorlopig niet over zo’n snelle N-versie…


Mini Countryman John Cooper Works

Mini Countryman John Cooper Works 2023

Ook deze SUV is er eentje voor de snelle beslissers, want Mini heeft zijn volgende Countryman al onthuld. Voorlopig staat de uitgaande generatie echter nog steeds in de catalogus, en het is vooral zijn John Cooper Works-versie die ons interesseert. Die krijgt namelijk een 2.0-litermotor mee die 306 pk en 450 Nm koppel over de vier wielen verdeelt, goed voor een 0-naar-100-tijd van 5,1 seconden. Trek je de familielijn echter door, dan is dit precies dezelfde aandrijflijn als je in een BMW M135i xDrive vindt. Die hothatch kost je echter minstens 55.650 euro, terwijl de ruimere Mini Countryman JCW start aan 52.200 euro. Koopje, niewaar…

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws