Suzuki zet de elektrificatie van zijn gamma ononderbroken voort met de introductie van een nieuwe Strong Hybrid-aandrijflijn op de S-Cross en de Vitara. Daarmee gaat het verbruik en de CO2-uitstoot omlaag zonder daarbij onbetaalbaar te worden voor de particulier.
Het zijn geen gemakkelijke tijden voor kleine constructeurs als Suzuki, die noodgedwongen moeten elektrificeren om de diverse uitstootnormen te behalen, maar de budgetten niet hebben om op hetzelfde tempo om te schakelen als de grootste constructeurs. Maar Suzuki blijft niet bij de pakken zitten en introduceerde in 2021 zijn eerste geëlektrificeerde modellen: de Swace en de Across. Daarnaast kreeg elk model in het gamma een mild hybride ondersteuning op 12 of 48 V. Nu staat het merk op het Autosalon van Brussel met zijn nieuwe line-up van Strong Hybrid-modellen.
Vitara en S-Cross Full Hybrid
Strong Hybrid, of ook wel Full Hybrid is de naam die Suzuki geeft aan zijn zelfladende hybride aandrijflijn. Die garandeert een laag praktijkverbruik zonder de prijs te sterk op te drijven, waardoor deze modellen nog interessant blijven voor de particuliere markt. De Strong Hybrid-modellen maken gebruik van een 1,5 liter-benzinemotor die volgens de efficiëntere Atkinson-cyclus werkt, in combinatie met een 24 kW sterke elektromotor die gevoed wordt door een 0,8 kWh grote batterij.
Het slimme hybride systeem zoekt continu naar de meest efficiënte manier om de verbrandingsmotor en elektromotor te laten samenwerken om tot een zo laag mogelijk praktijkverbruik te komen. Je kan het bestellen op de S-Cross, die zo tot een verbruik van 5,2 l/100 km komt met een CO2-uitstoot van 118 g/km, en op de Vitara, die 5,3 l/100 km haalt met een uitstoot van 121 g/km. Het voordeel is dat deze verbruikscijfers continu behaald kunnen worden, en niet enkel met een volle batterij zoals bij een plug-in hybride. Bovendien kan je de Full Hybrid-modellen nog steeds krijgen met 4x4.
Anti-crisistroeven
Om de particuliere markt een hart onder de riem te steken, lanceert Suzuki tijdens de salonperiode de ‘anti-crisistroeven’, saloncondities op de al zeer schappelijke prijzen van het merk. Zo zijn er kortingen tot 6.000 euro te rapen dankzij vaste salonkortingen op elk model, samen met een royale overname- en recyclagepremie. Zo kan je ook deze nieuwe Full Hybrid-varianten al krijgen aan net geen 25.000 euro, maar ook de Ignis en de Across genieten van interessante condities.
Tenslotte meldt Suzuki dat er nog nieuws op de horizon zal verschijnen in maart 2023. Zo krijgt de Swace een update met een opgefrist design én een vernieuwd hybride systeem met meer vermogen, zonder te moeten inboeten op verbruik of CO2-uitstoot. Daarnaast komt er ook een update van de plug-in hybride SUV Across, het topmodel binnen het Suzuki-gamma met een elektrisch rijbereik van 75 km en een vermogen van 306 pk.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 22 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 22 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden