Met de onthulling van de nieuwe generatie Auris waren benzinesnuivers maar al te snel om te vragen wanneer er een GRMN-versie op de markt zou komen. Alleen, is dit de Toyota waar we op wachten?
Een hoge pief van Toyota uit Australië liet ontglippen dat het merk daadwerkelijk denkt aan een Auris GRMN, in navolging van de Yaris GRMN. Een Auris hothatch dus, met dik 200 pk, voorwielaandrijving en een sportief karakter.
Een auto die Toyota heus niet nodig heeft.
Je hebt het misschien gemist maar Toyota is de dunne lijn aan het bewandelen van eco-ridderij en sportiviteit. Door aan de éne kant een Prius vast te houden en die in balans te brengen met een GT 86 in de andere hand. Waterstofauto Mirai maken ze goed met de op til staande Supra. Elke sportieveling van Toyota moet dus eigenlijk een ecologisch tegengewicht hebben. Uitzondering op die regel is die Yaris GRMN. Laat ons echter niet vergeten dat het potent kleintje een uit de hand gelopen hobbyproject was van een paar Belgische ingenieurs dat nu gelimiteerd in productie is gegaan.
In principe is er dus eigenlijk geen plaats voor de Auris GRMN. In meerdere betekenissen. Enerzijds binnen Toyota, anderzijds in het segment. Want met - adem diep in - Volkswagen Golf GTI, Ford Focus ST, Honda Civic Type-R, Seat Leon Cupra, Skoda Octavia RS, Hyundai i30 N en Peugeot 308 GTI zijn er al genoeg hongerigen die een koek moeten verdelen. De Auris zou dus ook nood hebben aan een uniek verkooppunt, net zoals Hyundai dat deed met de i30 N (een ex BMW M-medewerker aanstellen). Of in Toyota-taal: eigenlijk zou de Auris GRMN een hothatch met hybridetech moeten zijn. Helemaal in filosofie met het merk, uniek en stiekem daardoor de voorbode op alle nieuwe generaties van al bestaande hothatches.
Dus Toyota; bouw je geen Auris GRMN, dan zullen we er heus niet kwaad om zijn.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 7 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 22 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden