Als het van Friedrich Nitschke hoofd van de M-afdeling van BMW af hangt krijgt de huidige generatie reguliere M modellen geen vierwielaandrijving. "Als klanten een vierwielaangedreven product van ons willen, moeten ze maar een X5 M of X6 M bestellen", aldus Nitschke in een openhartig interview met Car & Driver.
Daarmee wordt eindelijk ook de speculaties over een vierwielaangedreven variant van de huidige M5 uitgesloten. Audi biedt al jaren 4WD aan op de RS6 en Mercedes is ook overgestapt op vierwielaandrijving met hun nieuwe E63 AMG. BMW gaat niet meteen meestappen in het verhaal.
"We hebben het met onze klanten besproken en er kwam boven water dat zij zeer blij zijn met achterwielaandrijving.", aldus Nitschke, "Klanten die per se een wagen met vierwielaandrijving willen, opteren voor een X5 M of een X6 M. Voor onze huidige generatie M modellen (M3/ M5/ M6) staat er geen 4WD op de planning. Natuurlijk zullen we er nog eens goed over nadenken met de nieuwe generatie M5. Maar dat zal nog enkele jaren duren."
Geen oorlogje nul naar honderd met de concurrent
BMW is vooral bezorgd dat de handeling van hun wagens onder vierwielaandrijving zullen lijden. Nitschke vertelde daar het volgende over:
"We zijn overtuigd dat het een serieuze impact zal hebben op de dynamische handeling. Een systeem dat de vier wielen aandrijft brengt toch gemakkelijk 60 tot 90 kg aan extra gewicht mee en zorgt voor een verlies van precieze sturing. Als we die route zouden volgen zou de competitie tussen merken (lees: Audi/ BMW/ Mercedes) eindigen bij de 0 naar 100 tijd van wagens. Een route die we niet willen volgen."
Geen unieke motoren meer
De huidige M3 heeft een V8 motor speciaal ontworpen door de M-divisie van BMW. Toekomstige modellen krijgen motoren die meer gebaseerd zijn op "standaard" BMW motoren.
"Onze toekomstige motoren zullen dichter bij motoren van BMW AG liggen. Al zullen ze wel geoptimaliseerd worden voor de specifieke noden van onze M klanten. Uiteindelijk kunnen we dan nog altijd spreken van 'exclusieve' motoren," zegt Nitschke. "Onze V8 motor kan gemakkelijk 7000 tpm draaien en er is nog veel ruimte over."
BMW heeft momenteel enkele driecilinder motoren die er zitten aan te komen. Nitschke ziet veel potentieel in deze motoren:
"De driecilinder motor is een aantrekkelijke motor. Het is mogelijk om 185 tot 200 pk te halen uit elke liter van deze motor. Wij hebben 1.5 l aan driecilinder. Zo'n motor, die trouwens klinkt als een zescilinder, kan zo'n 310 pk hebben. En dan zitten we nog niet eens aan de limiet."
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 3 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 18 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden