![Officieel: Mercedes E63 AMG (S) Officieel: Mercedes E63 AMG (S)](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/merken/mercedes/anderefotos/mercedes-e63-amg-2013-015.jpg?itok=qlyxmt4Y)
Een sedan die in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u sprint, zo snel is de topversie van de E63 AMG.
Dat hij snel ging zijn wisten we al, maar de juiste specificaties kenden we nog niet. Vandaag brengt Mercedes daar verandering in door het persbericht te verzenden.
Onder de kap van de nieuwe E63 AMG schuilt nog steeds de 5.5 liter V8 van AMG zelf. Het vermogen werd wel stevig opgekrikt. De standaard variant krijgt 557 pk en 720 Nm, wie kiest voor de S-uitvoering beschikt over 585 pk en 800 Nm. Naast de vermogenswinst is de E63 AMG nu ook voor het eerst leverbaar met 4MATIC vierwielaandrijving. Dat systeem weegt 70 kilogram meer, maar moet de rijbeleving gevoelig verbeteren. De aanwezigheid van de vierwielaandrijving toont zich alvast in de sprintcijfers. De achterwielaangedreven variant sprint naar 100 km/u in 4,2 seconden, de 4MATIC doet dat in 3,7 seconden, de estate versie in 3,8 seconden. Wil je nog sneller knallen dan kies je voor de E63 AMG S, die sprint naar 100 km/u in 3,6 seconden (sedan) en 3,7 seconden (estate).
![Officieel: Mercedes E63 AMG (S) Officieel: Mercedes E63 AMG (S)](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/merken/mercedes/anderefotos/mercedes-e63-amg-2013-002.jpg)
Andere verschillen tussen de gewone en de S-variant zijn het onderstel, de S-variant wordt standaard met het AMG ride control sportonderstel met elektronisch aangestuurde demping geleverd. 360 mm grote remschijven moeten het gevaarte op tijd tot stilstand brengen. Optisch verschillen de standaard en S-variant in de standaard velgen, 18 inch voor de standaard versie en 19 inch voor de S. De S is ook te herkennen aan zijn chrome splitter.
Ondanks het gevoelige sprintverschil, ligt het verschil in verbruik tussen de achterwielaangedreven en vierwielaangedreven variant niet ver uit elkaar. Wie voor achterwielaandrijving kiest, slurpt 9,8 l/100km en blaast 230 g/km CO2 uit. De vierwielaangedreven varianten slurpen 10,3 liter en zijn goed voor 242 g/km, reken dus niet op een bijdrage van de staat.
De achterwielaangedreven E63 AMG komt in mei op de markt, de vierwielaangedrevenvariant pas in het derde kwartaal van dit jaar, nog even wachten dus. Prijzen zijn er niet bekend.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 1 dag geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 1 dag geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 1 dag geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden