Mercedes 9G-Tronic: verzetten troef

Mercedes 9G-Tronic

Mercedes heeft hun 9G-Tronic voorgesteld in Friedrichshafen. Deze automaat met 9 verzetten zal debuteren in de E350 Bluetec die in september op de IAA wordt voorgesteld.

De nieuwste automaat in de wedren van "om ter meeste versnellingen" kan enkel gebruikt worden voor motoren die in de lengte zijn geplaatst (lees: alles met achterwielaandrijving/ vierwielaandrijving bij Mercedes). Dankzij maar liefste negen versnellingen is de nieuwe automaat sneller, zachter en - pr-alarm - zuiniger. Zo moet de 9G-Tronic zo'n 6,5 procent minder verbruiken tegenover de zeventraps die hij vervangt.

Tot 1.000 Nm

Of de bak ook zijn weg gaat vinden naar de potente AMG-modellen is nog niet geweten. Wel kan de versnellingsbak tot 1.000 Nm koppel aan dus op lange termijn lijkt dit een logische keuze voor het merk met de ster. Zo kan de 9G-Tronic zo'n 1.000 tpm draaien bij een snelheid van 100 km/u (nvdr: afhankelijk van de setup natuurlijk). Best zuinig.

Eerst de E-klasse

De premiere voor de bak met negen verzetten is niet weggelegd voor de gloednieuwe S-klasse, wel voor de E350 BlueTec. Die wordt later dit jaar voorgesteld op het autosalon van Frankfurt (IAA). Na de Evoque met negen verzetten en de versnellingsbak die ZF heeft gemaakt met negen trappen is het dus nu de beurt aan Mercedes om automaten naar het volgende niveau te brengen. Volkswagen is momenteel trouwens al bezig aan een DSG met tien verzetten. veertienbak, here we come!

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Carlos 17:51
afbeelding van Carlos

Volgende is de 10-DSG bak in de Golf...

Yvesw 18:52
afbeelding van Yvesw

Klopt! Heb het er even bij gezwierd ;-)

Waxweazel 08:20
afbeelding van Waxweazel

Wel grappig die wedloop naar meer versnellingen.
En dat terwijl er ook wordt ingezet op het volledig electrisch rijden die dan geen versnellingen heeft .. :p

Adriaan 08:55
afbeelding van Adriaan

Ik heb nooit echt begrepen waarom er geen versnellingsbakken geinstalleerd worden bij elektrische wagens. Er was ooit spraken dat tesla dat ging doen, maar dat hebben ze ook maar laten vallen. Zie ik dat nu zo verkeerd, maar volgens mij kan kan je toch veel efficienter hoge snelheden halen als je die gaat koppelen met een vitessenbak, al was het maar een automatische.

Adolf Van Oostende 19:46
afbeelding van Adolf Van Oostende

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws