Volgende Mini Cooper S krijgt nieuwe 2.0 viercilinder

Mini-Cooper-S-2014-Spypic

De huidige Cooper S modellen doen het nog met een 1.6 benzine. De volgende generaties zullen echter een compleet nieuwe 2.0 viercilinder krijgen. De tragere modellen zullen overstappen op driecilinders.

BMW, moederbedrijf van Mini, had graag in november het doek gehaald van de nieuwe Mini. Plaatjes zijn er echter al overal te vinden op het internet dus geeft BMW alvast ook maar alle informatie.

Cooper S doet niet mee aan downsizing

Het belangrijkste voor de echte autofans is dat de Cooper S afstand doet van de 1.6 benzine en overstapt op een grotere 2.0 benzine met TwinPower turbocharging. Specificaties blijven in ruwe lijnen echter gelijk. Zo'n 192 pk, 280 Nm koppel - 300 Nm in overboost - en een toerenteller die de begrenzer invliegt aan 6.500 toeren per minuut.

Uit het huidige persbericht valt ook op te maken dat de grotere motor lichter is dan de huidige 1.6, al moeten we daarvoor wachten op bevestiging van Mini zelf. Uiteraard zal de nieuwe motor zuiniger, groener (EURO6 norm) en compacter zijn.

Mini-Cooper-S-2014-Spypic

Driecilinder ahoy

Ga je niet voor de Cooper S - wat volgens onze redactie verboden is -, dan krijg je een driecilinder onder de motorkap. Deze 1.5 liter grote benzine levert 136 pk en 220 Nm koppel. Net zoals de viercilinder levert die al zijn maximale koppel bij 1.250 toeren. Ook dieselaars zullen aan de driecilinder gaan. De instapper is een common rail 1.5 met 115 pk en 270 Nm koppel.

Roeren blijft mogelijk

Voor diegenen die vrees hadden dat de handbak zou verdwijnen in de nieuwe Mini Cooper hebben we goed nieuws. De Mini krijgt een nieuwe handbak die zelfs kan rev-matchen tijdens het schakelen om met nog meer knetterend geluid door het leven te gaan. De automaten krijgen een start-stop systeem en, als ze uitgerust zijn met een GPS, een technologie die ervoor zorgt dat de automaat via GPS kan zien welke versnelling het best is voor de aankomende situaties (bocht, file, etc). Ook nieuw voor Mini is de aanpasbare schokdemping. Met een simpele klik van de schakelaar verander je zo de tractie en compressie in de demper.

i-Mini

Het chassis van de nieuwe Mini zal in een later stadium ook gebruikt worden voor de 1-serie GT. Verder krijgt het de lichtgewicht-technologie die ook wordt toegepast op de BMW i-modellen. In het kort: nog strakker de bocht om, lichter, losgekoppelde dempers van de body en een verbrede sporen. Nadeel, de sturing krijgt een elektronische bekrachtiging.

Kijken jullie al uit naar de nieuwe generatie Mini?

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws