Google presenteert Android Auto

safety-first android auto

Gisteren stelde Google hun inzending voor de strijd om de auto voor, Android Auto, op hun I/O conferentie in San Francisco.

De strijd tussen VCR en Betamax is lang voorbij, net zoals de strijd tussen CD's en Minidisc, HD-DVD en Blu-Ray maar ook de strijd tussen de verschillende gsm's loopt stilaan op hun einde. De technologiereuzen richten nu dus hun pijlen op de auto, het volgende strijdtoneel.

Google's implementatie verschilt niet zo veel van die van Apple, waar het navigatiesysteem eigenlijk niets meer dan een dom scherm is en de telefoon al het zware werk doet. Volgens de zoekmachinereus is heel het systeem te bedienen via stem, ook te zien in het filmpje. Zo vraagt de presentator tot hoe laat het De Young museum open is, waarna Google Now (het zoeksysteem) de openingsuren voor die bepaalde dag voorleest. Als de presentator vervolgens I want to go there zegt dan start de Google Maps navigatie onmiddelijk.

In het systeem zijn alle Google Now functies aanwezig, onder andere ook de samenwerking met Google Play Music. Als je dus vraagt achter Ok Google, play me some rock and roll beginnen de Rolling Stones steevast door je luidsprekers te knallen, perfect om je voor te bereiden op TW Classic dit weekend dus. Ook zal Google Now bij Android Auto rekening houden met beschikbare informatie via je Gmail account, door je bijvoorbeeld automatisch naar de dichtsbijzijnde parking voor je vertrekterminal op de te luchthaven sturen.

Grootste verschil echter tussen Google en Apple is altijd al openheid geweest, en dat laat het bedrijf uit Mountain View, Californië ook terug zien bij hun Android Auto. Zo zijn er nu al SDK's (software development kits) beschikbaar voor ontwikkelaars om hun apps ook te verbinden met je auto. Met het systeem zullen ook de knoppen op je stuur beschikbaar blijven, van de volume-knoppen tot de spraak-activatie knoppen.

Google heeft begin dit jaar nog de Open Auto Alliance opgezet, de auto-broer van de Open Handset Alliance (een alliantie van hardware makers zoals HTC, Samsung, en Motorola), met Audi, Hyundai, General Motors en Honda. Gisteren voegde Google maar liefst nog eens veertig nieuwe namen toe aan die lijst, waaronder de volledige Volkswagen groep (Volkswagen, Skoda, Seat en Bentley), de Fiat groep (Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Jeep, Chrysler, Abarth en Dodge maar geen Ferrari), Opel, Nissan (en Infiniti), Renault, Mazda, Kia, Subaru, Suzuki, Mitsubishi, Chevrolet en Ford.

De eerste systemen worden verwacht voor het einde van dit jaar, zo zal het onder andere ook al terug te vinden zijn in Volvo's nieuwe XC90, naast Apple's Car Play. Een nieuwe auto er voor kopen ga je niet moeten doen, want ook bedrijven zoals LG, Panasonic, Pioneer, JVC Kenwood, Clarion, Alpine, Harman en Parrot brengen head-units uit die Android Auto zullen ondersteunen.

Wij kijken alvast uit naar een toekomstige shoot-out tussen de twee systemen.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Kenny 18:56
afbeelding van Kenny

En wie valt (alweer) uit de boot: Windows Phone... :-)
Ik zou hem uit miserie wegdoen. Niet te snappen waarom de community deze steeds overslaat.
OT: ziet er netjes uit! Ik ben hier erg voor. Deze apps zorgen ervoor dat de werking en interface van jouw ingebouwde GPS veel minder snel verouderen. Tegen welke kost dat zal zijn is nog af te wachten. Ik vermoed wel dat upgrades een kleinigheid kunnen kosten.
Het is wel te hopen dat compatibiliteit voor een langere periode is gegerandeerd. Ik kan me wel inbeelden dat je jouw smartphone (met Android) om de paar jaar vernieuwd met als gevolg dat je weer een paar OS-versies verder zit.

Kenny 06:43
afbeelding van Kenny

Windows in the Car ben ik idd ook een beetje aan het volgen. Hopelijk is het snel duidelijk wanneer we dit mogen verwachten. Waarschijnlijk zal dat nog even duren, als het al komt...

De enige minpunten vind ik persoonlijk dat een andere bestuurder, zonder smartphone met Android of iOS, natuurlijk veel minder kan doen met dit systeem. Ik zie het ook niet direct in de grote massa doorbreken. Gebruikers hechten zich niet graag meer aan hetzelfde systeem voor een langere tijd. De displays wat universeler maken zou dit oplossen, maar in de praktijk is dit net wat ingewikkelder :-).
Trouwens, we kunnen hier al snel een opvolger voor verwachten. Binnenkort is men verplicht om apps 'crossplatform' te maken, zodat ieder OS deze kan gebruiken. Vanaf dan zullen die systemen waarschijnlijk een andere benadering moeten gebruiken...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws