Officieel: Range Rover Evoque is kleine Velar

range-rover-evoque-2018-official_1

Geen Victoria Beckham bij de onthulling van deze Evoque, want de Britse schone had andere dingen te doen. Maar een nieuwe Evoque is er wel, al zou je dat niet direct zeggen.

Zo opvallend en revolutionair de eerste generatie Evoque was bij zijn lancering, zo braaf lijkt hij vandaag in zijn tweede generatie. Niet omdat Range Rover een volgend merk is geworden, wel omdat ze het DNA van de Evoque door de jaren heen op de rest van hun gamma hebben overgeplant.

Dat zorgt er ook voor dat deze nieuwe Evoque erg lijkt op zijn voorganger, al zijn volgens Range Rover 90,1 procent van de onderdelen nieuw. Zouden ze een speciale studiedienst hebben om dat te berekenen? Ze geven alvast toe dat hij veel weg heeft van de eerste generatie door het een "verfijnde evolutie" te noemen.

Niks mis mee, want de vorige generatie trok een goeie 760.000 kopers in zijn carrière. Tijd voor een nieuwe dus, die niet alleen van zijn voorganger elementen overneemt maar ook dicht tegen de Velar aanschurkt.

range rover evoque 2018 official

Velar, zeg je? Ja, want zowel de neus als de kont nemen het design van de Velar over, iets dat je vooral terugziet in de verlichting. Ook ogen de flanken minder druk door het verdwijnen van de scherpe lijnen. Een driedeurs coupé en een Cabriolet waren er bij de vorige generatie, maar die zijn in dit concept niet meer in te passen, zeggen ze bij Land Rover.

interieurtoverij

Range Rover prutste wat met de interieurafmetingen, zonder de totale lengte te wijzigen. Achterin heb je 20 mm extra beenruimte terwijl ook de koffer met 10 procent groeide, tot 1.383 liter met de achterbank neergeklapt. De Evoque werd in ontwerp een stuk lichter, maar dat werd teniet gedaan door de accu's en een grotere brandstoftank.

range rover evoque 2018 official

Binnenin werd het dashboard opgekuist en werden bijdetijdse schermen geïnstalleerd voor de bediening van klimaatregelijn en infotainment. Ook de binnenspiegel krijgt optioneel een scherm, waarop de beelden van een camera in de antenne achterop worden weergegeven.

milde hybride

Accu's, dat wil zeggen dat er een hybride versie inzit? Een mild-hybridsysteem met een 48V aandrijving die de motor bijstaat om precies te zijn, en dat in elke motorvariant. Tot 17 km/u rij je de Evoque elektrisch nadien neemt de benzine- of dieselmotor over. Vermogens zijn er in een range van 150 tot 240 pk voor de diesel, of 200 tot 300 pk voor de benzine. Een plug-in hybride versie zoals bij zijn grotere broers volgt binnen een jaartje, dan worden ook diens details vrijgegeven.

range rover evoque 2018 official

De nieuwe Evoque staat bij de dealer in het voorjaar van 2019.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
FLP 12:28
afbeelding van FLP

Is de driedeurs ook hier dood? Spijtig dat die overal lijken te verdwijnen. Ik Vind een driedeurs er altijd veel beter uitzien.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws