We hebben er even op moeten wachten, maar Mercedes-AMG heeft een nieuwe Black Series klaar. De AMG GT Black Series verpakt de krachtigste productie-V8 die AMG ooit gebouwd heeft.
Door een lek op het internet moest AMG iets sneller dan verwacht aan de bak met deze Black. Maar in Affalterbach zijn ze behoorlijk trots op hun nieuwe paradepaardje. Onder de motorkap van deze AMG GT Black Series ligt namelijk de krachtigste productie-V8 die ze daar ooit gebouwd hebben. De basis vormt uiteraard de 4.0 V8 biturbo, die ook in de andere AMG GT-modellen dienstdoet, en die in de AMG GT R maar liefst 585 pk uitbraakt.
Grondig gewijzigd
Maar AMG nam dat blok stevig onder handen. De uitlaatzijde zit nu tussen de cilinderbanken, de krukas werd gewijzigd, de ontstekingsvolgorde is anders, er zijn nieuwe nokkenassen, grotere intercoolers enzovoort. Het lijstje is eigenlijk zodanig lang dat het motorblok een andere interne code krijgt dan de overige V8-blokken uit de AMG GT.
In totaal is deze Black Series goed voor 730 pk en 800 Nm, en voor enkele gestoorde cijfers. Het vermogen gaat via een AMG Speedshift-zeventraps met dubbele koppeling naar de achterwielen. Op die manier haalt de Black Series 100 km/u in 3,2 seconden, 200 km/u in minder dan 9 seconden en een topsnelheid van 325 km/u. Op circuit uiteraard.
Race-inspiratie
Want natuurlijk haalt deze AMG GT Black Series heel wat inspiratie van de AMG GT3- en GT4-circuitauto's. Het radiatorrooster is een stuk groter en zorgt mee voor de koeling in de wielkasten, er is een manueel verstelbare splitter vooraan (zodat die als een diffusor werkt en meer neerwaartse druk genereert), enzovoort. De motorkap bestaat uit koolstofvezel met koelopeningen, terwijl er nog heel wat openingen en vinnen de luchtgeleiding optimaliseren.
Achteraan zien we een stevige diffusor met dubbele ronde uitlaten aan weerszijden, en een indrukwekkende instelbare achtervleugel uit koolstofvezel. In de vlakke stand beperkt hij de luchtweerstand, rechtop zorgt hij voor meer downforce, rem- en bochtenstabiliteit. De onderkant van deze Black Series is overigens volledig vlak, ook hier om de luchtgeleiding te optimaliseren.
Kilo’s besparen
Net als de motorkap bestaat ook de achterklep uit koolstofvezel, terwijl de ruiten lichter materiaal gebruiken. Ook de gesmede velgen en remschijven uit koolstofvezel moeten enkele kilo’s van het totaalgewicht schrapen, al voegt het extra spoilerwerk natuurlijk weer wel wat toe. Dubbele wishbones, adaptieve dempers, verstelbare schroefveren en specifiek ontwikkeld Michelin Pilot Sport Cup 2 R-rubber moeten een hyperprecies wegcontact garanderen.
Aan de buitenkant zien we vooral grijs met zwarte contrastkleuren – wellicht niet toevallig verwijzend naar zijn grote concurrent, de Porsche 911 GT2 RS – terwijl de binnenkant zwart combineert met oranje contraststiksels. De deurpanelen besparen enkele kilo’s, en vervangen de handvaten door treklussen, terwijl ook de sportzetels nog enkele kilo’s wegschaven. Het instrumentenpaneel krijgt een extra display, terwijl een centrale draaiknop onder de ventilatiemonden de tractiecontrole regelt. Een Track Package met rolkooi uit titanium, vierpuntsharnas en brandblusser is optioneel.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden