Officieel: Morgan Super 3 is driewieler voor 21ste eeuw (2022)

Morgan Super 3 2022

Morgan heeft het doek getrokken van zijn gloednieuwe driewieler, al gaat die niet meer onder die naam door het leven. De nieuwe ‘Super 3’ breekt namelijk met zijn ‘3 Wheeler’-voorgangers dankzij modernere technologie en een monocoque-platform.

113 jaar, zo lang maken ze bij Morgan al auto’s met drie wielen. Toegegeven, we moeten daar wel een pauze van ongeveer jaartje van aftrekken omdat de vorige driewieler eind 2020 uit productie gehaald werd wegens te vervuilend. Nu komt Morgans driewieler echter terug in de vorm van deze Super 3, en die moet de milieunormen omzeilen met zijn modernere motorblokje.

Drie wielen, drie cilinders

De Super 3 ruilt de 2.0-liter V2-motor van zijn voorganger namelijk in voor een atmosferische 1.5-liter EcoBoost-driecilinder uit de rekken van Ford. Dat blokje produceert een mooie 118 pk en 150 Nm koppel en stuurt die als vanouds richting het achterwiel — en dat enkelvoud blijft toch raar klinken. De overbrenging wordt trouwens verzorgd door een handgeschakelde vijfversnellingsbak die wel eens heel fijn zou kunnen schakelen, want hij is nauw verwant aan het exemplaar uit de Mazda MX-5.

Morgan Super 3 2022

Daarmee is de nieuwe Super 3 meteen aanzienlijk krachtiger dan zijn voorouder, die in het beste geval 82 pk en 140 Nm koppel uit zijn V-Twin wist te puren. Dat was dan nog het Euro 3-exemplaar, want de Euro 4-conforme 3 Wheeler hield het op 68 pk. De cijfers van de opvolger liegen er dan ook niet om: de amper 635 kilogram lichte Super 3 sprint naar de 100 km/u in 7 seconden en gaat door tot een ongetwijfeld beangstigende topsnelheid van 209 km/u. Over zijn toegang tot de lage-emissiezones moet je ook nog even niet nadenken, want hij is voortaan Euro 5-conform.

Weg met dat hout

Ook de carrosserie van de nieuwe driewieler is het vermelden waard, want naast de uitpuilende cilinderkoppen van het vorige model laat die ook de jaren ’30-styling van de 3 Wheeler achterwege. In de plaats daarvan mikt deze Super 3 op de Jet Age van pakweg de jaren ’50. Zo werd de koets een stuk vloeiender vormgegeven, bestaan de voorruitjes voortaan uit gebogen plexiglas en kreeg ook het interieur een modernere toets, met digitale tellers en accenten in aluminium. Ook de rest van de auto bestaat trouwens uit aluminium, en deze Super 3 is bovendien de eerste auto van de constructeur die over een monocoque-chassis beschikt. De tijden de Morgans met een houten carrosserie liggen dus echt wel achter ons.

Morgan Super 3 2022

Daarnaast springt de Super 3 ook op de configuratiekar, want dit wordt volgens de Britten hun meest personaliseerbare product ooit. Zo kan je de driewieler laten uitrusten met wel 200 accessoires, van een eenvoudig navigatiesysteem tot smartphonehouders en bagagerekjes. Een Belgische prijs voor de Morgan Super 3 — en zijn accessoires — is nog niet gekend, maar aan de andere kant van het kanaal weten ze wel al wat ze ervoor moeten neertellen. Zo kost de basis-Super 3 in het Verenigd Koninkrijk 41.995 pond, omgerekend 50.385 euro.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws