Officieel: Ferrari 296 GTS biedt 830 pk in openlucht (2022)

Ferrari 296 GTS 2022

Zeg nu zelf: een Ferrari-model is niet compleet zolang er geen dakloze variant van bestaat. Daarom snijden de Italianen de kap nu ook van hun 296 GTB. Het resultaat is deze 296 GTS, met de 'S' van — jawel — 'Spider'.

Een jaartje geleden verraste Ferrari vriend en vijand met zijn 296 GTB, want die kreeg niet alleen plug-inhybride technologie mee maar had ook voor het eerst sinds de Dino uit de jaren '70 een V6-motor achterin. Desondanks produceerde het apparaat meer vermogen dan de F8 Tributo, al wordt hij tegenwoordig wel nog overklast door de oppermachtige SF90. Die twee hadden trouwens al een variant zonder dak, en daar wordt ook de 296 nu op getrakteerd.

Gran Turismo Spider

Dat leidt tot deze 296 GTS, al moet je wel een kenner zijn om uit die naam af te leiden dat het om de cabrio gaat. Doorgaans zetten de Italianen namelijk 'Spider' achter de typeaanduiding om je daaraan te herinneren, maar hier wordt de 'B' uit 'Gran Turismo Berlinetta' vervangen door de 'S' van 'Spider'. De GTS-naam staat hier dus — in tegenstelling tot bij pakweg Porsche — niet voor een sportiever uitrustingsniveau.

Ferrari 296 GTS 2022

Ook van buitenaf is het verschil trouwens relatief subtiel — of toch wanneer het dak op zijn plek zit. Zo transformeer je je GTS in een GTB in amper 14 tellen, en doe je dat tot snelheden van 45 km/u. De weegschaal is echter niet zo snel misleid, want door de structurele verstevigingen laat deze open versie zo'n 70 kilogram meer optekenen dan de GTB. Maar goed; laat de wederhelft thuis en je bent dus even licht onderweg.

25 kilometer elektrisch

Verder blijft zowat alles bij het oude. Reken dus op dezelfde 3.0-liter V6-motor tussen de twee assen, die met behulp van twee turbo's al goed is voor 663 pk. Die krijgt nog eens hulp van een elektromotor met 167, voor een totaalplaatje van 830 pk en 740 Nm koppel. De 296 GTB snelt ermee naar de 100 km/u in een identieke 2,9 seconden, maar de sprint naar de 200 km/u duurt met 7,6 seconden wel 0,3 tellen langer. Laad je de accu van 7,45 kWh trouwens vol, dan kan je daarnaast ook zo'n 25 kilometer elektrisch rijden.

Ferrari 296 GTS 2022

Net als de reguliere 296 GTB kan je deze GTS ook bestellen met het Assetto Fiorano-pakket, dat een aantal aerodynamische aanpassingen aanbrengt en het gewicht nog wat beperkt. Hoeveel je daarvoor kwijt bent is nog niet geweten, want Ferrari geeft nog geen prijzen vrij voor zijn open 296.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws