
De Renault Mégane R.S. is aan zijn uitzwaaiperiode begonnen, want deze R.S. Ultime is het laatste model dat als RenaultSport door het leven zal gaan. Toekomstige sportmodellen zullen een Alpine-badge krijgen en vermoedelijk enkel nog een elektromotor onder de kap hebben.
Bijna exact 20 jaar na de eerste generatie stelt Renault nu de allerlaatste Mégane R.S. voor. Hierna is het aan Alpine om sportieve versies van de Renault-modellen te creëren, maar een hot hatch met benzinemotor zit er waarschijnlijk niet meer in. Deze vierde generatie Mégane komt uit 2016 en loopt dus op zijn laatste benen, terwijl zijn elektrische opvolger - de Mégane E-Tech - al op de markt is. Het spreekt dus voor zich dat een sportievere Alpine-versie gebaseerd zal zijn op deze elektrische Mégane. In de tussentijd worden we zoet gehouden met deze Mégane R.S. Ultime.
Compleet uitgerust
De Mégane R.S. Ultime is een beperkte reeks gebaseerd op de Trophy, met een oplage van 1.976 exemplaren - een verwijzing naar het oprichtingsjaar van Renault Sport. Qua design onderscheidt de Ultime zich met een unieke matzwarte bestickering en meer zwarte details dan op de gewone Mégane R.S. Trophy. Je kan hem in vier kleuren krijgen (Sirius Yellow, Pearl White, Star Black of Tonic Orange) en op elk exemplaar vind je de handtekening van Laurent Hurgon, de testpiloot van Renault Sport die onder meer het Nürburgringrecord voor voorwielaandrijvers brak met de Mégane R.S. Trophy-R.

Aan boord is de uitrusting compleet, met Recaro-kuipzetels bekleed in Alcantara, een genummerd serieplaatje aan de versnellingspook, een Bose-audiosysteem, digitale tellers, R.S. Monitor-telemetrie, adaptive cruise control en een 360°-camera. De optielijst is beperkt tot een head-up display, een zonnedak en een autohoes op maat. De techniek is onveranderd gebleven ten opzichte van de gewone Renault Mégane R.S. Trophy: een 1,8 liter-viercilinder turbo van 300 pk en 420 Nm, gekoppeld aan een EDC-automaat waarmee de Mégane R.S. Ultime in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u sprint. De Ultime is geschoeid met Bridgestone Potenza S007-semislicks op 19-duims velgen. Een prijs is er nog niet, het model wordt in wereldpremière voorgesteld op het Tokyo Auto Salon op 13 januari - en dus niet op het Autosalon van Brussel. Jammer!
Recente reacties
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
Ze weten waarschijnlijk niet meer van welk hout nog pijlen te maken. Mercedes en BMW pakken het...
Door Jos D. 2 dagen geleden
Mercedes E 300d 4Matic Break is minst vervuilende auto ter wereld (met verbrandingsmotor)
Alleen maar goeds dat Mercedes dit voor elkaar krijgt. Maar het totale plaatje mag niet vergeten...
Door Johan Haspeslagh 2 dagen geleden
Volvo opent aanval op Lynk & Co met "Volvo Abonnement": Een XC40 per maand, zakelijk of prive
Inderdaad. Hopeloos bedrijf. Ook heel nare en slechte ervaring mee!
Door Marc Van Goethem 2 dagen geleden
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
A4 wordt A5, A6 wordt A7. Iets zegt mij dat daar een prijsverhoging aan zal vast hangen.
Door John 2 dagen geleden