Officieel: Mercedes-AMG GLC 43 krijgt minder cilinders maar meer pk’s (2023)

Mercedes-AMG GLC 43 2023

De Mercedes GLC gaat aan de AMG, maar wat als zo’n dikke 63-versie je net wat te veel van het goede is? Dan is er nog steeds deze GLC 43, en die wordt zowaar bescheidener dan ooit tevoren… Op vlak van cilinders, tenminste, want zijn nieuwe vierpittertje is wel goed voor een mooie 408 pk.

Mercedes trekt vandaag het doek van de AMG-versies van zijn GLC, en daarbij gaat de oppermachtige 63-versie natuurlijk met het gros van de aandacht lopen… Al moeten we eigenlijk zeggen ’63 S E Performance’ want net als zijn lagere broertje, de C 63 S E Performance, heeft de iconische biturbo-V8 plaats moeten maken voor een viercilindertje met hybridetechniek. Dat geeft al een voorsmaakje van wat je mag verwachten voor de lichtere 43-versie want inderdaad: ook die leunt aan bij zijn AMG-equivalent van de C-Klasse.

Meeste vermogen op achteras

Dit is namelijk de Mercedes-AMG GLC 43 en ook die doet het tegenwoordig met een viercilinder onder de kap. Die 2.0-liter benzinemotor is echter wel sterker dan de V6 van de vorige generatie, want waar die het hield op 390 pk schopt deze nieuwe krachtbron het tot een mooie 408 pk en 500 Nm koppel. Dat dankt hij aan zijn elektrisch aangedreven turbolader, en aan zijn starter-alternator die een elektrisch duwtje in de rug van 14 pk en 150 Nm koppel kan geven. Het vermogen wordt over de vier wielen verdeeld, al neemt de achteras wel het meeste werk voor zijn rekening. De GLC 43 snelt ermee naar de 100 km/u in 4,8 seconden en gaat door tot een top van 250 km/u, waar de elektronische begrenzer er een eind aan knoopt.

Mercedes-AMG GLC 43 2023

Net als de GLC 63 beschikt deze 43-versie standaard over een meesturende achteras, adaptieve dempers en een aangepast remsysteem. Dat laatste houdt het hier standaard wel op stalen schijven van 37 centimeter diameter voor- en 36 centimeter achteraan, dus voor de composietexemplaren van de 63 moet je hier bijbetalen. Dat geldt ook voor het AMG Track Pace-pakketje dat je infotainment voorziet van een datalogger voor circuitgebruik, al is de layout van de schermen ook hier helemaal AMG. Van buitenaf onderscheid je deze 43 dan weer van zijn meer afgetrainde broertje door de afwezigheid van de extra splitter en spoiler, de bescheidener vormgegeven diffuser en de vier ovale uitlaatpijpjes in de plaats van de trapeziumvormige exemplaren van de 63. Welk verschil het in je portemonnee maakt, weten we op dit moment nog niet.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws