Officieel: plug-inhybride Mercedes-AMG GT laat supercars achter zich (2024)

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 2024

Mercedes-AMG heeft een nieuwe versie van zijn GT klaar, en dat is er niet zomaar eentje. Deze Mercedes-AMG GT 63 S E Performance is namelijk een plug-inhybride maar dat doet hij niet zozeer om zuinig te zijn. Dat doet hij om flink wat supercars achter zich te laten… Inclusief die uit eigen stal.

De AMG GT heeft tegenwoordig een broertje binnen Mercedes-familie. Hij is namelijk technisch nauw verwant aan de open SL en dat merk je ook aan zijn motoren. Zo lanceerden de Duitsers de GT aanvankelijk met een 4.0-liter V8 in twee vermogens, net als die cabriolet. Later kregen die 55- en 63-versies gezelschap van een flink opgepepte 2.0-liter viercilindermotor en ook die kenden we al van de SL 43. Dan bleef er dus maar één aandrijflijn meer over die de SL wel had en de GT niet: de plug-inhybride.

Daar sta je dan

Dit is ‘m dan: de Mercedes-AMG GT 63 S E Performance en heb je hierboven braaf op een paar van onze linkjes geklikt, dan weet je vast al wat te verwachten. Zo monteren ze bij AMG dezelfde 4.0-liter biturbo-V8 onder zijn motorkap maar in dit geval is die niet gewoon goed voor 585 pk — zoals in de gewone 63 — maar voor 612 pk. Daar koppelen de Duitsers een elektromotor aan met nog eens 204 pk op de achteras, al kan die langs een slim differentieel ook vermogen naar de vooras sturen. Het resultaat: een vermogen van 816 pk en een koppel van tot 1.430 Nm verspreid over de vier wielen.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 2024

Daarmee is deze GT 63 S E Performance dus net zo krachtig als de SL 63 S E Performance maar hij heeft één streepje voor: hij weegt minder. Hoe groot het verschil precies is geeft Mercedes niet mee, maar het gevolg laat zich wel zien in de prestaties. Zo ligt de topsnelheid van deze coupé op 320 km/u in plaats van ocharme de 317 km/u die de SL weet te halen, maar vooral de 0-naar-100-tijd gaat met de krantenkoppen lopen. Die bedraagt namelijk 2,8 seconden en daarmee is deze plug-inhybride de snelst accelererende productieauto die de Duitsers ooit al gebouwd hebben. Jawel: daar sta je dan met je 1.063 pk sterke Mercedes-AMG One die een tiende trager optrekt…

De volle 13 kilometer elektrisch

Om al zijn vermogen ook in goede banen te leiden, krijgt de GT 63 S E Performance standaard trouwens flink wat foefjes uit het AMG-gamma mee. Reken bijvoorbeeld op actieve rolstabilisatie om de slimme vierwielaandrijving bij te staan, naast een meesturende achteras en koolstofkeramische remmen. Verder beschikt hij ook over actieve aerodynamica waaronder een automatisch uitklappende spoiler achterop en een extra element dat onder de motorruimte de luchtstroom in goeie banen leidt. O ja, en een plug-inhybride zijnde krijgt deze GT 63 S E Performance naast zijn sportievere rijmodi ook een ‘battery hold’-modus om de opgeslagen stroom te sparen voor het opportune moment… En dat is nodig ook want met een inhoud van amper 6,1 kWh, kan je er maar zo’n 13 kilometer elektrisch mee rijden.

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance 2024

Nadien laad je de accu op door middel van een klep in de achterpartij en dat is meteen ook de enige manier om deze GT 63 S E Performance van pakweg een GT 63-zonder-S E Performance te onderscheiden — op de logo’s na, wel te verstaan. Mag het toch nog wat heftiger, dan kan je altijd kiezen voor een geïndividualiseerd uiterlijk door middel van het ‘Exclusive Manufaktur’-gamma. Wat je daarvoor, of voor de nieuwe Mercedes-AMG GT 63 S E Performance over het algemeen, over moet hebben weten we nog niet.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws