Mercedes-AMG GT is er nu ook met viercilinder… maar niet zomaar een viercilinder (2024)

Mercedes-AMG GT 43 2024

Moord en brand, want de Mercedes-AMG GT is er voortaan ook zonder V8. Sterker nog: als GT 43 knipt hij zijn aantal cilinders én zijn motorinhoud in twee en wordt hij verkrijgbaar met een 2.0-liter viercilinderblokje. Vrees echter niet, want dat is dan wel het krachtigste 2.0-liter viercilinderblokje op de markt.

’t Is stilaan gedaan met brullen en knetteren in de lokale tunnel, want Mercedes-AMG neemt stapsgewijs afscheid van zijn V8. Zo belooft de nieuwe E 63 een plug-inhybride met een zescilinder te gaan worden en de C 63 deed daar nog een schepje bovenop, want die doet het met vier cilinders. Zelfs de iconische SL bleef niet gespaard want hoewel die er nog steeds met een V8 is, kan je hem voor het eerst ook krijgen met een 2.0-liter viercilindermotortje. Twee keer raden dus welk lot de technisch nauw verwante Mercedes-AMG GT wacht…

Speciaal voor puristen

Inderdaad: maak kennis met de Mercedes-AMG GT 43, het nieuwe instapmodel in het gamma van de coupé. Die was er al als GT 63 4MATIC+ en als GT 55 4MATIC maar ondanks een verschillend vermogen, beschikten die allebei over een 4.0-liter biturbo-V8. Die cijfers knipt de nieuwe GT 43 nu in twee want hij is er met dezelfde 2.0-liter viercilindermotor als de SL 43… Of toch ongeveer. Waar die cabrio het namelijk houdt op 381 pk, perst de coupé wel 421 pk en 500 Nm koppel uit het mild geëlektrificeerde blokje waarmee hij de “sterkste op zichzelf staande viercilinder productiemotor ter wereld” — die van plug-inhybride C 63 dus niet meegerekend — van broertje A 45 S evenaart. Je pauper-GT sprint ermee naar de 100 km/u in 4,6 seconden en gaat nadien door tot een top van 280 km/u.

Mercedes-AMG GT 43 2024

Mercedes-AMG noemt het doelpubliek van deze GT 43 natuurlijk geen paupers maar wel “puristen”. Zo is deze basisversie ook de enige die zijn vermogen niet naar de vier wielen maar alleen naar de achterwielen stuurt. Samen met de lichtere motor moet dat flink wat gewicht besparen, al melden de Duitsers niet om hoeveel kilo’s het precies gaat. Verder krijgt je GT 43 nog steeds een actieve achterspoiler mee terwijl pakweg de adaptieve AMG Ride Control-dempers, het AMG Dynamic Plus-pakketje met racemodus en een meesturende achteras hier optioneel zijn. Hoeveel je er allemaal voor over moet hebben, weten we nog niet. Reken er echter maar op dat het flink wat minder zal zijn dan wat bijvoorbeeld een GT 63 4MATIC+ moet kosten, want daarvoor betaal je 196.504 euro — slik.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws