Officieel: elektrische Jeep Wagoneer S is gestroomlijnder dan je denkt (2024)

Jeep Wagoneer S 2024

Jeep heeft zijn zuiver elektrische Wagoneer S eindelijk onthuld, en die pakt uit met interessante cijfertjes. Zo krijgt hij 600 pk, moet hij ruim 600 kilometer ver komen én krijgt hij de laagste luchtweerstand ooit voor een Jeep. Hoe hij dat laatste klaarspeelt, vraag jij je af? Kijk maar eens naar zijn achterkant…

De eer van de eerste elektrische Jeep, die ging inmiddels al naar Europese Auto van het Jaar 2023 Avenger… Of toch ongeveer. Dat die het toen enkel tot European Car of the Year en niet tot World Car of the Year schopte, ligt er namelijk aan dat die Avenger uitsluitend verkrijgbaar is in onze contreien. In Jeeps thuismarkt, de VS, gromt het gezamenlijke gamma dus nog verder met allerhande benzineblokken onder de kap maar ook daar komt nu officieel verandering in.

Premiumrandje

Jeep heeft namelijk het doek getrokken van de Wagoneer S — en dat deden ze deze keer trouwens vrijwillig, want eerder dit jaar dwong een uitgebreid lek op het internet hen al tot het vrijgeven van een reeks foto’s. Op uiterlijk vlak krijgen we dus niet veel verrassends te zien maar dat maakt het totaalplaatje er niet minder indrukwekkend op. Met zijn lengte van bijna 4,9 meter zweeft deze Jeep bijvoorbeeld ergens tussen Range Rover Velar en Sport. Om dat premiumrandje trouwens te benadrukken, trakteren de Amerikanen hun Wagoneer S ook op een doorlopende LED-balk achterop terwijl de voorlichten verbonden worden door een verlichte grille.

Jeep Wagoneer S 2024

In zijaanzicht mag de nieuwkomer er dan wel best traditioneel gelijnd uitzien, maar niets is minder waar. Tussen zijn rechte flanken gaat namelijk een verrassend schuin aflopende daklijn schuil waar een best omvangrijke spoiler boven zweeft. Dat doet Jeep niet gewoon voor de show maar wel om de aerodynamica te optimaliseren, en diezelfde taak neemt zijn naar Jeep-maatstaven opmerkelijk lage, langgerekte vorm ook op zich… En het resultaat laat zich weldegelijk voelen, want met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0.29 is dit officieel de meest aerodynamische Jeep ooit!

In 3,4 seconden naar… 97 km/u

Dat moet ook wel, want zoals we hierboven al wisten te melden is deze Wagoneer S zuiver elektrisch. Voorlopig hebben de Amerikanen het over slechts één versie maar dat is niet de minste, want die krijgt meteen twee elektromotoren mee voor vierwielaandrijving. Samen brengen die dik 600 pk en 800 Nm koppel naar de vier wielen en laat je dat vermogen in één teug los, dan snel je ermee naar de 60 mijl per uur in 3,4 seconden… Dat komt dus overeen met 97 km/u, maar hoe snel je nadien de gewoonlijke 100 km/u bereikt geeft Jeep op dit moment niet mee. Doe je ’t trouwens rustiger aan, dan koppelt de voorste elektromotor los voor extra efficiëntie.

Jeep Wagoneer S 2024

In dat geval zou je volgens Jeep zo’n 300 mijl — omgerekend 480 kilometer — uit de 100 kWh-accu moeten halen, al merk je ook hier dat het voorlopig nog gaat om Amerikaanse cijfers. Voor een Europese versie spreekt het merk dan weer over “meer dan 600 kilometer” rijbereik maar het is nog niet duidelijk of de Wagoneer S dat zal bereiken door middel van een grotere accu. We weten wel al dat deze Jeep op het STLA Large-platform staat en dat laat batterijen van 85 tot 118 kWh toe, dus er is nog ruimte. Over dat platform verklapte Stellantis trouwens eerder al dat het over een 400 V-boordnetwerk beschikt en snelladen tot 350 kW mogelijk is en inderdaad: volgens Jeep laadt de Wagoneer S van 20 naar 80 procent in amper 23 minuten.

Ruim 45 inch schermoppervlak

Tijdens dat laden krijg je trouwens de keuze uit één van drie schermen om naar te kijken op het dashboard. Daarvan meten het digitale instrumentarium en het infotainmentscherm allebei 12,3 inch terwijl de passagier een display van nog eens 10,25 inch voor zichzelf krijgt. Zelfs daar blijft het trouwens nog niet bij want boven de middenconsole zit ook nog een schermpje voor de bediening van de klimaatregeling, wat het totaal op vier stuks brengt. Allemaal samen zijn ze goed voor ruim 45 inch aan schermoppervlak en terwijl Jeep daar lekker veel woorden aan wijdt, zwijgt het voorlopig in alle talen over zaken als aan- en afrijhoeken — je weet wel, dat offroad-gedoe van vroeger.

Jeep Wagoneer S 2024

Nu goed, het zal hoe dan ook nog even duren voor je deze Wagoneer S zelf kan loslaten in je polder want vooral Europese geïnteresseerden moeten er nog even geduld voor oefenen. Voorlopig heeft Jeep de nieuwe EV namelijk enkel voorgesteld in de VS maar ze vertellen er wel meteen bij dat hij nadien naar andere markten, waaronder Europa, zal afreizen. Deze Wagoneer S moet namelijk de eerste wereldwijd verkrijgbare EV van het merk worden… Dus wat denk je: een speler voor de titel van World Car of the Year 2025?

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Kristof Norré 16:14
afbeelding van Kristof Norré

Ziet er veelbelovend uit.

Hopelijk verknallen ze het niet met massa's harde kunststof in het interieur.

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws