Elektrische Alfa Romeo Giulia krijgt tot 800 kilometer rijbereik dankzij dit platform

STLA Large 2024

Stellantis blijft niet bij de pakken zitten: binnen dit en een paar jaar moeten vrijwel al zijn merken zuiver elektrisch zijn. Daar zijn met andere woorden flink wat elektrische platforms voor nodig, en nu maken we kennis met de basis die onder de grootste EV’s zal schuilen… Zoals die van Alfa Romeo.

Momenteel is het gamma van menig Stellantis-merk nog een samenraapsel van voormalige PSA- en wijlen FCA-techniek, maar daar moet binnenkort verandering in komen. Zo gaat het concern zijn modellen over de merken heen gaan bouwen op vier platforms. Het kleinste heet STLA Small en moet de Jeep Avengers van deze wereld bedienen, een trapje hoger vinden we STLA Medium dat nu al onder de nieuwe Peugeot e-3008 schuilt, ergens tussenin zit STLA Frame voor bedrijfsvoertuigen en pick-ups en bovenaan de ladder staat STLA Large voor de grootste modellen… En daarover mogen we nu al het één en ander weten.

0-naar-100 in 2 seconden

Zo heeft Stellantis zijn STLA Large-platform nu uit de doeken gedaan, en dat mag je letterlijk nemen. Op de beelden zien we namelijk iets dat lijkt op een auto zonder carrosserie en dat is het ook. Deze modulaire basis bevat namelijk alle techniek die een EV nodig heeft om te rijden, en dat worden niet de minste EV’s. Zo spreekt de constructeur over een lay-out die zowel elektromotoren voor- als achterin toelaat en eventueel zelfs nog plek over heeft voor een verbrandingsmotor. Wat voor motoren er ook in liggen, ze worden best krachtig want Stellantis heeft het over 0-naar-100-tijden die “binnen het bereik van de 2 seconden” vallen.

STLA Large 2024

Spreekt dat cijfer je nog niet aan, dan is er altijd nog het rijbereik. Zo moet het STLA Large-platform accu’s van 85 tot 118 kWh kunnen herbergen en lepel je die laatste in het juiste model, dan moet je er wel 800 kilometer ver mee komen op een volle lading stroom. De laadsnelheid moet eveneens indrukwekkend worden, al blijft de constructeur daarover redelijk cryptisch. Zo moet de accu op zijn piek 4,5 kWh per minuut kunnen bijladen, wat volgens onze onvolprezen rekenkunde neerkomt op zo’n 270 kW snellaadcapaciteit… Of toch voor de topversies met 800V-netwerk, want het STLA Large-platform valt ook te combineren met een goedkopere 400V-spanning.

Van Alfa Romeo tot Jeep

Gelukkig is Stellantis zo vriendelijk om ook een paar voorbeeldjes mee te geven van modellen die deze basis gaan gebruiken — of liever: merken. Zo bijten volgens de constructeur Jeep en Dodge de spits af, en we vermoeden dat die dat doen met respectievelijk de aankomende Wagoneer S en de elektrische Charger. Alles samen zullen er van 2024 tot 2026 acht modellen in het D- en E-segment gelanceerd worden op dit platform en daar zitten ook EV’s van Chrysler, Maserati en Alfa Romeo bij. Voor die laatste doen deze cijfers ons alvast denken aan de zuiver elektrische opvolger voor de Giulia, want die zou in Quadrifoglio-vorm wel 1.000 pk krijgen en een accu van meer dan 100 kWh gaan gebruiken.

Alfa Romeo Giulia Stelvio Quadrifoglio 2022

Wanneer die Alfa Romeo precies komt weten we nog niet, maar het moet voor 2027 zijn. Tegen dan wil het merk namelijk enkel nog EV’s gaan verkopen, waardoor niet alleen de Giulia maar ook de Stelvio met verbrandingsmotoren aan vervanging toe zijn. Alfa Romeo is trouwens niet alleen want dit tegen eind jaar wil DS alleen nog EV’s verkopen en in 2026 wordt Lancia zuiver elektrisch. Nadien moeten alle overige merken van Stellantis tegen ten laatste 2030 afscheid nemen van de verbrandingsmotor in Europa.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws