Ontkurk de sake, want Nissans sportieve Nismo-label maakt zijn comeback naar Europa. Dat doet het op de elektrische Ariya en over diens Nismo-versie mogen we nu ook de specifieke Belgische details weten. Wat dacht je bijvoorbeeld van 435 pk uit twee elektromotoren en een 0-naar-100-tijd van 5 seconden?
Zoals BMW zijn M- en Mercedes zijn AMG-label heeft, zo heeft Nissan Nismo… Of toch ongeveer. In onze contreien is het label namelijk een stuk minder bekend en dat ligt er vooral aan dat Nissan maar een handjevol Nismo-modellen naar Europa verscheepte. Zo was er even een Juke Nismo gevolgd door een 370Z Nismo en natuurlijk een GT-R Nismo. Dat rijtje wordt eindelijk verdergezet met de elektrische Ariya Nismo, en daarover mogen we nu alle details weten.
Doei, Volkswagen ID.5 GTX
Nissan heeft namelijk de specificaties vrijgegeven van de Europese Ariya Nismo, niet te verwarren met de Japanse Ariya Nismo. Aldaar verkopen ze hem namelijk in twee smaakjes: als B6 e-4ORCE met 367 pk en als B9 e-4ORCE met 435 pk. Die complexe naampjes kan je voor onze markt echter achterwege laten want wij krijgen enkel de sterkste van de twee. Reken dus in alle gevallen op 435 pk en 600 Nm koppel voor een Ariya Nismo in België, goed voor een 0-naar-100-tijd van 5 seconden rond.
Daarmee is hij trouwens net sneller dan een Volkswagen ID.5 GTX of Skoda Enyaq RS Coupé, want de Ariya Nismo is ook bijna 100 pk sterker dan dat tweetal. Nissan belooft dan ook bijpassend rijgedrag dankzij aangepaste demping, vering en stabilisatorstangen. Ook de besturing wordt onder handen genomen en is er voortaan van de snelheidsafhankelijke soort, kwestie van voldoende feedback te bieden tijdens het bochtenwerk en toch niet te nerveus te worden op snelheid. O ja en om de sensaties nog een extra boost te geven, blaast de Ariya Nismo tijdens het accelereren het geluid van een Formule E-racer door zijn speakers.
40 procent meer downforce
Meer specifieke Nismo-foefjes vind je in het uiterlijk, al hebben we het daarover natuurlijk al uitgebreid gehad wanneer Nissan deze sportieve Ariya voorstelde in zijn thuisland. Nu mogen we echter ook weten wat het effect van al die extra vleugeltjes is, want die zitten daar dus niet puur voor de show. Zo beloven de Japanners een toename van 40 procent aan neerwaartse druk, wat je elektrische crossover natuurlijk weer wat beter tegen het tarmac moet doen kleven. Concreet spreken ze over een ‘liftcoëfficiënt’ van 0.11 ten opzichte van de 0.18 van de standaard-Ariya en zegt dat je ook niet zoveel, dan ziet die extra ducktailspoiler er ook gewoon best cool uit.
Wat die ‘liftcoëfficiënt’ met het verbruik en bijgevolg het rijbereik doet, verklapt Nissan nog niet. We weten wel al dat elke Ariya Nismo in onze contreien voorzien wordt van de grote 87 kWh-accu en die is bij de reguliere e-4ORCE-versie goed voor zo’n 500 WLTP-kilometers. Reken dus op iets minder voor deze sportievere telg, en natuurlijk op iets meer geld om ‘m in huis te halen. Ook over de Belgische prijs houdt Nissan de lippen voorlopig namelijk nog even op elkaar.
Meer EV’s in de gratis EV-Gids
Wil je het complete marktoverzicht van alle EV’s ontdekken? Klik dan door naar de Autofans EV Gids 2024 of blader meteen in het digitale magazine hieronder.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen