We hoeven het je vast niet te vertellen, maar met een Audi RS3 kom je al aardig mee met het verkeer. Bezit je dus één van de recente ABT-versies met 460 pk, dan heb je helemaal niet te klagen… Tenzij je dit nu leest, want de tuner heeft net een nog sterkere RS3 gemaakt die hun vorige interpretatie al doet verbleken.
Nog geen vier maanden; zo lang heeft het geduurd voor ABT zijn opgefokte versie van de RS3 eigenhandig overbodig maakte. Die haalde namelijk 460 pk en 540 Nm koppel uit de gewoonlijke 2.5-liter vijfcilinder, maar tijdens de ontwikkeling moeten ze daar ergens gemerkt hebben dat er nog meer vermogen uit het blok te persen viel. Zit het erin, dan halen de dames en heren van ABT het eruit, en dus tonen ze ons nu deze nog sterkere versie onder de noemer ‘RS3-R.’
Opper-RS3
De tuner trakteert de Audi RS3 namelijk op een nieuwe intercooler en neemt het motormanagement opnieuw onder handen, waardoor er nog meer kracht dan voorheen vrijkomt. Daardoor zet deze RS3-R nu 500 pk en 600 Nm koppel op de rollenbank, en dat terwijl de longinhoud van de vijfpitter dus onveranderd bleef. Zo is deze opper-RS3 dus 40 pk sterker dan ABTs vorige interpretatie en 100 pk sterker dan origineel, gaat hij naar de 100 km/u in 3,3 seconden in de plaats van de oorspronkelijke 3,8 en tikt hij een top aan van maar liefst 300 km/u… in een hatchback.
Om al dat vermogen ook effectief om de bocht te krijgen, werd de ophanging nog wat extra verlaagd. Zo kleeft de RS3-R vooraan 2 centimeter en achteraan zelfs 4 centimeter dichter tegen het asfalt. De aerodynamica wordt bovendien geoptimaliseerd met een splitter onder de voorbumper en wat vleugeltjes tegen de front, terwijl in de diffuser achteraan nu vier in plaats van twee uitlaatpijpen schuilen. Met de remmerij was er dan weer niks mis, dus de schijven komen gewoon uit de Audi-fabriek. Daarrond vinden we wel ABTs eigen 20-inchvelgen met plakkerige GoodYear Eagle F1 SuperSport-banden eromheen.
Indien dit speelgoed je wel kan smaken, dan moet je wel snel zijn. ABT bouwt deze RS3-R slechts in een oplage van 200 exemplaren, en voor het prijskaartje moet je hen waarschijnlijk persoonlijk aanschrijven. Eens die uitverkocht zijn ben je aangewezen op de ‘gewone’ ABT-versie met zijn 460 pk… Arme jij.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 17 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden