Porsche zal verder uiteraard haar vierwielaandrijving opnieuw aanbieden. Daarmee kan je kiezen uit drie opgewaardeerde benzinemotoren. De eerste van het trio is een 3.6 liter grote V6 met 300 pk. Tweede in de rij is de 400 pk sterke 4.8 liter V8. De neus van de zalm is een 500 pk sterke 4.8 liter V8 voor de Cayenne Turbo. Ook de Cayenne diesel krijgt een vervolg, dat met een 240 pk sterke 3.0 liter V6.
Het hele Cayenne gamma krijgt een vernieuwde achttraps versnellingsbak met zich mee. Ook wordt er de start/stop technologie voorzien samen met de regeneratietechnologie. Op die manier zou de Cayenne zo een 23 procent minder verbuiken. De hybride variant zou zelfs onder de grens van 200 g/km zitten op vlak van CO2 uitstoot.
Maar uitstoot hangt uiteraard nauw samen met gewicht. En ook daar verdient Porsche een pluim. Ze wisten het klaar te spelen om 10 procent gewicht te verliezen. Dat wil zeggen dat de tweede generatie 180 kilogram lichter is, hoewel er voor 70 kilogram meer standaard materiaal/technologie in zit. Het verlies werd bereikt door lichtere deuren te gebruiken, aluminium chassis en andere stofmaterialen.
Het weegt allemaal minder, maar de Cayenne is wel gegroeid. Met een extra 40 millimeter heb je nu een 2.895mm grote wielbasis. Ook in lengte zou hij gegroeid zijn, maar hoeveel weten we niet. Binnenin is er 120 liter meer ruimte. Dat brengt het totaal op 670 liter. Leg je de achterbanken neer, dan heb je de beschikking over 1.780 liter.
Porsche heeft haar huiswerk goed gemaakt, ook op dit model. De definitieve cijfers en foto's volgen ongetwijfeld in de nabije toekomst.
Via Autocar
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen