![Honda GM EV-samenwerking 2023](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2023/Honda/anderefotos/honda-plannen-2023_02.jpeg?itok=AAeZVc9U)
Japanse constructeurs zijn in veel goed maar als het op elektrische auto’s aankomt, hinken ze soms wat achterop. Kijk maar naar Honda, dat openlijk op zoek was naar een partner in zijn EV-verhaal. Die partner leken ze ook gevonden te hebben in de vorm van General Motors, maar daar komt nu toch niks van in huis.
Vorig jaar kwam Honda naar buiten met groot nieuws: het wilde Tesla gaan verslaan in een heuse EV-strijd. Dat ging het Japanse merk natuurlijk niet doen met een handjevol Honda E’s, wel integendeel. Ze gingen ervoor in zee met die andere Amerikaanse grootmacht, General Motors, dat er de componenten van zijn Ultium-platform voor ter beschikking stelde. Samen zouden de twee constructeurs daarmee vanaf 2027 miljoenen elektrische auto’s gaan bouwen, want ze hadden hun zinnen gezet op voornamelijk betaalbare modelletjes… En dat zijn dus miljoenen van die betaalbare modelletjes die er nu niét gaan komen.
Prologue krijgt geen vervolg
Op de Japan Mobility Show heeft Honda’s CEO, Toshihiro Mibe, zich namelijk tegenover persagentschap Bloomberg uitgesproken over de deal met General Motors. De boodschap was daarbij niet geheel positief, of toch niet als je op goedkope, Japans-Amerikaanse EV’s zat te wachten. Zo verklaarde Mibe dat de samenwerking vanuit een zakelijk perspectief te complex gebleken is, en de twee bedrijven daarom besloten hebben om er niet mee verder te gaan. In de plaats daarvan gaan Honda en GM wel samen autonome auto’s ontwikkelen maar laat ons eerlijk zijn: als je miljoenen goedkope elektrische auto’s vanaf 2027 al moeilijk te geloven vond, dan heb je vast ook weinig vertrouwen in zelfrijdende taxi’s vanaf 2026.
![Honda Prologue EV 2023](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2023/Honda/anderefotos/01_2024_prologue_elite.jpeg?itok=yVJI6Ny3)
Inmiddels had Honda trouwens al één elektrisch model mogen bouwen op basis van GM’s Ultium-platform: de Prologue. Die elektrische SUV zal nog steeds gewoon op de markt gebracht worden in de VS met een vermogen van 292 pk en een rijbereik van net geen 500 kilometer. Voor zijn volgende EV’s zal Honda echter zelf moeten zorgen, of vertrouwen op eventuele andere samenwerkingen. Zo wordt er achter de schermen bijvoorbeeld ook naarstig gewerkt met Sony aan een nieuw, elektrisch premiummerk: Afeela.
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 17 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 21 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 22 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden