Moet Honda deze elektrische Prologue SUV naar Europa brengen?

Honda Prologue EV 2023

Honda heeft een nieuwe elektrische SUV klaar, en dat is niet de minste. Deze Prologue pakt namelijk uit met bijna 500 kilometer rijbereik, bijna 300 pk aan vermogen en dik 700 liter bagageruimte. VW en co zouden zich met andere woorden zorgen mogen maken, ware het niet dat de Prologue niet naar Europa komt… Zonde of niet?

Ook bij Honda hebben ze elektrische plannen, echt waar. Zo hebben ze al even de EV met de kortste naam ter wereld in de catalogus — de E — en die krijgt straks gezelschap van de elektrische SUV die waarschijnlijk het moeilijkst in één adem te benoemen is, want aan die e:Ny1 kan zelfs de Toyota bZ4X niet tippen. Het bizarste aan het elektrische Honda-gamma is echter niet zozeer de naamgeving maar wel de schaarste aan modellen, of toch in onze contreien.

Hummer-genen

In de VS heeft Honda namelijk pas de Prologue voorgesteld en hoewel menig Europeaan zowat droomt in termen als “elektrisch” en “SUV”, brengen ze deze elektrische SUV niet naar Europa. Dat zou je er op het eerste gezicht echter niet over zeggen, want qua design zou deze Prologue best wel naast een Volkswagen ID.4 mogen staan. Zijn gladde vormen en verbonden lichtunits achteraan passen bijvoorbeeld helemaal in het Europese smakenpalet en de neus is volgens Honda zelfs geïnspireerd op die van de Honda E, een model dat ze in de VS niet voeren — al zien we de gelijkenis niet echt. Nu goed, de Prologue is niet bepaald klein met zijn 4,87 meter lengte en 1,99 meter breedte maar een Kia EV9 is nog een scheut groter, en die krijgen we wel gewoon in onze showrooms…

Honda Prologue EV 2023

Ook op technisch vlak valt er trouwens weinig te klagen, al zal de Prologue je ook niet bepaald van je stoel blazen. Zo wordt hij verkrijgbaar met voor- of vierwielaandrijving, en die laatste schopt het tot hoogstens 292 pk. Beide varianten halen hun stroom uit een accu van 85 kWh, waarmee je hoogstens 300 mijl of — in ’t Europeaans — 483 kilometer ver mee komt. Daarna kunnen ze snelladen tot 155 kW dus reken op een goed gevulde accu in een half uurtje. Die cijfers dankt de Prologue trouwens aan een platform van GM, want deze Honda deelt zijn Ultium-basis met bijvoorbeeld de Cadillac Lyriq en — geloof het of niet — de Hummer EV.

Net als de andere auto’s op die basis komt deze Honda dus niet naar Europa, en dat is misschien wel een gemiste kans. De Japanners zijn namelijk best goed op weg om in de vergeetput van het Oude Continent te belanden, vooral op elektrisch vlak. Zou iets als deze Prologue daar verandering in kunnen brengen? Laat ons weten wat je denkt in de comments!

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws