Vergeten auto #72: Peugeot 205 break concepts

<p>De 205 was het succesnummer van Peugeot. Op basis van die 205 werden een cabriolet en een dikke GTi ontwikkeld. Maar Peugeot onderzocht ook of een breakversie mogelijk was.</p>
De 205 was het succesnummer van Peugeot. Op basis van die 205 werden een cabriolet en een dikke GTi ontwikkeld. Maar Peugeot onderzocht ook of een breakversie mogelijk was.

In 1984 ontwierp Pininfarina een breakvariant voor de 205, die toen nog in zijn kinderschoenen stond. Dat ontwerp werd echter niet uitgewerkt want er bleek geen markt voor te zijn. Vreemd genoeg zien we in Pininfarina's ontwerp een hoop trekken die later werden opgenomen in het ontwerp van de Citroën BX Break, die door Bertone ontworpen werd.

Image
Peugeot 205 break (vergeten auto)

Pininfarina was niet de enige die een ontwerp voor de Peugeot 205 break maakte, want ook de Belgische designer Benoit Contreau tekende een stationwagenvariant, die in 1988 op het salon van Genève werd voorgesteld. Benoit Contreau tekende nadien nog wagens voor Carat-Duchatelet op basis van Mercedes-modellen en is tegenwoordig bezig met elektrische concepten.

Image

Peugeot zelf was destijds niet overtuigd van een breakversie en besloot uiteindelijk om een 'Multi'-variant van de 205 te ontwikkelen. De wielbasis veranderde daarbij niet en ook de kofferklep en achterlichten bleven behouden. Het verschil lag hem in de vorm die de wagen na de B-stijlen kreeg. Daardoor kreeg hij een utilitair karakter en was hij een concurrent voor de Volkswagen Caddy. Het laadvermogen lag op 1.600 liter, tegenover maximaal 1.015 liter voor de hatchbacks. Vooral in zijn thuisland was de 205 Multi populair.

Image
Peugeot 205 break (vergeten auto)

Wat de breakversies betreft, omdat de 305 break uit productie ging liet Peugeot nog een familialevariant van de 309 ontwikkelen door Heuliez, al werd ook dat prototype niet in productie genomen. Eigen aan deze wagen was de asymmmetrische opbouw, waarbij linksachter geen portier zat en rechts wel. Het prototype van de 309 Break is in handen van privéverzamelaars en stond onlangs online te koop. Het duurde nog tot bij de lancering van de 306 dat Peugeot een breakversie in het C-segment ging aanbieden.

Image
Peugeot 205 break (vergeten auto)

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen
Original ID
24217

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
1 year ago

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Gijregat
1 year ago

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Gijregat
2 years ago

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de *place to be* voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
2 years ago

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de *wacky* geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Audi viert 50 jaar "Vorsprung durch Technik"

"Vorsprung durch Technik", een slogan die al heel wat jaren aan Audi plakt. Dat is niet voor niets, het merk toonde de afgelopen vijf decennia namelijk dat techniek en technologie wel een kolfje naar hun hand zijn.

door Sven Gijregat
3 years ago

Deze 6 betaalbare nineties-cabrio's blijven door ons hoofd spoken

In de jaren 90 stonden ze als exclusieve cabrio's in de catalogi te pronken, vandaag zijn ze betaalbaar voor wie zijn vakantiegeld een aantal jaren opspaarde. Met het goeie weer laten deze roadsters ons niet meer los.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse karren: Citroën Ami 6 wordt 60

Zestig jaar geleden presenteerde Citroën op exact deze dag de AMI 6, een wagen die op verschillende vlakken succesvol zou blijken.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse Karren: Mercedes SL (R107) wordt 50 jaar

Geen betere auto om doorheen Florida te cruisen dan een Mercedes SL uit de jaren 70. Toch? Die luxueuze cabrio wordt dit jaar 50 jaar.

door Sven Gijregat
3 years ago