Autonieuws

Steeds meer gemeenten schrappen voorrang van rechts

Voorrang van rechts, het is een typisch Belgische regel die al decennialang voor twijfel en onveilige verkeerssituaties zorgt. Steeds meer gemeenten beslissen dan ook om de regel volledig af te schaffen.

Is het einde van de "voorrang van rechts"-regel nabij? Als het van de gemeenten Begijnendijk, Geel, Wervik, Glabbeek, Dilbeek, Linter, Tielt-Winge en Lede afhangt wel. Daar wordt de regel namelijk uitgefaseerd door eerder te werken met "hoofdwegen" en "zijwegen". Wie op een hoofdweg rijdt heeft dan voorrang op alle verkeer, ook al komt dat van rechts.

Voorrangsweg

Volgens Bert Ceulemans (Samen), burgemeester van Begijnendijk zal de afschaffing de veiligheid in de gemeente ten goede komen. Kruispunten waar momenteel de regel geldt zullen zo aangepast worden dat er duidelijke voorrangsborden en stopstrepen zichtbaar zijn. In Glabbeek passen ze deze regel al toe sinds 2017 en daar merken ze een daling in ongevallen op de kruispunten.

Of dat ook komt door de nieuwe regels is anderzijds koffiedik kijken. Volgens verzekeringskoepel Assuralia vinden er sowieso steeds minder ongevallen plaats waarbij de voorrang van rechts niet werd gerespecteerd. In 2017 lag het niet respecteren van de voorrang van rechts nog aan de oorzaak van 15.000 ongevallen, in 2022 ging het nog over 13.000 ongevallen. Een daling die sterk genoeg is om het niet respecteren van de voorrang van rechts uit de top 5 te halen van meest voorkomende oorzaak bij een ongeval.

Wat vind jij? Mogen ze de voorrang van rechts-regel afschaffen?

Reacties

Misschien maar best ook. 90% van de weggebruikers negeert de voorrang van rechts. Auto's of fietsers, het maakt niet uit. Enkel paar bussen die nog net op tijd remmen.

door Waxweazel
9 maanden geleden


De regel mag gerust blijven, maar als gemeentes bepaalde wegen willen inrichten als hoofdweg, met de nodige borden, dan moet dat zeker kunnen. Voor mij is alles goed, als het maar duidelijk is.

door John
9 maanden geleden


^ dit. Maar als een van de redenen is dat de voorang-van-rechts-regel "te ingewikkeld" is, dan moet er toch hoogdringend eens nagekeken worden waarom er rijbewijzen uitgedeeld worden aan mentaal gehandicapten die nog niet eens hun linkerschoen van hun rechter kunnen onderscheiden.

door FLP
9 maanden geleden


Als antwoord op door FLP (niet gecontroleerd)

FLP, ik hoop dat uw opmerking sarcastisch bedoeld is

door Mathieu
9 maanden geleden


Zeker niet. Als je de poepsimpele voorang-van-rechts-regel al te ingewikkeld vindt, dan hoor je niet thuis achter het stuur van een wagen. Kom op, je moet wel een beetje begrijpen waar je mee bezig bent achter het stuur he. Het is niet zomaar een spelletje.

door FLP
9 maanden geleden


Er zijn wel degelijk mensen die moeite hebben om links en rechts uit elkaar te houden. Heeft te maken met het al dan niet asymmetrisch zijn van je bovenkamer. Google maar eens en dan vind je er heel wat info over terug. Dus zo'n regel niet meer toepassen (de regel op zich is niet afgeschaft) is een zeer goed idee en borden bieden het voordeel van de duidelijkheid.

door Jos D.
9 maanden geleden


Met sarcasme bedoelde ik dat ik hoop dat je de effectief mentaal gehandicapten niet viseert, want dat zou ik laag bij de grond vinden. En ken je toevallig de woorden "defensief rijden"? Ik persoonlijk trek me niets meer aan van voorang van rechts. En daarmee bedoel ik dat IK KIJK naar het verkeer. Ookal heb ik voorang, ik ge deze niet nemen als ik niet zeker ben dat dit zonder ongeval kan. Het is niet de bedoeling om anderen de pas af te snijden, ookal heb je voorang. Vind ik persoonlijk gewoon egoïstisch. Ik vermijd liever ongevallen dan dat ik er één heb ookal ben ik in mijn recht. Mensen vergeten teveel dat ze met een moordwapen op de baan zijn. En naar mijn mening wordt het erger met die elektrische wagens met veel koppel, maar dat is een andere discussie.

door Mathieu
9 maanden geleden


Ik ben pro hoofd- zijwegen. Maar laat de voorrang van rechts nog maar even, mensen mogen/moeten nog nadenken in de auto.

avatar
door Wim Verboomen
9 maanden geleden


Het percentage van bestuurders die nog effectief nadenkt (met gezond verstand !) is bijzonder laag tegenwoordig.

door Waxweazel
9 maanden geleden


Gelukkig nog steeds hoger dan menig fietser die zich heer en meester waant in het verkeer. Ze zijn niet voor niets « zwakke » weggebruiker.

door Mike D.
9 maanden geleden


pure stadsregel.... wie buiten de stad zijn voorang van r durft nemen speelt met zijn leven!

door andre123
9 maanden geleden


De voorrang van rechts is geen typische Belgische regel. Het is (was) de eenvoudigste en zeker de goedkoopste (en nu ook de milieuvriendelijkste, duurzaamste,...) manier om de voorrang op de kruispunten te regelen. Al de rest is politiek en gazettepraat.

door Stefaan
9 maanden geleden


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen