Laten we meteen met het slechte nieuws binnen vallen; Suzuki heeft op dit moment geen plannen om de nieuwe generatie Dzire naar Europa te halen. Dat is zonde, want het internationale sedanbroertje van de Suzuki Swift heeft een ongelooflijke indruk nagelaten op de Global NCAP-veiligheidstest. Al zeker als je gaat kijken naar de nieuwprijs van zo'n Dzire.
Aambeien
Kijk, er is niets sexy aan budgetauto's, dat weten we ook. Waardoor het niet verbaast dat marketingafdelingen van automerken al decennia smeken om steeds duurdere/ hippere auto's te bouwen. Daar kan meteen ook een serieuze "premium" voor worden gevraagd, waardoor het merk meer verdient aan elke auto die het verkoopt, puur door de gebakken lucht die er rond zweeft.
En oké, volgens merken is het niet die gebakken lucht, maar wel strengere veiligheidsnormen die de prijs van een nieuwe auto de hoogte in drijven. Al klopt dat verhaal maar deels. Case in point? Deze Suzuki Dzire. De Dzire is zo hip als een grootmoeder met aambeien. Want het sedanbroertje van de Swift ziet er af-fabriek voor- en achteraan al ingedeukt uit als je vanaf de flank kijkt en de 1.2-liter benzinemotor van 80 pk doet je hart niet sneller slaan. Kortom: dit is geen auto die je met je hart koopt, maar wel met je ratio. Extra onderstreept door de nieuwprijs in India die omgerekend zo'n 7.500 euro bedraagt.
Van 0 naar 5 sterren
Oké, terug naar die veiligheidsnormen. Een onderdeel waar Suzuki wel wat goed had te maken. Niet in het minst omdat de Suzuki Baleno in 2021 nog 0 sterren kreeg op de Zuid-Amerikaanse crashtest en de nieuwe Indische Swift amper 1 ster kreeg op de Global NCAP (de Europese Swift kreeg 3 sterren op de Euro NCAP). Met deze Dzire zet het Japanse merk echter de boel recht. Want door de structuur te verstevigen en het voertuig standaard uit te rusten met 6 airbags, ESP, vertrekhulp en voetgangersbescherming rijft de sedan 5 sterren binnen op de Global NCAP.
Toegegeven, op de global NCAP wordt er dan wel minder gefocust op softwarehulp in vergelijking met de Euro NCAP, maar laat ons eerlijk zijn: gaat verkeersbordherkenning je helpen tijdens een crash? Nou, dat dachten we ook. Het is des te hallucinanter als je gaat kijken dat er wereldwijd nog auto's gemaakt en verkocht kunnen worden voor sub 10.000 euro (denk ook aan de Skoda Kylaq van vorige week), die meer dan veilig genoeg zijn voor dagelijks verbruik, maar dat we in Europa grof geld betalen voor de goedkoopste kleine auto's in de naam van "veiligheid".
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen