De Golf GTD is - na de facelift van de achste generatie - niet meer. Waardoor er een einde lijkt te komen aan een tijdperk waarin de dieselmotor werd uitgewrongen tot absolute krachtpatser in performance-auto's. Dit zijn alvast onze 5 favoriete dieselbommetjes uit Europa.
Kijk, we weten het ook. Het is helemaal niet woke om anno 2024 nog te praten over dieselmotoren. Desalniettemin waren ze decennialang dé krachtbron bij uitstek. Meer nog, in de hoogdagen van de diesel haalden merken er hun neus niet voor op om performance-derivaten te lanceren. Van pittige hothatches tot SUV uitgerust met een exuberante V12 dieselmotoren. Tijd dus om de geschiedenis te eren, in plaats van oneer aan te doen.
Alpina D5 S
Laat ons de lijst aftrappen met een auto die niet uit de VAG-stal komt - en geloof ons, dat was niet makkelijk. Dit is de Alpina D5 S. Een op het eerste gezicht subtiel aangepakte 5 Reek van BMW. Het is echter onder de kap waar de magie plaats vindt.
Porsche Cayenne Diesel S
Vond je die 3-turbo BMW hierboven al van de pot gerukt? Dan heb je geen weet wat voor dieselmonsters er de voorbije decennia zijn gemaakt. Toen Porsche de Cayenne aan de diesel hing, ging het er meteen prat op dat er ook een performance-versies moest komen. Die werd gevonden in de vorm van de Cayenne Diesel S.
Skoda Fabia RS
Oké, laten we even afkoelen. Met doordacht gerief van Skoda bijvoorbeeld. Neem nu de Fabia RS van de eerste generatie. Skoda wist dat zijn klantenbestand bezorgd was over hoge tankkosten. Waardoor de Fabia RS werd uitgerust met de 1.9-liter viercilinder turbodiesel van de VW Group. Die "Pumpe-Düse" was goed voor 130 pk en 310 Nm koppel.
Volkswagen Touareg V10 TDI
Toen Volkswagen besloot een full-size SUV te lanceren was het beste niet goed genoeg. Want de topversie moest beschikken over de offroadkwaliteiten van een Land Rover Defender, het speels rijgedrag van een BMW X5 en de luxe van een Range Rover. Het resultaat werd de Touareg V10 TDI. Een versie met - inderdaad - een 5-liter twinturbo V10 diesel.
Audi Q7 V12 TDI
Want waarom zou je stoppen bij 10 cilinders? Een diesel met twaalf cilinders moet ook kunnen toch? Audi boekte tenslotte successen in de etmaalraces met een 5.5-liter V12. Dat succes werd gevierd met de Q7 V12 TDI in 2008. Die kreeg een 6-liter V12 turbodiesel met een buitensporige 500 pk en 1.000 Nm koppel. Waardoor de container op wielen amper 5,5 seconden nodig had om de honderd aan te tikken.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen