In het eerste deel van dit jaar was elke vijfde verkochte Ford in Europa uitgerust met de 1-liter Ecoboost driecilinder. Het kleine torretje won niet alleen de 2014 International Engine of the Year award, maar kan blijkbaar ook klanten overtuigen.
Driecilinders zijn hot. Dat merk je aan de opmars ervan. Ford was één van de eerste merken die er echt werk van heeft gemaakt met de 1.0 EcoBoost. Ondertussen beschikt de nieuwe Mini over de gehele lijn - de Cooper S buiten beschouwing gelaten - over driecilinders en rijden we momenteel rond met een Peugeot 308 SW met drie cilinders.
Het is daarbij niet gek dat zo'n 20% van de Europese Ford-klanten voor de 1-liter EcoBoost koos. Buiten dat je ermee bedolven wordt in het Ford aanbod, is het gewoonweg een krachtig baasje. Met cijfers van 65 pk helemaal tot 140 pk in de Fiesta Red & Black. Al is de middenmoot ook meer dan fijn.
Vooral voor de B-Maxers
Zoomen we wat dieper in op die verkopen, dan zien we dat vooral kopers van de B-MAX hun gading vinden bij de Driecilinder. Zo'n 47 procent van de verkochte B-Maxen (B-MAX's?) heeft de 1-liter EcoBoost. Voor de Focus en Fiesta is dat respectievelijk 33 en 30 procent.
Later dit jaar zal het kleine motortje trouwens zijn weg vinden naar de - eindelijk - opgefriste Mondeo.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen