Audi gaf haar A4 halfweg dit jaar een gedegen faceliftkuur. Die opgefriste koets sijpelt nu door naar de Audi Sport afdeling. Jawel, de RS 4 Avant is terug. Met nieuwe looks maar herkenbare tech. En in dit geval is dat een goede zaak.
Waarom het een goede zaak is dat de opgepoetste RS 4 Avant vasthoud aan zijn gekende techniek? Daarvoor moeten we even kijken naar de S4 facelift van het merk met de vier ringen. Die ruilt zijn benzinemotor namelijk in voor een dieselslurper. Bij de RS 4 is daar absoluut geen sprake van.
Kanon op wielen
Daardoor pakt de RS 4 Avant ook na zijn facelift uit met de 2.9-liter twinturbo V6 die goed is voor 450 pk en 600 Nm koppel. Een krachthuis dat de stationwagen in 4,1 seconden naar de honderd doet snellen. Al hebben de feilloze automaat met dubbele koppeling en vierwielaandrijving daar ook iets mee te maken.
Sinds de facelift zijn er trouwens ook WLTP-cijfers te rapen. Een normverbruik van 9,2 l/100 km en een C02-uitstoot van 208 g/km. We geven het maar even mee aan de belastingbetaler.
Smoelwerk
Maar wat is er dan wel nieuw? Wel, het smoelwerk bijvoorbeeld. De Audi-grille heeft tegenwoordig geen omlijsting meer en lijkt daardoor uit de bumper gehouwen. Sommigen vinden het lekker bekken, anderen zien er een vissmoel in. Voorts tekent het gleufje boven de grille present als eerbetoon aan de oer-Quattro. Een gleuf met verder weinig functie, want een plastic plaatje dekt de opening af.
Nieuwe koplampen en een nieuw lichtsignatuur achteraan maken het plaatje af. Toch langs de buitenzijde. Binnenin krijgt de RS 4 Avant namelijk ook een update aan de MMI. In mensentaal: voortaan prijkt er een tablet van 10,1 duim op het dashboard. Een head-updisplay is er ook... maar die is optioneel. Vanaf december staat de opgefriste RS 4 Avant bij de dealers. Nog op zoek naar een praktische station met bloedsnelle prestaties?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen