Ooit stond de Elantra in België bij de Hyundai-dealer, ondertussen maakt de sedan vooral furore in thuisland Zuid-Korea, Australië en in de VS. Voor die markten heeft Hyundai nu digitaal het doek gehaald van de alweer zevende generatie. Die kan je gerust zien als het internationaal broertje van de bij ons gekende i30 Fastback, al mag de Elantra het doen met een eigen chassis.
Audi achterna
De Elantra staat namelijk op het K3-chassis, een nagelnieuw platform dat zonder twijfel ook wel eens kan opduiken onder de nieuwe generatie i30. Visueel hebben i30 en Elantra alvast weinig met elkaar te maken. Net zoals grotere broer Sonata krijgt de Elantra een expressief design met serieus wat hoeken en kantjes. Vooral de snuit die voor 80% uit grille bestaat kan zo wedijveren met gerief van Audi.
Binnenin kan je dan weer niet voorbij de schermenwinkel kijken. Pal voor de neus een exemplaar, centraal op het dashboard een exemplaar én eentje aan de linkerkant van de instrumentencluster. Door de centrale handgreep krijgt het interieur een op de bestuurder gericht sfeertje. Zoals een cockpit zou je kunnen zeggen.
atmosferisch
Onder de motorkap geen dikke V6 voor de Amerikaanse markt, atmosferische viercilinders zwaaien de plak. Eentje is 2 liter groot en beschikt over 150 pk en 180 Nm koppel. Die koppelt Hyundai aan een CVT-automaat. Daarnaast voorziet Hyundai een hybride met 140 pk en 265 Nm koppel. Die gebruikt een 1.6-liter viercilinder en een compacte elektromotor.
Je had het waarschijnlijk al wel door maar voor de goede orde: deze Elantra zal niet naar België komen. Waardoor je genoegen zal moeten nemen met de i30 Fastback als je per sé een sedan van Hyundai wil. In N-vorm zeker geen slechte keuze...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen