De sportieve N-afdeling van Hyundai kent een derde afgeleide voor Europa. Na de meesterlijke i30 N en pas gelanceerde i20 N is het nu tijd voor de Kona N. Een opgepompte compacte crossover die maar liefst 280 pk uit zijn 2-liter turbobenzine puurt.
Hyundai is een sneltempo haar gamma aan het ver-N'en. Want vanaf vandaag zijn er maar liefst 4 modellen die mogen pronken met de N-insigne op de bips. Het gaat dan over de i30 N, i20 N, de niet bij ons geleverde Veloster N en nu deze Kona N. Die Kona is alvast een verrassing geworden, want het was lang gissen naar de krachtbron onder de kap. Die blijkt een stuk potenter dan gedacht, want Hyundai zwiert het blok van de i30 N onder de kap van de kleine crossover. Waardoor dit een serieus speeltje is.
i30 N Kona
In concrete cijfers krijgt de Kona N een 2-liter viercilinder turbobenzine met 280 pk en 392 Nm koppel om mee te stoeien op de voorwielen. 280 pk in een kleine crossover! Enkel de 300 pk sterke Volkswagen T-Roc R doet het beter. De Ford Puma ST voelt met z'n 200 pk plots wat braafjes aan. Al zeggen cijfers niet alles natuurlijk. Enfin, toch even terug naar die cijfers, want de Kona N katapulteert zich vanuit stilstand in amper 5.5 seconden naar de honderd. Leuk wistje/datje: een i30 N doet er bijna een halve seconde langer over. Jep, zo serieus is deze crossover. Dat bewijst eveneens de top van 244 km/u.
Desalniettemin zit er een addertje onder het gras. Want waar je in de i20 N en i30 N nog zelf aan het roeren kan gaan is deze Kona N steevast uitgerust met een 8-traps automaat met dubbele koppeling. Die N DCT is tegenwoordig ook beschikbaar voor de i30 N en belooft extreem snelle schakelmomenten. Ach, Volkswagen verkoopt tegenwoordig haar Golf GTI ook enkel nog maar met DSG-automaat. Kijken we voorbij de automatische versnellingsbak, dan zien we ook nog het N Corner Carving Differential (een elektronisch sper dat via de remmen werkt), fors gegroeid remmen en adaptieve dempers. Voor de ploffanaten: ook deze Kona N krijgt een uitlaatsysteem met vlinderkleppen voor extra geluid en plofjes.
Geen schaamte
Visueel kan je de Kona N bezwaarlijk subtiel noemen. De voorbumper kent meer grille dan een moderne Audi, de extra luchtsleuven vlak onder de motorkap komen zo uit Need For Speed Underground 2 en de derrière met megalomane dempers én knoert van een spoiler schreeuwt gewoon om aandacht. Rode accenten rondom en op de remklauwen achter de specifieke 19-duims velgen maken het plaatje af. Geuren en kleuren, je kan er niet over discussiëren maar de Kona N schaamt zich alvast niet voor zijn sportiviteit.
Voor de binnenzijde trok Hyundai het magazijn van de i30 N in. Daardoor krijg je de gekende sportstoelen en het sportstuur met extra knopjes voor de verschillende rijmodi. Pal voor je neus krijg je een 10-duims digitaal scherm, het infotainmentscherm is eveneens 10 duim en herbergt een N-modus. Eind dit jaar gaat de Kona N in productie voor specifieke markten.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen