Rijtest: Volkswagen T-Roc R (2020)

Wat krijg je als je de Golf R kruist met de hoogpotige T-Roc? De 300 pk sterke Volkswagen T-Roc R. Is het geheel meer dan de som van de delen? We zoeken het uit.

Op een ommetje langs de Scirocco R, de Passat R36 en de Touareg R50 na heeft Volkswagens sportieve afdeling zich de laatste jaren alleen beperkt tot het oppeppen van de Golf. Nu is er goed nieuws voor alle grotemarktjohnny’s en Turnhoutsebaanpatsers die een dagje ouder worden en graag een hogere instap willen: Volkswagen waagt zich nu ook aan de T-Roc. Desgewenst mét Akrapovic-uitlaat.

Dat is natuurlijk geen toeval, want De R-afdeling schakelt een versnelling hoger. Elders in de Volkswagen-groep kleeft Audi een S- en een RS-logo op alles wat beweegt en heeft Seat een vrijgeleide gekregen om zijn sportieve SUV’s onder een andere merknaam uit te brengen. Moederhuis Volkswagen blijft dus niet achter.

Volkswagen T-Roc R 2020 test Autofans prijs Akrapovic geluid Golf

Gedeelde componenten

Beschouw deze Volkswagen T-Roc R dus gerust als het VW-equivalent van de Audi SQ2 en de Cupra Ateca. Niet verwonderlijk, want de fundamenten van die drie modellen zijn terug te voeren op Volkswagens MQB-architectuur. Daardoor kunnen de merken van de groep de bouwstenen dus vlot tussen elkaar uitwisselen. Resultaat: in het vooronder van deze T-Roc R huist de 300 pk sterke 2.0 TSI uit de SQ2 en Ateca.

Verwacht trouwens geen manuele bak om de 300 paarden en 400 koppelmomenten naar de vier wielen te sturen: de “TROCR” doet het met een dubbele koppeling en zeven verzetten. De ingenieurs in Wolfsburg stelden de 4Motion-vierwielaandrijving daarnaast zodanig af dat het hogere gewicht en het hogere zwaartepunt van de T-Roc vergeleken met de Golf R gecompenseerd wordt. Lees: het grijpt sneller in. De krachtigere optionele Performance-stoppers van de Golf R krijg je op deze T-Roc R dan weer standaard. Voor het hoge gewicht alweer.

Volkswagen T-Roc R 2020 test Autofans prijs Akrapovic geluid Golf

Uitgehold cliché

We schrijven het niet graag omdat de zinsnede in onze sector een uitgehold cliché is, maar de TROCR blijkt een auto met twee gezichten. Starten en meedrijven in het verkeer gebeurt burgerlijk, beschaafd en comfortabel. Zeker wanneer je de optionele DCC-dempers hebt aangestipt, die in de verschillende rijmodi duidelijk aangepast worden. De DSG schakelt zoals je verwacht zo snel mogelijk naar de hoogste versnelling, de – eveneens – optionele Akrapovic laat alleen bij de koudstart van zich horen en zingt dus na enkele seconden alweer een toontje lager.

De gewone T-Roc is in de eerste plaats een gezins-SUV van Volkswagen, en die eigenschap wilden ze in Wolfsburg ook behouden voor deze T-Roc R. Het is pas wanneer je naar de Race-rijmodus overschakelt dat de crossover een tandje bijsteekt. De soundtrack wordt jammer genoeg digitaal versterkt, al zorgt het strategisch geopende klepje in de Akrapovic voor het nodige auditieve geplof en geknetter. Al lijkt de 2.0 TSI in Golf R noch T-Roc R écht lekker te klinken.

Accelereren doet de TROCR in de Race-stand gretiger en overtuigend, waardoor we de sprintcijfers naar 100 km/u van 4,8 seconden voor geen seconde in twijfel trekken. Het maximumkoppel bereikt zijn plafond al bij 2.000 tpm, al is het niet verwonderlijk dat het vermogen van dit blok vrij lineair wordt afgegeven. Dat is in de SQ2 en Cupra Ateca immers ook zo. Wel slaagt de T-Roc R erin zijn hogere zwaartepunt netjes in te tomen.

Volkswagen T-Roc R 2020 test Autofans prijs Akrapovic geluid Golf

Val vermeden

Volkswagen is immers niet in de val gelopen om de TROCR nodeloos hard afgeveerd te maken – en gelukkig maar. Al blijft het wel even uitkijken met de optionele 19-duimers, maar het compromis tussen koetsrolcontrole en rijcomfort is bijzonder geslaagd. Jazeker: de extra rijhoogte van de crossover wordt ietwat tenietgedaan door de 20 millimeter lagere ophanging, waardoor je zou denken met een iets hoger op de poten staande Golf R op de weg te zijn – maar de T-Roc voelt wat minder ingesnoerd aan.

Dat zijn overigens niet de enige pluspunten voor het rijgedrag: de vierwielaandrijving betrekt de achterwielen sneller in het spel om onderstuur zo snel mogelijk de kop in te drukken. Het resultaat is dat deze T-Roc R ondanks zijn hoger zwaartepunt op evenveel grip kan rekenen als de Golf R, al lijkt de crossover het richting limiet wel iets burgerlijker en beschaafder te houden dan de hot hatch.

Volkswagen T-Roc R 2020 test Autofans prijs Akrapovic geluid Golf

Prijzen

Zijn er dan minpunten? Naast het kunstmatige en an sich weinig opzwepende motorgeluid is de basisprijs van 43.980 euro op zich best aantrekkelijk. Maar jammer genoeg moet je bijbetalen voor de zaken die deze T-Roc R maken: 3.910 euro als je de Akrapovic-uitlaat wil om die sound te verbeteren, en nog eens 1.395 euro voor de aan te raden adaptieve DCC-ophanging.

Daardoor kom je boven de 44.950 euro uit die Audi voor zijn SQ2 vraagt en de 45.780 die de grotere Cupra Ateca kost. In ruil krijg je daarvoor een crossover van Golf-formaat, maar die qua afwerking niet overal verbergt dat hij eigenlijk ook heel wat met de Polo gemeen heeft. En de huidige Golf R mag dan wel op pensioen zijn, wanneer de volgende R op basis van de Golf 8 er komt, zal die heel wat digitaler en moderner ogen binnenin. En deze TROCR, hoe recent ook, dus al meteen een stuk ouder.

Volkswagen T-Roc R 2020 test Autofans prijs Akrapovic geluid Golf

Conclusie

Wij zouden nog steeds niet twijfelen en gaan voor een Golf R wegens even groot, evenzeer twee gezichten maar nog net iets scherper richting limiet. Maar we moeten er niet flauw over doen: er bestaat wel degelijk een markt voor dit soort sportieve SUV’s. En wie dan toch graag die hogere instap wil, vindt in deze T-Roc R misschien wel de beste sportieve crossover uit de Volkswagen-groep.

Specificaties

Motor

2.0 turbobenzine, vier-in-lijn

Vermogen

300pk

Koppel

400 Nm

Overbrenging

7-traps, dubbele koppeling

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 575 kg

Topsnelheid

250 km/u

Prijs testwagen

€ 58 010.00

Prijs basismodel

€ 43 980.00

0 tot 100 km/u

4.80 sec

Gemiddeld testverbruik

10.50 L/100km

CO2-uitstoot

171 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Ben Ruh 12:15
afbeelding van Ben Ruh

Turnhoutsebaanpatsers worden stillekesaan verdreven door Brederodestraatlullen.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws