Geen vrees Kenny (MX-5) of Magriet (Yaris Cross), er is geen vuiltje aan de lucht voor de Europese versies van de Mazda MX-5 en Toyota Yaris Cross. In het land van de rijzende zon staat de regering echter op z'n achterpoten. Want zowel Mazda als Toyota zijn even zwaar de bocht uit gevlogen. Toch op vlak van typegoedkeuring.
Menselijke fout, toch?
Oké, spring even mee terug naar vorig jaar. Plots kwam boven water dat Toyota voor de Japanse markt wat "liberaal" omging met het verzamelen van testdata voor de typegoedkeuring van enkele modellen. Het zette een vuurtje in gang dat nog steeds loopt en het noopte het ministerie voor Land, Infrastructuur, Transport en Toerisme om een uitgebreid onderzoek op te starten. Jep, dat las je goed, Japan heeft één ministerie voor 4 belangrijke pijlers. Lees je mee, België?
Enfin, Toyota ging door het stof, excuseerde zich ruimschoots en alle paniek leek van de baan. Of toch niet helemaal... want vandaag heeft het merk droogjes laten weten dat er nog een roedel auto's van het merk betrokken zijn bij het schandaal. Het gaat over de Yaris Cross, Corolla Axio, and Corolla Fielder. In het geval van de Yaris Cross (die ook hier aan de man wordt gebracht), was Toyota simpelweg vergeten een verandering in de wetgeving op te nemen bij het uitvoeren van de crashtest. Het kan de beste overkomen, niet waar?
Software-error
Hoewel het in het geval van Toyota gaat over een nalatigheid - de test op manier A uitvoeren, in plaats van op manier B -, is er bij Mazda net wat anders aan de hand. Tijdens het testproces van de MX-5 RF 2.0 werd in bepaalde gevallen andere motorsoftware gebruikt dan wat klanten uiteindelijk meekregen. Ondertussen heeft Mazda leveringen in Japan gestopt, tot ze de "klantensoftware" hebben getest voor typegoedkeuring.
Ondertussen laat Mazda fijntjes weten dat alle geleverde MX-5's perfect veilig zijn voor de openbare weg. Ach, het had erger kunnen zijn. Bijvoorbeeld een extra uitwendige sensor gebruiken om de airbag af te laten gaan in een crashtest in plaats van de aanwezig boordsensoren te gebruiken. Oh wacht, dat deed Mazda met de ondertussen uitgefaseerde Mazda6. Oeps.
Reacties
door JL
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen