Een facelift pur sang, want het is al even zoeken naar de verschillen als je deze Focus op straat wil onderscheiden van zijn voorganger. Maar de verschillen zijn er wel degelijk. Zo heb je een nieuwe grille die wat Brits oogt, net als de nieuwe koplampen en motorkap. Snel samengevat ziet hij er gewoon weer net iets strakker uit en kan hij zonder moeite weer enkele jaren mee.
Met de Swiffer
De grote verschillen merken we binnenin op, daar is Ford eens met de Swiffer doorgegaan om de knoppenwarboel op te poetsen. Waar de vorige Focus nog een onoverzichtelijke middenconsole meekreeg, is het hier allemaal erg proper geordend. Een poetsbeurt die het waard was, want de ergonomie gaat er enorm op vooruit.
In de middenconsole vinden we ook het nieuwe SYNC 2 van Ford terug, hun nieuw in-car connectiviteitssysteem. Het was niet toevallig dat Ford deze facelift voorstelde op het Mobile congres in Barcelona, in februari vorig jaar. Het nieuwe systeem krijgt een nieuw aanraakscherm in hoge resolutie met een goed werkende spraakbediening. Ook de navigatie, bluetooth en dergelijke werken intuïtief. Een belangrijke update voor een auto die in de leasingmarkt toch zijn graantje moet meepikken.
Drie cilinders, drie prijzen
Onder de kap van onze Blauwe Ovaal schuilt de meermaals bekroonde 1-liter driecilinder Ecoboost. Al drie jaar op rij pakt Ford met dat blok de prijs naar huis van "Engine of the Year". Een prijs die gewoon terecht is, zonder twijfel. Het klinkt klein, maar hij gedraagt zich groots. In de stadskern is het prima rijden dankzij een goede zestraps versnellingsbak. Op de autostrade verraste het blok ons met zijn vermogen en koppel waardoor hij zonder problemen vlot mee kon in het verkeer.
Niet de properste van het gamma
Een manuele zestraps versnellingsbak, dat wil zeggen dat we met de 125 pk sterke variant aan de slag gingen. De 1.0 liter EcoBoost is er ook met 100 pk, al wordt die aan vijftraps versnellingsbak gekoppeld. Het koppel is voor beide varianten wel steeds 170 Nm. De 1.280 kilogram zware hatch stoot 108 g/km CO2 uit, mede dankzij de start/stop technologie waarover ze allemaal beschikken. Wie de minst uitstotende Focus wenst, moet de 1.5 TDCI kiezen met 105 pk, die stoot amper 88 g/km uit.
Op papier verbruikt onze Ecoboost 4,7 liter per honderd kilometer. In praktijk, met best wat autostrade kilometers daarbij, bengel je rond de zeven liter. Wie de zuinigste Focus aan de haak wil slaan, moet opnieuw voor de 1.5 TDCI kiezen. Eerder reden we ook al het straffer gerief, al heb je in de Focus eigenlijk genoeg met die 125 pk.
De nieuwe Focus start vanaf 16.500 euro. Onze driecilinder kost je, met 125 pk, minstens 20.400 euro. Zonder dat te moeten opzoeken kan je ervan uit gaan dat hij daarmee perfect in lijn ligt met de Volkswagen Golf, want in het C-segment zijn het deze twee die met de plak zwaaien. Toch geïnteresseerd in de cijfertjes? De Golf 1.4 TSI met 125 pk kost je 21.690 euro.
Conclusie
Een prima strakgetrokken Focus die er enorm op vooruit gaat. Binnenin is hij er een pak ergonomischer op geworden en geeft hij blijk van alle technologie die er in zit dankzij het SYNC 2 connectiviteitssysteem. Die technologie vertaalt zich ook in een veiligere wagen dankzij driver alert, park drive assist, enzovoort...
De driecilinder bewijst zijn palmares, het is een schitterend blok. Laat je echter niet vergissen. Het minst aantal cilinders wil niet zeggen dat hij ook meteen de zuinigste van het aanbod is.
Specificaties
Vermogen | 125 pk |
---|---|
Overbrenging | 6-bak manueel |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 280 kg |
Topsnelheid | 195 km/u |
Prijs basismodel | € 20 400 |
0 tot 100 km/u | 11.00 sec |
Gemiddeld testverbruik | 7.00L/100km |
Min. kofferinhoud | 363 L |
Max. kofferinhoud | 1 148 L |
CO2-uitstoot | 108 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen