Met de facelift van de Focus vindt er ook een diesel zijn kap onder de ST-uitvoering. Zoiets kan meer werken op één voorwaarde; er mag niet ingeboet worden aan plezier. Of de Focus ST met diesel-bloed daar in slaagt?
Officieel mogen we TDCi of diesel niet achter ST schrijven. Ford heeft namelijk de Focus ST ook als benzinevariant en hoopt daardoor de dieselversie even interessant te doen lijken. Bij concurrenten zoals Peugeot en Volkswagen maken ze er minder problemen van, daar kleven ze de dieselbadge gewoon op de achterklep. Is het misschien omdat Ford zich moet schamen voor haar diesel? Zeker en vast niet. Het door een turbo gevoede tweeliterblok kan best met de stoerdere jongens mee. Door het opleuken van de bekende 2.0 TDCi krijg je namelijk voortaan 185 pk en 400 Nm onder je rechtervoet. Nu, in ST-land gaat zijn benzinebroertje met 250 pk wel ruimschoots met de pluimen lopen. Echter houdt de ST TDCi een kaart achter de hand; je hoeft - bij wijze van spreken - maar om de twee weken naar het tankstation rijden.
plezierig zuinig
Niet dat we er alles aan gedaan hebben om dat verbruik te temperen. Er staat namelijk nergens een Eco-knop dus waarom zouden we? Desalniettemin kwamen we op een gemiddeld verbruik van 6,3 liter per honderd kilometer. Het is dan ook één van de zeldzame keren dat we daadwerkelijk moeite moesten doen om de brandstoftank leeg te krijgen bij een 'sportief' model.
zuinig plezier...
Als er iets is waarvoor Ford bekend staat, dan zijn het wel leuk sturende wagens. Daarvoor hoeft er in de meeste gevallen zelfs geen sportieve badge op te kleven. Deze ST volgt diezelfde lijn. Bij de eerste en tweede versnelling durft heel wat van dat koppel wild te trekken aan je stuur. Met twee handen stevig aan het stuur is dus aangewezen. Vanaf je naar z’n 2de en opwaarts gaat neemt Torque Vectoring technologie de voorwielen in de hand en zorgt het dat je echt snel door de bochten kan. Het kan er hard aan toe gaan, maar zonder problemen, want de wegligging is fenomenaal. Tik je echter bij het ingaan van de bocht even op de rem, dan krijg je hem toch lichtjes uit balans. Het speelse zit er nog in en dat mag. Meer nog, het is een pluspunt! Dit blijft een ST en geen RS. Al verwachten we van die laatste nu echt wel héél veel op de schaal van awesome.
Comfortabel
Deze Focus ST is bijzonder stug op zijn poten gezet. Elk putje en bultje in de weg voel je toch net iets te hard doorkomen. De spieren in je nek zullen het geweten hebben. Is het storend? Het mocht gerust iets zachter aanvoelen, ja, zelfs in een ST. De grote -en ietwat opzichtige maar perfect afgewerkte- Recaro-zetels zitten heel comfortabel en zorgen ervoor dat je geen centimeter afwijkt bij het bochtenwerk. Prima spul! Ook achteraan is er genoeg zijdelingse steun voorzien zodat je passagiers zich niet voelen als een Pizza bij de binnen-10-minuten-of-gratis-pizza-scooter-bezorger. Naargelang je afwerking zit je achteraan ook in een gecontourde Recaro 3-zits achterbank. De koffer is niet van de grootste met slechts 316 liter volume.
Algemeen
De Focus ST is beschikbaar in 5-deurs hatchback en als break. In beide varianten komt de ST goed voor de dag. Met een gepaste kleur als dit Stealth Gray kom je minder blits voor de dag als Tangerine Scream (geel) of Race Red. Niettemin is iedereen het wel eens dat het vuilzakgrijs hem prima staat. Ford heeft ondertussen ook het Ford Sync 2 systeem optioneel beschikbaar. Dat is een iets geavanceerdere multimedia/navigatie interface en die ziet er gelikt uit. Ondanks de vele functies toch intuïtief te bedienen en duidelijk. Bij het eerste maal connecteren met je smartphone vraagt hij meteen of je de Sync App wil downloaden via de gepaste App Store. Via je mobiel toestel krijgt je wagen tal van mogelijkheden bij. Wie de ST gaat bestellen krijgt de keuze uit drie uitrustingspakketten, simpelweg ST-1, -2 en 3. Onze testwagen heeft het ST-3 pakket. Daarbovenop zijn er nog twee packs waar je extra’s kan toevoegen.
Prijzen
Leg bij Ford 29.200 euro op tafel, dan mag je de ST hatchback de jouwe noemen. Doe er (slechts) 1.000 euro bij en je hebt de Wagon. Let op, dan heb je de benzine met 250 pk. Wil je de ST TDCi zoals hierboven beschreven dan betaal je 29.950 euro en 30.950 voor de wagon.
Conclusie
De Focus ST diesel kon ons zeker bekoren. Een knappe verschijning en een baanligging waar anderen jaloers op zijn. Maar... sportieve diesel hatchbacks zijn er genoeg, bijvoorbeeld de Golf 7 GTD en de Peugeot 308 GT Hdi mogen we niet vergeten. Beide zijn ongeveer een 3.000 euro duurder. Met dat prijsvoordeel voor de Focus ST is een eventuele keuze iets makkelijker geworden.
Specificaties
Vermogen | 185 pk |
---|---|
Overbrenging | 6 bak manueel |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 463 kg |
Topsnelheid | 217 km/u |
Prijs testwagen | € 33 000 |
Prijs basismodel | € 29 950 |
0 tot 100 km/u | 8.10 sec |
Gemiddeld testverbruik | 6.30L/100km |
Min. kofferinhoud | 316 L |
Max. kofferinhoud | 1 215 L |
CO2-uitstoot | 110 g/km |
BIV | € 78 |
Rijtaks | 405 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen