Een stationwagen met 230 pk en een sperdifferentieel tussen de voorwielen. Zet Skoda de betaalbare droom voor sportieve gezinshoofden neer? Tijd om de Octavia Combi RS 230 aan het tandwiel te voelen.
Het watervalsysteem bij de Volkswagen groep werpt al een decennia lang zijn vruchten af. Want zustermerken kunnen onderling snuisteren in de rekken van elkaar en profiteren van gezamenlijk ontwikkelde technologie. Denk maar aan het MQB-platform waar een plethora aan modellen van geniet.
Zo ook de Volkswagen Golf en de Skoda Octavia.
Belangrijk om weten, want het is daardoor dat deze big daddy's onder de Skoda RS'en bestaat.
Volkswagen was het namelijk knijterbeu dat verschillende automerken zichzelf kroonden tot koning van de Nürburgring in het segment van de voorwielaangedreven hot hatches. Zelfs in eigen familie had je Seat die de aanval openden met de Leon Cupra. Het antwoord van Volkswagen was de Golf GTI Performance, een opgepompte hatchback met 230 pk en een sperdifferentieel tussen de voorwielen. Voel je de link al komen?
Geen GR8-tuning
De Octavia RS is een rechtstreeks Tsjechisch bijproduct van de Golf GTI... maar dan in sedan- dan wel stationwagenvorm. Waardoor Skoda met de komst van die potentere Golf de kans schoon zag om ook haar Octavia RS wat straffer te maken. De Octavia RS 230 was geboren.
Die doet het, in tegenstelling tot de Duitse Performance-rakker, wel zonder al te veel extra uiterlijk vertoon. Het is te zeggen, de reguliere Octavia RS was al van stevige oren en poten voorzien. Enige toevoeging die je krijgt met de '230' is een setje glanszwarte einddempers en grille. Geen, striping, badges of extra spoilerwerk op de carrosserie. Tot grote ergernis van de marketingafdeling maar tot groot jolijt van incognitorijders.
Breekpunt
De Octavia RS 230 moet het dus van zijn prestaties hebben. Betere prestaties die je niet op papier zal terugvinden, want met een pk-winst van 10 stuks en een identiek koppel wordt 'ie niet plots tig malen sneller dan het originele product (getuige de winst van 0,1 seconden naar de honderd). Nee, de gewonnen honderdsten ga je in de bochten moeten zoeken, want Skoda plaats de elektronisch gestuurde mechanische sper van de Golf GTI Performance onder haar stationwagen.
Een aanpassing die spannender klinkt dan het is, want Skoda zwakt de agressie van dat differentieel wat af om het familievriendelijk imago van de Octavia Combi hoog te houden. Het resultaat is nog steeds een stevige grob onderstuur als je té ijverig de bocht in zwiert. Alleen ligt het breekpunt van grip naar onderstuur een stukje verder. Eenmaal de bocht uit is de vermogensontplooiing van de 2-liter zo lineair dat je het gevoel hebt over meer dan 350 Nm te beschikken. Niet gek als je weet dat het maximale koppel al vanaf 1.500 opm present tekent. Bijna dieselachtig...
Dat merk je ook aan de DSG-automaat. Want die heeft het soms moeilijk om uit stilstand te anticiperen op je gedrag. Waardoor 'ie soms wat nerveus uit de hoek komt. Tot op zo'n punt dat we geregeld in de ecostand reden bij gewone verplaatsingen. Want jawel, hoewel sper tussen de voortrein wordt wielspin niet uitgesloten bij een stoplichtsprint. Onze voorkeur gaat dan ook uit naar de manuele zesbak. Niet alleen ben je dan zelf in controle, je spaart er nog eens zo'n 1.800 euro mee uit.
No brainer
Is het dan zo erg? Nee, helemaal niet. Want hoeveel sportieve wagens ken je waar je achterin een halve Ikea kwijt kan? Meer nog, een nieuwe sportuitlaat ploft dat het een lieve lust is bij het opschakelen. Dus aan emotie en lol geen gebrek. Net zoals aan uitrusting. Want die is rijkelijk. Al mag dat natuurlijk ook wel voor een Octavia van +30.000 euro. Wat de opcentiemen zijn tegenover de reguliere Octavia RS? Zo'n 2.000 euro. Waarvan 850 euro naar de velgen gaat. Met andere woorden; je betaalt 1.250 euro voor een sperdifferentieel, sportuitlaat en 10 extra pk's. No brainer, toch?
Wel, toch als je op zoek bent naar één van de meest sportief getinte stationwagens zonder echt een racemachine te zijn. Want de Peugeot 308 SW GT is lauwe koek tegenover deze Tsjech, de Ford Focus Clipper ST staat dan weer een schap hoger met z'n snedig rijgedrag.
Conclusie
Geen extreem verschil tussen RS en RS 230. Waardoor je jezelf kan afvragen waarom je 2.000 euro extra zou neerleggen. Anderzijds krijg je voor dat geld zoveel in ruil dat het de logische keuze wordt. Ruim, comfortabel en pittig. De door Skoda opgespelde Racegeest, die zijn we echter niet tegengekomen.
Specificaties
Vermogen | 230 pk |
---|---|
Overbrenging | automaat |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 387 kg |
Topsnelheid | 245 km/u |
Prijs testwagen | € 40 155 |
Prijs basismodel | € 35 625 |
0 tot 100 km/u | 7.00 sec |
Gemiddeld testverbruik | 8.40L/100km |
CO2-uitstoot | 149 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen