Rijtest

Rijtest: BMW 740e iPerformance (2017)

Plug-in hybrides zijn big business tegenwoordig. Neem een dikke wagen, gooi er een elektromotor bij en je krijgt een fiscaal voordeel waar de boekhouder van achterover valt. Maar niet alleen de boekhouder valt achterover van je 7 Reeks, de Duitser weet nog een hoop meer om te gooien. We deden de test.

De 7 Reeks is de champagne op de wijnkaart, de top van het gamma, dat weten we al een jaartje of twee. Dat BMW het aandurft om er een viercilinder in te leggen is dan ook als vloeken in de kerk, al vloekten ze eerder al een pak harder toen ze de 2 Reeks AT met voorwielaandrijving introduceerden. Goed vloeken kan de aandacht naar je toe trekken, tijd dus om de plug-in-Zeven onder de loep te nemen.

snuffelhond

Zo'n nieuwe 7 Reeks zit altijd vol snufjes. Nieuwigheden die je later ook bij de mindere goden van het gamma terugvindt. Zo hanteert BMW tegenwoordig een aanraakscherm voor het iDrive infotainmentsysteem. Nog een extra bedieningsmogelijkheid naast de spraakbediening, de stuurbediening en de ronde controllerknop op de middentunnel. Binnenkort komt daar waarschijnlijk ook 'gesture control' bij. De bediening aan de hand van zwaaibedieningen in de lucht kan je tegenwoordig al gebruiken om rond de wagen heen te draaien in de achteruitrijcamera, en bij het aanpassen van het volume. Dat wordt nog afzien met het onthouden van de verwachtte bewegingen voor bepaalde functies. Voorlopig is die gesture control nog een leuk gimmick om mee uit te pakken bij je inzittenden, zoals dat automatisch inparkeren bij vele wagens. Al ben je steeds sneller door gewoon de knop te gebruiken.

Image
bmw-740e-iperformance-2017-rijtest

Elektrisch genieten

Rijden met zo'n plug-in hybride is een zaligheid. Stel je in op een comfortabele rit en je verwachtingen worden overtroffen. De elektrische motor zorgt voor een geruisloze start en de eerste 40 kilometer van je rit kan je die stilte ook blijven aanhoren. Een voordeel ten opzichte van de diesel, die zelfs in deze luxewagen toch meer aanwezig blijkt. Tenzij je voor de Sport-stand van de automaat kiest, dan gaat de elektromotor als boost voor de benzinemotor dienen waarbij je sneller van je plaats komt. De overschakeling van elektro- naar benzinemotor gaat overigens bijna even geruisloos.

Image
bmw-740e-iperformance-2017-rijtest

De vinnigheid van een 740i of een 750i heeft deze 740e iPerformance dan weer niet, als je zo'n groot slagschip al vinningheid mag toeschrijven. Daarvoor heeft hij teveel extra gewicht aan boord vanwege de aandrijflijn en accu. Wil je trouwens een dynamische hybride, dan verwijzen we je door naar de excentrieke i8 met zijn driecilinder en elektromotor.

Elektrisch overdrijven

De techniek uit de 7 Reeks zag je eerder al uitgesmeerd over onze website, want ook de nieuwe 530e maakt er gebruik van en de X5 40e debuteerde er destijds mee. Goed, alle modellen combineren een tweeliter viercilinder benzinemotor met met een elektromotor. Afhankelijk van het model krijgt het systeemvermogen echter een grop meer of minder pk's. Die combinatie legt voor de 7 Reeks alvast een totaal van 326 pk op tafel. Zolang de batterij gevuld is natuurlijk. En dat is iets dat je snel moet doen, want na 40 km is de accu alweer leeg en zie je het verbruik de hoogte ingaan. Het verbruik van de plug-in hybride 740e iPerformance hangt dan ook af van hoe vaak je een laadpaal opzoekt.

Image
bmw-740e-iperformance-2017-rijtest

Zonder acculaden haal je een verbruik van 8,6l/100 km. Wie flink dagelijks laadt, krijgt dat verbruik natuurlijk een pak naar beneden. Laden deden we, al vonden we het gek dat we een wagen van 120.000 euro nog moesten aanleggen met een kabel, waarbij we de handen vuil maken bij slecht weer. Alsof we werk beneden onze stand aan het doen waren. Gelukkig biedt BMW binnenkort een oplaadplaat met inductie aan waarop je de Zeven kan parkeren.

verspreide concurrenten

Vanaf 99.900 euro bol je met een 740e iPerformance rond. Het klinkt zo mooi, maar als je een ietwat uitgeruste plug-in 7 wil, dan heb je best nog een zakje geld voor opties, net zoals bij alle Duitse premiummerken tegenwoordig. Ons uitgeruste model tikte trouwens de 122.000 euro aan.

Image
bmw-740e-iperformance-2017-rijtest

De directe concurrentie voor de 7 Reeks is aan het minderen. Mercedes heeft nog de S 500 L Hybrid rondrijden, bij Audi hebben ze de A8 Hybrid geschrapt bij de facelift. Maar daar staan dan weer andere modellen te wachten. Het Amerikaanse Tesla doet met een Model S of zelfs de Model X een gooi naar de luxe van de 7 Reeks, al staan ze er nog mijlenver af. Misschien vind je de concurrentie dan in eigen huis, met een nieuwe 530e of een X5 40e.

Conclusie

Het plug-in concept past uitermate goed bij luxeberlines als de 740e iPerformance. Je verwacht van zo'n slee dat hij je geruisloos op je bestemming brengt, zodat je je op andere dingen kan concentreren. Het nadeel van het geheel is nog altijd de relatief kleine radius van de accu. Wie met zijn 330e in de garage parkeert zal waarschijnlijk elke dag laden, de vraag is nog maar of de eigenaar van de 740e iPerformance dat ook zal doen. Doet hij dat niet, dan had hij toch beter de dieselversie gekozen. Eentje voor de fiscaliteit dus, zonder dat je hoeft in te boeten.

Image
bmw-740e-iperformance-2017-rijtest

Specificaties

Vermogen326 pk
Overbrengingautomaat dubbele koppeling, 8 versnellingen
Gewicht1 880 kg
Topsnelheid240 km/u
Prijs basismodel€ 99 900
0 tot 100 km/u5.50 sec
Gemiddeld testverbruik8.00L/100km
Min. kofferinhoud420 L
CO2-uitstoot45 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen