Rijtest

Rijtest: Subaru Impreza XV

Subaru staat gekend voor prima techniek, een schitterend boxerblok en haar ellenlang oeuvre in de rallysport, toch zien we zo goed als geen Subaru’s rondbollen op onze Belgische wegen. Drie jaar geleden trachtte Subaru daar iets aan te doen door een hatchback variant van de Impreza te ontwikkelen, vandaag doen ze daar nog een schepje bij met de Impreza XV.

De Impreza moet niet voor de grote verkoopscijfers zorgen, dat wist de PR-dame van Subaru ons te vertellen. De grote man bij Subaru is de Forester. Desondanks wil Subaru de Impreza graag wat meer in het straatbeeld zien en mensen er van overtuigen dat Subaru wél iets voor hen kan zijn. De grootste reden dat we hem niet vaak zien op de baan is misschien omwille van zijn looks. Echt subtiel kan je hem niet noemen, en soms komt er zelfs een opmerking als ‘voor de man met het petje op tien voor twaalf’. De grote luchthapper in de motorkap en de vreemde achterlichten zijn erg opvallend. Zelfs in saai grijs is het niet echt subtiel te noemen.

Het is goed zoeken naar de zeven verschillen tussen de standaard Impreza en de XV variant, want er zijn er slechts vier. We zien extra plastic rondom de wagen (1), een dikkere grille vooraan (2), een dakrailing (3) en een spoiler op het dak achteraan (4). De wagen staat  niet hoger op zijn poten en meer betalen doe je er ook niet voor. Die vier zaken zijn dus ook echt het enige verschil.

Binnenin is er dan weer geen enkel verschil op te merken. Alles lijkt te kloppen maar dat kan moeilijk anders, het is namelijk allemaal heel eenvoudig ingericht. Drie grote knoppen om de temperatuur aan te passen en een radio/navigatiesysteem dat er standaard niet eens op zit. Ons exemplaar was eentje uit het Pioneer-kamp en echt beste vriendjes waren we niet.  Het bevat een wat lastig touchscreen en ook heel duidelijk was het niet altijd. Kwalitatief gezien is het binnenin dus niet altijd op niveau. Een kraakje hier en daar moet je er bij nemen, wat niet verwonderlijk is met zulk een hoop plastic. Het zit wel goed in elkaar, maar niet meer dan dat. Verder is er aan ruimte geen enkel gebrek. Leuke opbergvakjes en een ruime koffer met een inhoud van 301 tot 1.216 liter.

Maar dan komt het rijgedrag naar boven en dan scheert deze Subaru de hoogste toppen. Want ook hier doet de 2.0 liter diesel met vier cilinders zijn werk prima. Gekoppeld aan een zestraps manuele versnellingsbak komen alle 150 paarden tot hun recht, de hele lange tweede versnelling zorgt tevens voor makkelijke inhaalmanoeuvers. Het dieselblok beschikt over 350 Nm koppel en stoot 152 g/km CO2 uit. Op papier is hij dan weer niet de snelste in de sprint, hij heeft net geen tien seconden nodig (9 sec) tot aan de 100 km/u. Maar door zijn vierwielaandrijving komt hij als geen ander uit de startblokken. Een sterke troef tegenover zijn rechtsreekse concurrenten die het allemaal met voorwielaandrijving moeten stellen. Deze Impreza XV is dan misschien ook de enige die terecht de naam crossover mag dragen. De grote concurrent is bijvoorbeeld een CrossGolf op basis van een Golf Plus , die krijg je niet verder dan twee plassen met zijn voorwielaandrijving.

In vergelijking met de standaard Impreza wordt je hier getrakteerd op stoerdere looks voor het exterieur. Verder wijzigde er niets, zoals eerder gesteld. De wagen staat even hoog op zijn poten en het blok werd eveneens niet aangepast. Belangrijkste is dat ook de prijs ongewijzigd blijft, daarmee wordt het extra duidelijk dat Subaru gewoon wat extra wil verkopen. De basisprijs is nog steeds 26.995 euro. Ben je op zoek naar een wagen met goede rijeigenschappen die je overal deftig heen brengt, dan is deze Subaru het overwegen waard. Zoek je naar wat meer luxe en/of bescheidenheid dan laat je de Subaru best links liggen.

Tekst: Pieter Aertgeerts
Foto's: Nathan Gevers

Met dank aan Subaru voor de testwagen

Specificaties

Vermogen150 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 465 kg
Topsnelheid203 km/u
Prijs testwagen€ 26 995
0 tot 100 km/u9.00 sec
Gemiddeld testverbruik7.00L/100km
Min. kofferinhoud301 L
Max. kofferinhoud1 216 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen