Rijtest

Rij-impressie: Ford Focus 3 (2011)

Ford nodigde Autofans uit in Wavre voor een kennismaking met de nieuwe Focus. Ze  willen zich met een derde generatie opnieuw bewijzen in een van de meest felbevochten segmenten in de auto-industrie. 

De vorige generaties waren vooral populair dankzij hun goede rijeigenschappen. Nu wil Ford naast een goede wegligging een meer volwassen auto produceren die comfort, sportiviteit en technologie samen bundelt. Wij deden een reeks eerste testen om te kijken in welke mate Ford in zijn opzet is geslaagd.

De derde generatie Focus wordt in drie varianten aangeboden. Een vierdeurs, een vijfdeurs en de clipper (break) variant. Een driedeurs zal je dus niet meer vinden bij de nieuwe Focus. Bij al deze varianten werd de auto langer maar ook lager en minder breed en dit om de stroomlijn te verbeteren. Het gewicht bleef ondanks vele extra veiligheidsmaatregelen nagenoeg hetzelfde waarmee Ford een uniek competitief voordeel heeft. De nieuwe Focus is tevens de eerste Ford met "driver assistance"-technologieën die gebaseerd zijn op een camera in de voorruit.

Na de theoretische uitleg kregen we de sleutels en vertrokken we voor een rit van anderhalf uur van richting Zolder. Hier kregen we de mogelijkheden om de nieuwe technologieën aan de tand te voelen. Zo beschikt de Focus over een "Low Speed Safety System & Active City Stop" systeem dat aanrijdingen onder de 30 km/u kan vermijden door een noodstop uit te voeren. We hadden de kans om dit systeem in de realiteit te testen op een opblaasbare auto. Het was een vreemde ervaring om niet te mogen remmen en vertrouwen te hebben  in de electronica maar de auto heeft zichzelf toch elke keer tot stilstand kunnen brengen. Het "Lane Keeping Aid" systeem detecteert wanneer de wagen het rijvak ongewild verlaat en gebruikt het EPAS-systeem om de wagen actief terug in het rijvak te loodsen. Er zijn twee systemen die hierbij werken, een waarschuwing in de vorm van een trilling in het stuur en het effectief terug naar het rijvak sturen van de auto. Dit is een systeem dat ons handig lijkt wanneer de bestuurder vermoeid of onoplettend is. Ten derde is er het "Traffic Sign Recognition" systeem. Dit identificeert verkeersborden, zoals snelheidsbeperkingen, einde snelheidsbeperkingen, inhaalverbodsborden en toont de laatst gevonden verkeersborden in het instrumentenbord. 

Vervolgens konden we ook nog het "Torque Vectoring Control" systeem testen op een slalomparcours. Dit systeem stuurt het voor het evenwicht van het koppel tussen de tractiewielen tijdens het nemen van een bocht. Het zorgt voor meer grip minder onderstuur. Het laatste systeem dat we onderzochten was het "Active Park Assist" systeem dat ervoor zorgt dat de auto zich zelf kan parkeren. Het systeem werkt verbazend goed en kan een handig hulpmiddel zijn voor mensen die niet graag parkeren. Als kers op de taart had Ford nog een leuke extra voorzien. Een ingenieur bij Ford had een Mondeo voorzien van een hydraulisch systeem dat de achterstewielen naar boven duwt en zo het rijden op ijs simuleert. We kunnen iedereen aanraden om dit eens te gaan doen want het is echt een speciale ervaring.

We hadden de kans om de 1.6 benzine Ecoboost met 180 pk en de 2.0 TDCI met de dubbelkoppeling Powershift-bak gedurende een uurtje te rijden. Beide wagens reden bijzonder comfortabel en gaven ons het gevoel dat je met een erg degelijke auto onderweg was. De wagens nodigen niet meteen uit om sportief te rijden maar wanneer je wat sneller door te bochten begint te rijden merk je dat dit onderstel een hoge dosis rijplezier levert. Het zijn ook auto's die opvallen in het verkeer met hun aparte uiterlijk en toffe kleuren.

Na een dag in de nieuwe Focus kunnen we besluiten dat hij ons aangenaam verrast heeft. Het is nog steeds een leuke auto om te rijden maar hij is toch comfortabeler en volwassener geworden. Tot slot kunnen we u de prijzen en de lanceerdata van de nieuwe Focus nog meedelen.

 Prijzen

  • Vier-/ vijfdeurs benzine                     vanaf € 18.100
  • Vier-/ vijfdeurs 1.6TDCi Start-Stop  vanaf € 19.950
  • Supplement Clipper                                        + € 900
  • Supplement Titanium                                  + € 2.150

 Lancering

  • Vier-/ vijfdeurs      31 maart 2011
  • Clipper                        mei 2011
  • Focus ECOnetic        eind 2011
  • Focus ST                             2012
  • Focus Electric                     2012

De mensen die de technologieën aan het werk willen zien kunnen hier nog enkele filmpjes bekijken.

Tekst & foto's: Cristof Van Laer
Met dank aan Ford Belgium

Specificaties

Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen