Rijtest

Rijtest: Citroën DS4 HDi 163 Sport Chic

Tijdens de rijtest met de Citroën C4 verwezen we meerdere malen naar de DS4 voor het dynamischer weggedrag. Dat hij dat nu dan maar eens bewijst!

En of hij dat bewijst. Tijdens onze test met de DS4 gingen onze gedachten vaker naar zijn Duitse concurrenten dan naar zijn eigen C4-broer. Citroën koos er dan ook voor om beide wagens een totaal verschillend karakter mee te geven. Zo zijn voor de buitenzijde enkel de koplampen hetzelfde. Binnen zien we een zelfde dashboard maar de aankleding van de DS4 is hoogwaardiger.

Het uiterlijk van de DS4 streeft waarden na die je van Citroën verwacht. Opvallend en niet in één vakje onder te brengen. De hogere bodemvrijheid ten opzichte (+3 cm) van de C4 zorgt ervoor dat je aan een SUV denkt, hoewel de totale hoogte wel dezelfde is voor beide modellen. Het verbergen van de deurgreep in de achterste deuren, zorgt ervoor dat de DS4 dan weer een coupé-lijn krijgt en visueel minder afwijkt van het High Rider-concept van een paar jaar terug. Extra opvallend zijn de brede schouders en de accentuerende vormen in bumpers en flank. Op modellen met lichtere kleuren vallen deze minder op, op ons donker exemplaar zijn ze wel fel aanwezig.

Wie instapt, merkt dat hij in een exclusievere Citroën instapt. Ons testmodel was uitgerust met het integraal 'Club Habana'-pack (1.100 euro). Daarbij is het volledige dashboard bekleed met hetzelfde leder als de rest van het interieur. Bijzonder leuk oogden daarbij de stiksels in wit, die ook over het dashboard werden gehanteerd. Voor 2.600 euro kleedt Citroën de rest van je interieur in leder, terwijl je voor 1.400 euro een combinatie stof/leder krijgt. Het navigatiesysteem in deze DS4 werkte naar behoren en gaf de juiste instructies mee, al was het af en toe weinig precies in de aanduiding van de rijweg op de kaart. De bediening op het stuur vergt wat oefening, aangezien je zestien knoppen in vier verschillende onderverdelingen vanbuiten te leren hebt. Ook op deze DS4 kon je allerlei zaken personaliseren, al raden we de 'Jungle fantasy' als geluid voor de richtingaanwijzer niet dadelijk aan. Zitten deden we in lederen zetels met 'horlogebandmotief'. De zetels bieden bij dynamischer rijgedrag de nodige steun, al hoef je daar geen leder voor te hebben natuurlijk. De achterste inzittenden hebben een minder royale zitruimte dan vooraan. Niet in het minst wat de hoofdruimte betreft. De coupé-vorm zorgt voor een hellende daklijn, zodat je niet veel groter dan 1m70 hoeft te zijn om met je hoofd tegen het dak aan te zitten. Het design van de DS4 is ook nefast voor het comfort achteraan. Zo zijn de zijruiten langer dan de deur zelf. Dat zorgt af en toe voor een pijnlijke punt in je borststreek bij het openen van de deur, terwijl de achterste zijruiten zelf niet geopend kunnen worden (op geen enkele manier). Een verregaande vorm van kinderslot in een wagen die weinig kinderen zal vervoeren. Door de aflopende daklijn, is het installeren van een kinderzitje evenmin een kleine klus. Anderzijds kan je je afvragen hoeveel mensen de achterste ruiten nog open zetten in tijden van automatische airco.

Het rijgedrag dan. Zoals we al stelden beweegt de DS4 zich een pak dynamischer over de weg. Dat hij de sportieve van de familie is, voel je al bij het hanteren van de versnellingsbak. De kortere verzetten laten je weten dat hij het niet gezapig aan zal doen. Verder staan de C4 en de DS4 op dezelfde basis. Toch werden bij de DS4 de veren zowat tien procent stugger gehouden en werd een dikkere stabilisatorstang geplaatst. Daarmee creëert Citroën een ophanging die de wagen scherp laat rijden, maar toch voldoende comfort geeft op mindere wegen. Het enige storende is het dempen van oneffenheden als dwarsrichels. Het lijkt ons dat de 18 inch wielen daar voor iets tussen zitten. Jammer dat de DS4 deze velgen nodig heeft om er goed uit te zien. In de lagere uitrustingsniveau's biedt Citroën 17 en 16 inch aan, bij de Sport Chic, krijg je enkel de keuze tussen 18 en 19 inch. Mooi zijn ze echter wel die velgen. De remmen werden erg strak gehouden, zodat het lijkt alsof deze DS4 een stuk straffer remt dan zijn comfortabeler C4-broer, in de praktijk blijkt dat echter amper het geval te zijn. Het optrekken gaat soms gepaard met torque steer, al zal dat een kwestie van doseren blijken. Eens onderweg, heeft de wagen weinig last hiervan bij het tussentijds versnellen. Citroën weet het doorslippen van de wielen in de hand te houden door de toepassing van intelligente tractiecontrole. Die zoekt zelf uit of het af en toe niet beter is om at wheelspin toe te laten. Onze wagen was uitgerust met 'lane departure warning', een systeem dat je waarschuwt als je de wegmarkering overschrijdt zonder de richtingaanwijzer te gebruiken. Je voelt dan een soort gebrobbel onder je kont. Het bleek dat het systeem niet feilloos werkt; pas vanaf een bepaalde snelheid, niet elk soort zijdelingse wegmarkering werd herkend, en af en toe werden we ook gewaarschuwd voor de pijlen van de voorsorteervakken. De dodehoekwaarschuwer reageerde dan weer op fietsers, zodat je die niet overhoop rijdt bij het afslaan.

We testten de DS4 in de dikste dieselmotorisatie - de benzineversie hou je nog van ons tegoed - en merkten dat de 2.0 HDi met zijn 163 pk er twee gezichten op nahoudt. Net zoals je hem sportief kan bedienen, laat hij zich evengoed lui bedienen als je het wat rustiger aan wil doen. De versnellingen staan voldoende dicht bij elkaar, al zijn de schakelwegen toch langer dan bij een Duitse concurrent. Het verbruik van de diesel valt ons erg goed mee, we gingen tijdens onze test zelfs richting de cijfers van de C4 1.6 e-HDi, de 'zuiniger' versie van de Citroën-diesels. Een nadeel van deze HDi is dat zich laat horen als je echt begint te rijden.

De prijs van de DS4 begint op 21.230 euro. Dat is het bedrag waar een goed uitgeruste C4 meestal eindigt. Daarmee reikt Citroën opnieuw de hand naar de Duitse concurrentie. 

Wie kiest voor een DS4 laat zien dat hij opteert voor een non-conformistische aanpak. De lijnen springen eruit, terwijl het rijgedrag als erg dynamisch kan betiteld worden, zeker voor een Citroën. De keuze voor twee verschillende persoonlijkheden C4 en DS4 in de middenklasse, doet het rijplezier met beiden zeker goed. Het design heeft zijn nadelen, al durven ze bij Citroën een zekerheid als een openende achterruit in vraag stellen. De onderdelen zitten mooi in elkaar en het met leder beklede dashboard kon ons zeker bekoren. Naast leuk rijden is de DS4 zeker ook een imago-booster voor het Franse merk, zeker omdat je maar al te vaak hoort dat het zijn huidige marktaandeel haalt vanwege de grote kortingen en minder vanwege de goede auto's.

Tekst: Sven Geiregat

Foto's: Nathan Gevers

Met dank aan Citroën BeLux voor de testwagen

Specificaties

Vermogen163 pk
Overbrengingzesbak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 295 kg
Topsnelheid212 km/u
Prijs testwagen€ 34 700
Prijs basismodel€ 21 230
0 tot 100 km/u9.30 sec
Gemiddeld testverbruik6.40L/100km
Min. kofferinhoud385 L
Max. kofferinhoud1 021 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen