De C-klasse bestaat in zijn huidige vorm reeds sinds 2007 en is dus een zeer vertrouwde verschijning op onze Belgische wegen. Mercedes bedacht voor deze nieuwe generatie van zijn kleinste sedan de mogelijkheid om z'n klanten de keuze te bieden tussen een klassieke look in de Classic en Elegance uitvoering en een meer sportieve en dynamische look in de Avantgarde uitvoering. Het onderscheid tussen deze verschillende versies wordt voornamelijk gemaakt door de plaats van de Mercedes ster, die bij de Avantgarde in het radiatorrooster verwerkt is. Met de BlueEFFICIENCY biedt Mercedes dus naast de keuze voor klassiek, elegant of sportief ook de keuze voor een milieuvriendelijke(re) C-klasse.
een verbeterde aerodynamica...
In hoofdzaak bestaan de aanpassingen in de verbetering van de aerodynamica. De stroomlijn van deze groene C-klasse werd verbeterd met als resultaat een luchtweerstandscoëfficiënt (Cw)van nog slecht 0.25 ipv 0.27. Om dit resultaat te bekomen waren een aantal ingrepen nodig zoals bijvoorbeeld het aanbrengen van ventilatiegleuven in de achterlichten, nieuwe zijspiegels met pijlvormige richtingaanwijzers en een deels afgesloten grille vooraan. Verder werd de ophanging met 15 mm verlaagd, schakelt de servopomp zichzelf uit wanneer ze niet nodig is en kreegde bodemplaat een vlakkere vorm . Tot slot vallen ook nog de toedracht van de Michelin banden met een lagere rolweerstand, het kleinere reservoir voor de sproeivloeistof en de voorruit die 1,2 kg lichteris niet te onderschatten.
zuinig trio...
Mercedes biedt dit model aan met drie verschillende motoren, namelijk de C 180 Kompressor, 200 CDI en 350 CGI. Aangezien België dieselland nummer 1 is viel voor de rijtest de keuze op de C 200 CDI met viercilinder diesel. Deze motor levert 136pk en beschikt over een koppel van 270Nm. Deze cijfers moeten volstaan om een sprint naar de 100 in 10.4 sec mogelijk te maken en indien gewenst door te gaan naar een topsnelheid van 220 km/u. Volgens de constructeur moet een gecombineerd verbruik van 5.1l (0.,6 l minder dan de gewone C 200cdi) tot de mogelijkheden behoren. De waarde die tijdens de t
serieus aan de binnenkant...
conclusie
De C 200cdi BlueEFFICIENCY heeft een hoop troeven in huis die ervoor zorgen dat hij op het vlak van verbuik een serieuze winst boekt die geheel ten goede komt aan de portefeuille van zijn gebruiker. Deze winst wordt geboekt zonder in te boeten aan prestaties en rijcomfort. Wel is het jammer dat Mercedes enkele details zoals bijvorbeeld het voorzien van cruise control en een start-stop systeem, over het hoofd heeft gezien die van deze wagen een absolute topspeler zouden kunnen maken. Deze negatieve commentaar werd door Mercedes echter wel weerlegd door te voorspellen dat de nieuwe 4-ciilinder dieselmotor die zal worden gelanceerd in C250cdi BlueEFFICIENY (204pk - 500Nm koppel) wel over deze technieken zal beschikken en een hele voorsprong zal nemen tav de concurrentie (lees : de BMW 3 serie) Een afgeleide 200 en 220 CDI zullen waarschijnlijk later op het jaar de catalogus aanvullen.
check HIER de technische fiche van de C 200cdi BlueEFFICIENCY
met dank aan Mercedes Vriesdonk
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen