Rijtest

Rijtest: Renault Grand Scenic TCe 130pk

De Renault Grand Scénic moet klanten lokken, waar de huidige Espace ze tegenwoordig verliest. De grote monovolumes zijn stilaan te duur geworden voor menig portefeuille en te groot voor het gemiddelde gezin. Renault heeft op een paar maanden tijd het volledige Mégane-gamma gemoderniseerd. Het Franse merk profiteerde van die gelegenheid om Scénic en Grand Scénic nog wat meer eigen identiteit mee te geven.

Ze zien er helemaal niet meer uit als een verhoogde Mégane. Er werd ook meer aandacht besteed aan de Grand Scénic, zodat hij niet langer oogt als een inderhaast verlengde Scénic. Die eigen identiteit zien we - hoe kan het ook anders - vooral achteraan, waar de achterlichten verschillen van de 'kleine' Scénic. Ook oogt de Grand Scénic minder dynamisch en meer zakelijk, wat ons ineens bij zijn doelpubliek brengt. Renault wil het met deze Grand Scénic helemaal gaan maken bij zakelijke rijders en leasingmaatschappijen, wat ook de reden is dat deze wagen wordt uitgerust met allerlei toeters en bellen. De nieuwe Grote groeide 6cm in de lengte en 3,5cm in hoogte en breedte ten opzichte van de eerste Grand Scénic.

Ruimtelijk inzicht
Wie Scénic denkt, denkt aan extra opbergvakken. Ook in deze nieuwe generatie ontbreekt het niet aan vakjes en plaatsjes. In totaal 92l extra bagage kan worden opgeborgen in de vakken onder de stoelen, koffer en in de deuren. In de vijfzetel-configuratie krijg je 675l bagage mee, zonder achterzetels past er meer dan 2.000l in. Jammer is wel dat Renault de tweede zetelrij niet laat wegklappen in de bodem van de wagen. Je kan rugleuning naar voren klappen, de zitting ook, maar wil je echt grote volumes vervoeren, dan moet je de tweede zetelrij eruit gooien. De derde zetelrij (optioneel, € 500) kan wel worden weggeklapt in de vloer, en wel met een simpele trek aan een koord. De afdekking van de kofferruimte kan daarbij weggeborgen worden in een extra vak onder de laadruimte. De achterste plaatsen zijn enkel bedoeld voor kinderen of voor korte ritten. De middelste zetels kunnen wel een stukje naar voren geschoven worden, maar dat is nefast voor de passagiers op die middelste rij. Ook de bagageruimte wordt tot quasi nul herleid wanneer je de laatste twee zetels openklapt.

Wanneer je op de tweede rij plaatsneemt, heb je echter een zee van ruimte. De drie zetels kunnen afzonderlijk worden verschoven en neergeklapt, de middelste inzittende heeft geen last van een middentunnel. Op de rug van beide voorzetels zijn tafeltjes gemonteerd, op ongeveer alle vensters vind je rolgordijntjes om ongewenste blikken en zon buiten te houden. Het dak van onze testwagen was als een gigantisch raam dat uitkijkt op de hemel. Het achterste deel van het panoramisch dak schuift niet open, enkel de inzittenden vooraan kunnen genieten van het open dak. Ook zonder dit venster-in-het-dak is er genoeg lichtinval voor de inzittenden. De luchtmonden van de ventilatie werden opzij geplaatst, om de beweegbare middentunnel mogelijk te maken. Deze middentunnel is best groot (9l), je kan er dus allerlei zaken in kwijt. Het enige nadeel is dat de tunnel niet gekoeld of uitneembaar is. Wat je er afzonderlijk insteekt zal je zo ook terug uit de wagen moeten halen.

De knoert van de digitale teller op het dashboard is eigen aan de Franse stijl, maar zoals in eerdere tests al gezegd, niet zo mijn ding. Je kan de achtergrond van de teller wel wijzigen, zoals de desktop van je computer. Een aantal presets zijn beschikbaar, met zwarte of witte achtergrond, blokjes- of wijzertoerenteller. Ook een leuk gadget is de keuze van het pijltje van de navigatie. Er is keuze uit een aantal Renault-modellen, van de Scénic, over de Clio RS tot een Formula-wagen.

Ruimte voor vermogen
De motor in deze Grand Scénic is een gloednieuwe 1.4 Tce-benzine met 130pk. Deze motor demonstreert de weg die Renault is ingeslagen om het milieu wat meer te ontzien. Een 1.4 lijkt wat licht voor een wagen van dik 1.400kg, toch merkten we in de Skoda Superb reeds dat dit in de toekomst al maar mee zal voorkomen. Merken we ook op dat deze wagen een distributieketting krijgt, in tegenstelling tot de eerdere distributieriem, iets wat de onderhoudsvriendelijkheid enkel ten goede komt. Vanwege de turbo-configuratie is de motor ook levendiger dan de gewone 1.4. Hij brengt het vermogen van een goeie tweeliter, terwijl het verbruik niet eens zover afwijkt van een 1.4 zonder turbo. Aangezien we hier met een benzinemotor te maken hebben, blijft het koppel hangen op een piek van 190Nm. Voor de volledigheid, een sprintje van 0-100 aan de lichten op de A12 lukt in een kleine 11sec, de topsnelheid volgens Renault ligt op 190km/u. Geen echte knalprestaties dus, maar als brave huisvader verwacht je niet anders. Qua verbruik kwamen we aan een goeie 10l, bij gemengd gebruik. Het gemiddelde op de snelweg in 6e versnelling lag rond de 7,5 à 8l.

Het stuur reageert iets gerichter, al is het nog steeds vrij wazig in de rechtuitstand. Toch merk je dat Renault werk heeft gemaakt van dit fel bekritiseerde punt bij de vorige generatie. De wagen gaat nu sneller de richting uit waarnaar de chauffeur hem stuurt. Ook werd de ophanging iets strakker en dynamischer gemaakt. Dat dynamischer rijden heeft zijn terugslag op het comfort in de wagen. De golvende bewegingen van de ophanging bij minder goed wegdek zijn er niet fenomenaal op vooruitgegaan, iets wat vooral bij hogere snelheden storend werkt. De rijpositie, en dan vooral de stuurhoek, werd verbeterd, zodat je ook minder het gevoel hebt met een busje te rijden. De handbak doet zijn werk goed; zonder echt uit te munten in schakelsnelheid, ligt de precisie erg hoog, zeker voor een comfortabele monovolume. Gelukkig konden we beschikken over een manuele versie, over de Renault-automaat uit de Laguna waren we een pak minder te spreken.

Ruimte heeft zijn prijs
Gaan we even in de catalogus neuzen, dan zien we dat de Renault Grand Scénic van eigenaar verandert voor minstens €24.300 (1.4 Tce Dynamique). De basis voor onze testwagen, de 1.4 Tce Privilège krijg je als je €25.350 meer op tafel legt. Wil je exact de wagen van de test, dan betaal je toch wel €31.850. De testwagen was dan ook het neusje van de zalm, met zowat elke optie op de lijst aangevinkt. Achteraf bekeken leken de verwarmde zetels (€500) en de extra getinte ruiten achteraan (€250) ons wat overbodig. Mocht je voor een minder uitgeruste versie gaan, dan lijkt de middenarmsteun onontbeerlijk. De handenvrije startkaart en het panoramisch glazen dak (€1.000), zijn leuk maar kosten ook een pak extra centen. Kijken we bij de concurrentie (in basisversie, met ongeveer hetzelfde vermogen), dan zien we dat enkel de Ford S-Max (2.0i Titanium 145pk, €28.990), duurder is in basisprijs. De Seat Altea XL (1.8 TFSI 160pk, €22.690), Opel Zafira (1.8 Cosmo 140pk €25.324), Mazda 5 (2.0 Active 146pk, €24.750) en grootste concurrent Citroen C4 Grand Picasso (1.6 SX 120pk, €24.950) liggen rond hetzelfde niveau. Het wordt dus vooral even kijken welke dealer het meeste korting geeft, of welke wagen het imago heeft dat bij jou en jou gezin past.

Ruimte voor ideeën
Met deze nieuwe generatie heeft Renault de zwakke kantje van de (Grand) Scénic er wat proberen af te vijlen. De wagen bolt niet langer als een boot-op-wielen, maar krijgt op bepaalde momenten het rijgevoel van een middenklasse-berline mee. Al sinds de introductie staat de Scénic bekend als een ruimtewonder. In dit nieuwe model is dat niet anders. Dit omdat de ingenieurs steeds met nieuwe zaken op de proppen komen, zoals de verschuifbare achterstoelen en de talloze opbergvakken waardoor de Grand Scénic ruimer blijkt dan zijn compacte buitenmaten doen vermoeden. Wel moet het model steeds meer geduchte concurrenten naast zich dulden, die steeds slimmer uit de hoek komen op vlak van moduleerbaarheid. Verder is het interieur hoogwaardiger geworden en werd de motor een stuk performanter bij een gelijkaardig verbruik.

Tekst: Sven Geiregat
Foto's: Glenn Nuijens

Met dank aan Renault België voor de testwagen. Meer info over de Renault Grand Scenic kan je vinden op de website van Renault.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen