Rijtest

Rijtest: DS 7 Crossback BlueHDi 180 (2018)

Is zo'n [Peugeot 3008](https://autofans.be/rijtesten/suv/36412-rij-impressie-peugeot-3008-2016) niet te avantgardistisch genoeg voor je en de [Citroën C5 Aircross](https://autofans.be/nieuws/officieel/37248-officieel-citroen-c5-aircross-2017) wat te Frans, dan heeft de PSA-groep nog een derde smaak van het receptuur bij de dealer staan. In de vorm van de DS 7 Crossback. De meest premium-inzending van het recept. Maar daarom ook het beste?

DS, moeten we het je nog uitleggen? Misschien voor de goede orde in het kort. In 2009 haalde Citroën terug de DS-benaming van stal voor een compacte hatchback gebaseerd op de C3. De DS3 was een groot succes dat Citroën niet snel genoeg kon kapitaliseren. Versterking DS4 en DS5 lieten niet dezelfde indruk na en de verkoop van het drietal kelderde al snel. Citroëns oplossing? DS losrukken van het gamma en er een op zichzelf staand merk van maken. Hipper gemaakt door de marketing, duurder gemaakt door de boekhouders maar nog steeds met dezelfde onderhuidse fundamenten.

Grootmoeders gebit

Tot de komst van deze 7 Crossback bestond het gamma van DS dus uit Citroën-producten met een andere badge erop. Deze 7 Crossback is de eerste wagen van DS die ze zelf in huis mochten ontwikkelen. Waardoor het haar zichzelf opgespelde "avantgardistische" ondertoon helemaal uit kon spelen. Het moet dan ook gezegd, deze 7 ziet er best impressionant uit. Toch op het eerste gezicht. Want neem je de tijd om de lijnen van de carrosserie te absorberen, dan merk je snel dat het vaak styling in de naam van styling is. Druk, met veel scherpe hoeken, bolle lijnen én gigantische uitlaten die zo vals zijn als het gebit van mijn grootmoeder.

Image
rijtest ds 7 crossback hdi 2018

Weet je wie daar geen last van had? Oervader DS. Je weet wel, die ontiegelijk mooi gelijnde auto van Citroën uit de jaren 50, 60 en 70. Een auto die het deed met een minimum aan lijnen en waarbij elke uitspatting ook echt een functie had. Zoals de knipperlichten op de C-stijl bijvoorbeeld. De DS 7 Crossback, die heeft led-koplampen die letterlijk tot leven draaien wanneer je de auto ontgrendelt. Een knipoog neer de bewegende koplampen van de originele DS, ongetwijfeld. Daar was het echter een technische noodzakelijkheid. Hier is het een foutmelding waiting to happen...

Alcantara fetisj

Ach kom, misschien zijn we wel wat streng voor deze... WAT IS DIT!!! Jep, zo ging onze gedachtegang de eerste keer dat we de deur open zwaaiden van het Performance Line-exemplaar dat DS ons gul een weekje mee gaf. Want het interieur is zo mogelijk nog een stukje avontuurlijker dan de buitenzijde. En niet op de manier zoals DS het in de etalage zet. Een wir war van scherpe lijnen, diamantvormige accenten, rechte schermen en Alcantara. Mijn god, het Alcantara. De auto zit zo vol dat zelfs Ferrari over overdaad zou spreken. Het maakt dat je nog nooit hebt vertoefd in zoiets als het interieur van de 7 Crossback.

Image
rijtest ds 7 crossback hdi 2018

Krijg je de motor eenmaal aan de praat - geen sinecure trouwens door een werkweigerende startknop - dan draait er centraal op het dashboard een klokje tevoorschijn. Het gevoel van een Rolls-Royce krijgen in een omgebouwde Citroën, het kan voortaan! Op z'n minst indrukwekkend, gezien het feit dat ze een draaiend klokje werkende krijgen maar een startknop niet. Stijl boven functie!

Gekend terrein

Misschien wel de perfect baseline voor deze 7 Crossback, want onder al dat Alcantara, de fraaie middentunnel en de Lamborghini-esque instrumentencluster zit overbekende technologie van de PSA-groep. Nu, we vergeven Citroën en Peugeot omdat Volkswagen het tegenwoordig niet anders speelt. Een Bentley Bentayga? Dat is eigenlijk ook een beetje een Audi A6. Maar toch missen we daardoor een snuifje technologische revelatie die de originele DS was.

Image
rijtest ds 7 crossback hdi 2018

Citroën, sorry, DS zal maar al te snel zijn om je te wijzen op de nachtvisie-assistent, de volledig personaliseerbare instrumentencluster en de instelbare rijmodi. Sorry DS, die technologie vinden we ook al jaren bij andere automerken over de gehele wereld. Het optionele geluidssysteem van Focal, dat lijkt ons dan weer recht uit de Peugeot 3008 te komen. O ja, bovenstaande snufjes zijn trouwens ook volledig optioneel. Zelfs dat draaiende klokje! Godzijdank.

Truffelolie... uit den Action

Maar wacht, was deze DS 7 Crossback niet de auto die de terugkeer van de hydraulische ophanging moest luidden? Ja. Is DS daar in geslaagd? Nee. De Franse PSA-groep is er namelijk van overtuigd dat ze het rijgevoel van een oude hydraulische ophanging kunnen simuleren met moderne technologieën. Daarbij gaat het niet enkel over unieke dempers maar ook over een laagje geheugenfoam in de zetels, geen mop. Alleen is het sproeien van wat truffelolie uit den Action op je pasta niet hetzelfde als verse truffel raspen over die pasta. Of anders: het origineel is altijd beter.

Image
rijtest ds 7 crossback hdi 2018

De 7 Crossback valt dus door dezelfde valkuilen als die andere PSA-inzending die het DS 2.0-gevoel pretendeert, de Citroën C4 Cactus facelift. Het stuurgevoel is vaag, de ophanging hobbelig en korte oneffenheden blijven fors de cabine binnen komen. Vergelijk het met een in essentie lekker ijshoorntje (lees: het onderstel van de Peugeot 3008) dat ze vervangen door een plastiek exemplaar met daarin een motor die je ijsbal doet draaien. Overgecompliceerd, niet handiger in gebruik en je houdt geen koekje over.

Hup naar de plug-in

Misschien kan de motor dan soelaas brengen? Wel, toch niet in ons geval. Onder de kap van ons exemplaar namelijk een 2-liter turbodiesel viercilinder met 180 pk en 400 Nm gekoppeld aan een automaat met 8-trappen. Een blok dat zich compleet anoniem kwijt van haar taak en onder zware belasting knorrig de cabine binnen bromt. Al geven we hier DS nog het voordeel van de twijfel. Want het merk heeft ook een 225 pk sterke benzine in de cataloog die het werk hoogstwaarschijnlijk een series stuk stiller uit zal voeren. Of nog interessanter; een plug-inversie met 300 pk en een elektrische range van 50 kilometer.

Image
rijtest ds 7 crossback hdi 2018

We beloven hier dan ook plechtig dat we de DS 7 Crossback een eerlijke (her)kans geven in E-Tense-uitvoering - DS-jargon voor plug-inhybride. Als DS ons nog een auto mee wil geven wanneer 'ie eindelijk uitgerold wordt natuurlijk.

Premium alternatief... maar niet premium

Een Avant Garde Fransman? Dat klinkt naar een opgeblazen prijskaartje. De versie die ons diende te overtuigen (een topversie weliswaar) had een prijskaartje dat vlot over de 47.000 euro liep. Nu zeggen we wel vlot maar eigenlijk valt die prijs wel mee als je gaat vergelijken met zijn broertjes. Een vergelijkbare Peugeot 3008 flirt ook al met de 45.000 euro en zet daarvoor minder ruimte en minder exotische materialen in ruil. Een full-option Mazda CX-5 of Citroën C5 Aircross komt echter al toe met 43.000 euro.

Image
rijtest ds 7 crossback hdi 2018

Kijken we over de premium-heg in de tuin waar deze DS 7 Crossback wil thuishoren, dan gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen dat hij vlot 10.000 tot 15.000 euro goedkoper is dan zijn voornaamste concurrenten (denk Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC). Zonder op materiaalkeuze echt in te moeten boeten. De vraag is alleen of je bijna 50.000 euro neer wil leggen voor een auto waarvan de startknop niet goed werkt?

Conclusie

Met deze 7 Crossback wil DS de Chinezen de Audi Q5 en co doen vergeten. Misschien met alle Chinezen... maar niet met ons. De 7 Crossback in zijn huidige staat is vlees noch vis. Overgestileerde designkenmerken over een basis waar werk aan is voor een prijs die té hoog ligt voor het modale gezin en niet te verantwoorden valt in de fleetwereld. We hopen dat de plug-inversie, de DS 7 Crossack E-Tense 4x4, de boel recht kan zetten.

Image
rijtest ds 7 crossback hdi 2018

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen