Rijtest

Rij-impressie: Kia e-Soul Long Range (2020)

De derde generatie Kia Soul? Die dumpt zijn verbrandingsmotor en focust in Europa volop op de elektrische aandrijving. Wij gingen op pad met de e-Soul Long Range, de Zuid-Koreaanse crème de la crème!

Terwijl Duitse automerken volop bezig zijn met het lanceren van grote elektrische SUV's bewandelen de Zuid-Koreanen een iets ander pad. Hyundai en zustermerk Kia hebben er namelijk voor gekozen om meer compacte EV's te lanceren. Bij Kia hebben ze tegenwoordig niet enkel de e-Niro maar ook deze e-Soul. Gek genoeg tweemaal inzendingen in het compacte B-segment. Is dat wat, zo'n elektrische Soul?

Batterijsprong

Wel, eigenlijk is dat wat een verkeerde vraag, want de vorige generatie elektrische Soul WAS al wat. Toegegeven, die Soul EV had een veel kleinere batterij van 30 kWh maar dankzij het zuinig omspringen met elektropeut wist ook deze Soul al 200 km ver te geraken. Oké, dat klinkt niet spannend maar vergeet niet dat die Soul EV al 6 jaar geleden het levenslicht zag.

Image
Kia e-Soul High Range Rijtest

Zonder twijfel was die Soul EV een proeftuin voor de nieuwe iteratie. Een versie die het meteen groots ziet. Grotendeels door de Long Range-versie. Die e-Soul mag het namelijk doen met een batterij van maar liefst 64 kWh! Een cijfer waarmee je gerust uit kan pakken aan de lokale laadpaal.

Meer batterij dan een Tesla Model S... ooit

Om je een idee te geven, er zijn ooit Tesla's Model S met kleinere batterijen op de markt geweest. Deze e-Soul doet het dus niet enkel met meer batterij, hij verpakt het ook in een veel kleinere schulp. Perfect voor onze Belgische wegen en noden maar ook belangrijk voor de range. Want hoe kleiner en lichter het karkas, hoe meer km's er op de rangeteller komen te staan.

Image
Kia e-Soul High Range Rijtest

Laten we er dan ook geen doekjes om winden en meteen naar de essentie van deze e-Soul gaan. Hoe ver kan je nu echt bollen met deze Koreaan? Allée hop, naar de volgende alinea!

Zuinigheidsknaap

Kia nodigde ons uit in haar Europees HQ in Frankfurt om een blokje om te doen met de elektrische Soul. Een rit door stad, over autostrade en via enkele dorpjes. Resultaat? Een bij elkaar gesprokkeld verbruik van 16,4 kWh. Halen we dan de rekenmachine boven, dan kunnen we besluiten dat de e-Soul in de omgeving van Frankfurt 390 km ver moet geraken.

Image
Kia e-Soul High Range Rijtest

Daarmee varen we niet eens zo ver weg van het door Kia opgegeven normverbruik van 15,7 kWh. Meer nog, we zijn er van overtuigd dat je op Vlaams grondgebied daadwerkelijk naar die 15,7 kWh zal kruipen. Al moet je wel van autostrades blijven, want autostrade, dat blijft des duivels voor de range van een EV.

+400 km

Laten we dus stellen dat je daadwerkelijk 400 km kan halen met deze e-Soul door zijn laag verbruik en accu van 64 kWh. Dan begint elektromobiliteit plots interessant te worden. Want met 204 pk en 400 Nm is dit nog steeds een ongelooflijk kwiek baasje. Daarenboven is de e-Soul ondanks zijn compacte afmetingen uitermate praktisch in elkaar gestoken. Waardoor je zonder problemen met z'n vieren op stap kan gaan. De ietwat uitzonderlijke styling moet je er wel bij nemen. Want toegegeven, de e-Soul valt uitermate op in het straatbeeld.

Image
Kia e-Soul High Range Rijtest

Dat komt niet enkel door de gekke proporties van de Koreaan, ook het lichtsignatuur is opmerkelijk. Vooraan worden de koplampen toegeknepen terwijl achteraan de lichtblokken één grote cirkel lijken te vormen zoals het oog van een cycloop. Nu goed, er zijn ooit elektrische auto's getekend die nog een stuk meer polariseerden. Kuch, BMW i3, kuch.

Zoals een Polo

Al is er nog een groot verschil tussen i3 en deze e-Soul. Waar die Duitser gebruikt maakt van een exotisch "koolstofvezel" chassis is deze e-Soul een stuk klassieker in elkaar geschroefd. Dat merk je ook tijdens het rijden. Maak er zelf de bromgeluiden bij en je zou niet door hebben met een compacte elektrische auto op pad te zijn. De e-Soul rijdt zoals voorganger Soul die dan weer eigenlijk rijdt als een Volkswagen Polo. Kwestie van je een idee te geven.

Image
Kia e-Soul High Range Rijtest

Belangrijk trouwens, want het maakt de overstap van klassieke auto naar EV een stuk minder ingrijpend. Wij missen evenwel een one-pedal-functie zoals bij Tesla en Nissan. Bij uitbreiding misschien ook wat designdetails in het interieur afkomstig van Tesla. Want de binnenzijde van de e-Soul is typisch Koreaans: 50 tinten grijs. Kwalitatief is het acceptabel maar spelen met kleur, licht en materialen, het is ze nog niet altijd gegeven.

Interne concurrentie

Een ongelooflijk sterke inzending in het EV-landschap dus, deze e-Soul. Al hangt er een donker wolkje boven de Zuid-Koreaan. Kia geeft namelijk amper ruchtbaarheid aan het bestaan ervan. Daarenboven: met zijn instapprijs van 37.490 euro voor de variant met 39.2 kWh (136 pk) en 41.390 euro voor de versie met 204 pk (64 kWh) is hij maar een peulenschil goedkoper dan broeder e-Niro.

Image
Kia e-Soul High Range Rijtest

Die e-Niro gebruikt dezelfde aandrijflijn, heeft meer ruimte én wordt door Kia wél een stuk meer in de spotlight gezet. Waardoor de e-Soul nu al verdoemt lijkt tot een leven in de kantlijn. Al zeker met de komst van de Volkswagen ID.3, Mini Cooper SE en Peugeot e-2008.

Conclusie

Gek is het, dat je als automerk zo veel tijd steekt in de ontwikkeling van een degelijke EV om 'm dan lokaal niet meer in de spotlight te zetten. Kia lijkt in West-Europa te hebben gekozen voor de e-Niro. Waardoor deze e-Soul een zeldzame verschijning zal worden op onze Belgische wegen.

Image
Kia e-Soul High Range Rijtest

Specificaties

Vermogen204 pk
Aandrijvingvoorwiel
Topsnelheid167 km/u
Prijs testwagen€ 46 520
Prijs basismodel€ 37 490
0 tot 100 km/u7.90 sec
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen