Rijtest

Rijtest: smart ForTwo en smart ForFour (2015)

We hebben even moeten wachten op een écht nieuwe generatie van de kleine stadswagens van smart. In dit geval is het lange wachten zeker beloond. Kunnen deze stadsrakkertjes de hit van 2015 worden?

De smart ForTwo, een succesnummer voor de middenklasse in grote steden en voor de welgestelden die er eentje voor op vakantie bovenhalen uit hun jacht. Je komt ze in vrijwel elke klasse van de bevolking tegen. En dat is op zich vrij zeldzaam. Ze hebben hun prijs, maar ook hun cachet. Hoe komt dat?

vanuit een horloge

smart is een samenwerking van de Swatch Group (de grootste groep van Zwitserse horlogemakers) en het Duitse Mercedes-Benz. “smart” staat dus voor: Swatch Mercedes ART. Heel wat sexyer dan het oorspronkelijke “Micro Car Company”. smart zit mee onder de vleugels van het Daimler A.G. concern.

Verwacht daarom geen analoge horloges en onderdelen die recht uit een Mercedes komen. Integendeel. Deze nieuwe generatie kwam er in samenwerking met... Renault. Niet zo vreemd dat de nieuwe Twingo de motor ook in de koffer heeft liggen dus. Binnenin is het zelfs vrij duidelijk dat er met Renault werd samengewerkt. Diverse knopjes en elektronica zoals het aangepaste “R-link” navigatie systeem komen van bij de Fransen. smart mag ook de oude Renault-sleutel gebruiken.

Two =/= Four

Naar goede gewoonte heb je de smart in twee verschillende configuraties, een met twee en eentje met vier deuren. De verschillen zijn echter groter dan het aantal deuren.

We reden beiden back to back en voelden stevig wat verschil tussen de ForTwo en ForFour. Die laatste liet zich ervaren als een ietwat onzeker autootje dat je vooral op de autostrade bijna continu moet corrigeren. In rechte lijn rijden op de autostrade was moeilijk. De felle rukwinden die we afgelopen weken te verduren kregen hielpen er niet aan mee. Er is wel een systeem dat speciaal ontworpen is om zulke zijwinden te corrigeren. Beide modellen hebben dit standaard, al heb je in de ForTwo sowieso minder last van de zijwind.

De smarts hebben een iets breder postuur dan vroeger. Ze groeiden een dikke 10 cm in de breedte en dat helpt bij de stabiliteit. Beide modellen bieden genoeg vertrouwen om beschaafd de bochten door te zoeven. Het leuke aan zo’n kleine autootjes is dat alles net iets harder lijkt te gaan dan je gewend bent. Plezier heb je zeker in je smart. Ze nemen elke bocht sneller dan hun schaduw en de draaicirkel van nog geen 7 meter maakt het mogelijk om in één keer te keren op een tweevaksbaan. Mét overschot aan ruimte. Ze blijken dus geweldig wendbaar en uitermate handig in de steden en dorpen. Tegelijk toveren ze een lach op je gezicht bij het parkeren in de kleinste gaatjes en geniet je later bij het wegzoeven van het komisch geroffel van de driecilinder motor die - bij wijze van spreken - nauwelijks groter is dan een ouderwetse BeautyCase. Het is weer bewezen dat je niet veel pk nodig hebt om je te amuseren.

Image
 smart-forfour-52kw

Een kleine paardenstal

Als je alle paarden uit de beschikbare motoren zou zien als echte paarden, dan heb je alvast geen grote manege nodig. Je hebt - voorlopig - namelijk de keuze uit drie motorisaties, allen benzine’s: één met 45 Kw (61 pk, 1.0l), de iets krachtigere versie die wij in beide smarts testen met 52 Kw (71 pk, 1.0l) en het topmodel met 66 Kw (90 pk, 0,9l Turbo).

De ForTwo toonde zich veel soepeler en speelser met dezelfde 71 pk als de ForFour. De ‘Four voelde traag aan, heel traag. Het is bijna niet voor te stellen dat er nog een lager vermogen mogelijk was.

Wij deden met een volle tank (35 liter) 530 kilometer en toen ging het lampje branden dat we verder gingen op 5 liter reserve. Het opgegeven verbruik kon niet worden behaald maar 85 procent van onze testkilometers deden we over de autosnelweg.

Wij raden aan om de ForFour met 90 pk te bestellen en de ForTwo met 71 pk of 90 pk. Wie liever niet zelf in de pot roert kan sinds kort de Twinamic automaat bestellen, al is die er voorlopig enkel voor de ForTwo. De ForFour-Fans moeten nog even langer wachten.

Image
 smart-forfour-proxy

interieurtjes

We zeggen het wel als een verkleinwoord maar binnenin heb je alles behalve een benauwd gevoel. De meeste passagiers waren dan ook vol lof over de beenruimte, zowel vooraan in de ForTwo als achteraan in de ForFour. Je verwacht het natuurlijk ook niet in zo’n klein ding. Comfortabel? Jazeker. De stoelen zitten zacht maar bieden geen zijdelingse steun. Ergonomisch? De elektronica wel, maar de bakjes en bekerhouders dan weer niet. Vreemd detail: als je het navigatiepack kiest zitten de bekerhouders praktisch achter de versnellingspook. Kies je de gewone radio met smartphonehouder dan zitten de bekerhouders tegen de vloer aan... beetje vreemde zaak maar niets om over te struikelen.

De aankleding van het interieur hangt samen het exterieur en werkt met uitrustingspakketten. Je kan je smart zelf samenstellen. Voor wie té veel keuze het allemaal te moeilijk maakt, is er de mogelijkheid om voor een van de drie voorgekauwde “packs” te kiezen: Passion, Prime en Proxy.

De gereden ForTwo was in basistrim met enkele opties, de ForFour heeft het Proxy pack. De Proxy is veruit de meest... bijzondere. Om het niet te direct te verwoorden. Het wit en blauwe interieur is misschien wel het opvallendst, maar zeker niet het enige. Zo zit er bij het Proxy-pack nog een verlaging van het onderstel, een verchroomde uitlaat, sportpedalen, enzovoort.

Wil je de speciaalste smart, dan kan je met wat geluk nog kiezen voor een van de 1.500 stuks gelimiteerde Edition #1. Een net iets meer bijzondere kleurstelling en knappe sportieve velgen voor ongeveer 1.500 euro meerprijs. Koopje, toch?

Image
 smart-fortwo

Praktisch

Daar kunnen we kort over zijn. Beperkt. Kofferruimte van de ForTwo is 260 liter groot en 350 liter maximaal. Dat lijkt nog veel maar door de geringe diepte kan je niet zomaar laden wat je wil. Makkelijk is wel dat het raampje apart open kan voor snelle toegang, handig in de krappe parkeerplaatsen. De ForFour moet het gek genoeg met nog minder bagageruimte stellen, 185 liter minimaal. Gelukkig is de achterbank nog multifunctioneel.

"Is dat wel veilig?"

Een opmerking die we meerdere keren te horen kregen van onze passagiers. Als zo'n smart een crashtest ondergaat ziet het er allemaal heel dramatisch uit. De kunststof-panelen vliegen namelijk alle kanten op. Gelukkig is de Tridion veiligheidskooi vanaf het begin tot nu in zijn laatste vorm een zeer veilig iets. Een beetje te vergelijken met een ei (filmpjes!). Dan is er nog technologie dat je waarschuwt als je buiten de lijnen gaat, de eerder vernoemde zijwind-correctie, airbags links rechts boven en onder. Best veilig dus.

Een smart ForTwo gaat voor minimaal 9.922 euro in je binnenzak (61 pk), de topper kost 12.100 euro (90 pk) zonder opties. De ForFour betaal je 10.890 euro (61 pk), de 90 pk-variant kost daar 13.068 euro.

Image
 smart-fortwo-2015

Conclusie

Zeer leuke stadswagens die ook in deze generatie wellicht zullen verkopen als zoete broodjes. De ForTwo is voor ons de topfavoriet. De basisprijs is aanvaardbaar, maar meer vermogen komt je snel duur te staan. Personalisatie is uiteraard ook niet goedkoop maar valt nog mee voor wat je terugkrijgt. Kijk je uit naar de ForFour, dan zouden wij eerder voor de Renault Twingo opteren. Hetzelfde, maar net iets schappelijker.

Gegevens hieronder gelden voor de geteste ForTwo.

Specificaties

Vermogen71 pk
Overbrenging5-bak manueel
Aandrijvingachterwiel
Gewicht880 kg
Topsnelheid145 km/u
Prijs testwagen€ 13 882
0 tot 100 km/u13.50 sec
Gemiddeld testverbruik5.60L/100km
Min. kofferinhoud260 L
CO2-uitstoot93 g/km
BIV€ 44
Rijtaks139

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen