Rijtest

Rijtest: Subaru Forester 2.0 Diesel

Een Subaru SUV is altijd al een beetje een nicheproduct geweest. Voor de grote luxe koop je ze niet, voor de oogverblindende schoonheid al evenmin. Waarom dan wel?

De Forester heeft een lichte facelift ondergaan. De neus kreeg een iets moderne look aangesmeerd, de kont bleef ongewijzigd. Zo gaat dat meestal met een facelift. Voor de rest bleef de gefacelifte Forester dus wat hij voorheen was: Een degelijke SUV met op de eerste plaats betrouwbaarheid “op het veld”. Een ideale setting voor een Subaru schetsen? De Ardennen, kleine dorpen in de Alpen, de Pyreneeën… Een stevige werkdag gehad, thuiskomen gaat als volgt: de wagen naast de boerderij parkeren, schuin voor de rustieke oude villa. De laarzen uitdoen voor de voordeur en tegelijk de border collie groeten. Die gedachte komt er bij ons naar boven bij deze wagen. Kan u zich de sfeer inbeelden? Goed, dan over naar het testverslag.

Image
Subaru-Forester-Diesel-rijtest

Groter is beter?

De laatste test met een Subaru van mijn hand was niet echt onder een positieve noot. De XV kon weinig bekoren en blij was ik toen ik merkte dat deze Forester dat beeld liet veranderen. De kwaliteit van het interieur is degelijk en voor een Subaru zelfs met oog voor detail afgewerkt. Zo zijn er amper lelijk aansluitende naden en de naden die er zijn, zijn overlappend weggewerkt zodat ze niet scherp aanvoelen of goedkoop ogen. De center console oogt eenvoudig maar er is toch gekozen voor geborsteld plastic, omgeven door faux leder. Veel is het niet maar toch. Ze konden alles in harde plastic uitvoeren en dat is niet gebeurd. Subaru begint stilaan de klant ook met luxe te verwennen in hun niet-sportieve gamma. Het zitmeubilair is degelijk afgewerkt met strakke lederen zetels die net wat zijdelingse steun missen.Om te vergelijken is een Toyota RAV4 (Rijtest) nog stap hoger qua luxe maar staar je niet blind op het interieur. Waarom halen we de RAV4 boven? Wel op de website van Subaru staat er volgende quote te lezen op de homepage van de Forester: "Een waardig alternatief". Dan komt de Toyota als eerste in onze gedachten.

Image
Subaru-Forester-Diesel-rijtest

VDC & AWD

Motorisch scoort de Subaru ook niet slecht. De 2.0 liter grote boxer-diesel voelt met 150 pk meer dan adequaat in deze wagen. Hij is vlot en heeft een lineaire koppel afgave doorheen het toerental. Het ouderwetse dieselgevoel is er af. Het geluid is echter nog steeds en tikkeltje te hard hoorbaar voor een motor in Boxer-opstelling (boxers opstellingen hebben minder trillingen en tegenwerkende krachten dan andere opstelling). De wagen laat zich ook redelijk sportief besturen, al is 'sportief' met een korrel zout te nemen. Het kan… maar het mag eigenlijk niet. Het is trouwens ook pas bij hogere snelheden dat we de wagen kunnen betrappen op een iets te zwevend onderstel of een te trage schokdemperwerking. Neem bij deze motor ook liefst geen CVT-Automaat maar blijf gewoon zelf in de pot roeren. Er gaat te veel van het karakter verloren en bij het optrekken durft een CVT wel heel lang in hoge toeren blijven.

Het is verder zoeken naar minpunten voor de Subaru. Op het modderige veld hebben we hem zelf niet kunnen testen maar volgens wat we weten en gezien hebben kan hij daar prima uit de voet. Beter dan op de weg misschien zelfs. En hop, daar hebben we het moeilijk te vinden minpunt! De "4x4" is er één met een redelijk sterk permanent elektronisch gelimiteerde sper differentieel. Tijdens dat sportief rijden kan dat meer nadelig zijn. De Vehicle Dynamic Control heeft dan de nijging om de wagen vooraan dan achteraan en terug vooraan te corrigeren. Maar let op, enkel bij dynamisch rijgedrag. Vele potentiële Forester-kopers zullen hem waarschijnlijk met en zachtere voet rijden. Dat is ook aan te raden voor het verbruik. Dat schiet namelijk zéér snel omhoog, althans als we de boordcomputer moeten geloven. 6,7 l/100 km is zowat het gemiddelde bij 50/50 autostrade- en stadsverkeer.

Image
Subaru-Forester-Diesel-rijtest

De Forester kan ons dus zeker bekoren, deze motorisatie meer dan de duurdere benzine uitvoering ( Rijtest met optionele CVT-bak). Goedkoop is hij met 33.990 euro niet. Een Forester (2.0i intro) heb je vanaf 26.490 euro. De topper ( 2.0XT Sport Executive AWD Lineartronic CVT) kost je 42.290 euro. De diesel kost er 1.000 minder.

Specificaties

Vermogen147 pk
Overbrenging6 bak manueel
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 570 kg
Prijs testwagen€ 33 600
0 tot 100 km/u10.20 sec
Gemiddeld testverbruik6.70L/100km
Min. kofferinhoud505 L
CO2-uitstoot150 g/km
BIV€ 595
Rijtaks401

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen